• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4014 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ بهمن

بروجردي درباره نحوه انتخاب هيات بازديد از اوين به «اعتماد» توضيح داد

تعويق بازديد از اوين

هياتي متشكل از 10 نماينده مجلس از اعضاي كميسيون‌هاي قضايي و حقوقي و امنيت ملي و سياست خارجي، يك عضو از هيات رييسه و يك نفر از فراكسيون زنان مجلس قرار بود ساعت 10 صبح ديروز با حضور در زندان اوين، از محل نگهداري بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاي اخير بازديد كنند. هياتي به رياست الهيار ملكشاهي، رييس كميسيون قضايي و با حضور محمد كاظمي، محمدجواد فتحي، حسن نوروزي و محمد دهقان به عنوان اعضاي اين كميسيون و همچنين ولي‌الله نانواكناري و محمد برومندي از كميسيون امنيت ملي، محمدعلي وكيلي به عنوان نماينده هيات رييسه مجلس در اين هيات، عبدالكريم حسين‌زاده كه به عنوان رييس فراكسيون شهروندي نخستين نماينده‌اي بود كه اين پيشنهاد را مطرح كرد و البته فاطمه سعيدي، عضو فراكسيون زنان مجلس كه ديرتر از ديگران به اين جمع پيوست.
با اين حال، وقتي نمايندگان يك ساعت بعد از آغاز به كار نشست علني ديروز، سخت سرگرم بررسي كليات لايحه بودجه سال آينده كل‌ كشور بودند، معلوم شد اين 10 نماينده همچنان روي صندلي‌هاي‌شان نشسته و خيال رفتن ندارند و دقايقي از ساعت 10 صبح نگذشته بود كه محمدعلي وكيلي از به تعويق افتادن اين بازديد خبر داد و به ايلنا گفت: باتوجه به وضعيت نامساعد شرايط جوي بازديد امروز نمايندگان از زندان اوين به زمان ديگري موكول شده است. اين خبر اما درحالي منتشر مي‌شد كه زمان بسياري از اعتراض‌هاي دهه نخست دي‌ماه گذشته و به گفته بسياري از مقامات امنيتي و انتظامي و همچنين بنا بر اعلام برخي از همين نمايندگان، عمده بازداشت‌شدگان در آن اعتراض‌ها مدتي است كه آزاد شده‌اند و در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد، بازديد نمايندگان، عملا بازديد از زندان‌هاي خالي از بازداشتي‌هاي اعتراض‌هاي اخير خواهد بود. بازديدي كه حالا آنچنان كه علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به خبرنگاران گفته، در بهترين شرايط، حداقل 24 ساعت ديگر انجام مي‌شود.
با اين همه، به نظر مي‌رسد اين تنها مشكلات اين بازديد نباشد چرا كه نحوه انتخاب نمايندگان عضو هيات بازديدكننده نيز با شبهاتي روبه‌رو بود. آنچنان كه ولي‌الله نانواكناري، رييس كميته امنيت كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ساعتي پس از آنكه نامش به عنوان 2 عضو اين كميسيون در هيات بازديدكنندگان قرار گرفت، از اصل موضوع ابراز بي‌اطلاعي كرد و به خبرنگار «اعتماد» گفت كه در جريان موضوع نيست. جالب آنكه رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز اطلاع دقيقي در اين رابطه نداشت.
علاءالدين بروجردي در توضيح اين ناهماهنگي به «اعتماد» گفت: آقاي نانواكناري، رييس كميته امنيت كميسيون است و باتوجه به آنكه انتخاب اعضا در يك روز تعطيل انجام شد، اين مسووليت برعهده اين نماينده قرار گرفت. نماينده اصولگراي بروجرد همچنين درحالي تاكيد كرد كه چند نماينده نيز از كميسيون بهداشت و درمان در اين هيات حضور خواهند داشت كه لااقل تا اين لحظه، نامي از اعضاي اين كميسيون در رسانه‌ها منتشر نشده است. بروجردي در عين حال گفته است: سردار نانواكناري، رييس كميته امنيت كميسيون يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در هيات بازديد از اوين خواهد بود و آقاي محمدمهدي برومندي، نايب‌رييس كميسيون نيز به عنوان نماينده هيات رييسه كميسيون در اين هيات حضور خواهد داشت. حال در شرايطي كه حداقل بخشي از ابهامات در مورد نحوه تشكيل اين هيات با توضيحات بروجردي مرتفع شده، هنوز مشخص نيست كه نمايندگان آيا واقعا امروز موفق به بازديد از اوين خواهند شد يا نه. به‌ويژه آنكه شرايط نامساعد جوي كه به عنوان علت عدم بازديد اين هيات عنوان شد، كماكان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون