• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4013 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۸ بهمن

رشد 5/13 درصد معاملات مسكن در تهران

رونق پشت در مسكن

گروه اقتصادي| در دي ماه امسال، حجم معاملات واحدهاي مسكوني و متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع واحد مسكوني در شهر تهران به ترتيب به 19 هزار فقره و پنج ميليون و 240 هزار تومان رسيد كه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتيب 5/13 و 7/16 درصد افزايش نشان مي‌دهد. رشد معاملات انجام شده در دي ماه سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش 2/12 درصدي معاملات مسكن خبر مي‌دهد.
اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي در گزارشي به تحولات بازار مسكن در دي ماه امسال و شهر تهران پرداخت. دي ماه امسال قبل از هر چيز يادآور اعتراضات و افزايش قيمت دلار و طلا است اما آمارهاي منتشر شده بانك مركزي از افزايش معاملات در بازار مسكن و حركت به سمت رونق در اين بخش هم خبر مي‌دهند. بر اين اساس ميزان معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در دي ماه امسال به 19 هزار مورد رسيد كه حاكي از افزايش 5/13 درصدي اين شاخص نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته را دارد. همچنين متوسط قيمت خريد يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله در تهران پنج ميليون و 240 هزار تومان اعلام شد كه اين شاخص نيز نسبت به سال گذشته از رشد 7/16 درصدي خبر مي‌دهد.
بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده در شهر تهران به تفكيك عمر بنا در اولين ماه زمستان امسال حاكي از آن است كه از مجموع 19 هزار و 4 واحد معامله شده، واحدهايي با عمر پنج سال ساخت با سهم 5/49 درصدي بيشترين معامله را به خود اختصاص دادند. اين سهم در مقايسه با دي ماه پارسال از كاهش 4/3 درصدي واحدهاي معامله شده با 5 سال عمر در قياس با واحدهاي بيش از 15 سال خبر مي‌دهد.
از سوي ديگر معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهري حاكي از آن است كه ميان مناطق 22گانه شهر، منطقه 5 با سهم 6/13 درصدي از كل معاملات انجام شده، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنين مناطق 4 و 2 به ترتيب با سهم‌هاي 2/11 و 3/9 درصدي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. در مجموع 9/73 درصد از كل معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتيب بيشترين فراواني شامل مناطق 5، 4، 2، 8، 14، 10، 7، 1، 3، و 15) بوده و 12 منطقه باقيمانده تنها 1/26 درصد از كل تعداد معاملات را به خود اختصاص دادند. در ميان مناطق 22گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يك متر مربع زيربناي مسكوني معامله شده معادل 11 ميليون و 170 هزار تومان به منطقه يك و كمترين آن با دو ميليون و 470 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است. اين ارقام نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتيب 3/10 درصد و 1/13 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون