• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4016 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ بهمن

ايمني اولويت اول ما است

پيمان سلامتي

 

«يادداشت‌هايي از تورنتو» تجربه‌هايي از زندگي يك پزشك ايراني است كه عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران است و براي گذران فرصت مطالعاتي در تورنتو مستقر شده و از زندگي‌اش در اين شهر كشور كانادا اينجا مي‌نويسد. ستون «يادداشت‌هايي از تورنتو» زين پس روزهاي چهارشنبه تكرار مي‌شود.
    
ساعت شش و نيم صبح تلفنم زنگ خورد. صحبت‌هاي ضبط شده مدير مدرسه علي فرزندم بود.
«صبح به خير. من Dalla Corte مدير دبيرستان Jean Vanier هستم لطفا توجه فرماييد كه حمل‌و‌نقل تمامي اتوبوس‌ها، ميني‌ون‌ها و تاكسي‌هاي تحت پوشش مدارس منطقه يورك براي امروز جمعه 12 ژانويه 2018 به علت بدي آب و هوا و نامناسب بودن خيابان‌ها لغو شده است. مدرسه براي پذيرش فرزندان شما باز خواهد بود اما درس چنداني ارايه نخواهد شد. همچنين بوفه مدرسه سرويسي ارايه نخواهد كرد. ايمن باشيد. متشكرم»
ايميل‌هايم را چك كردم همزمان ايميلي از طرف مدير مدرسه با همان محتوا براي من ارسال شده بود. اين خبر به معناي آن بود كه خانواده جهت اعزام دانش‌آموز به مدرسه مختار است. از پنجره به خيابان نگاه كردم، باران سبكي در حال باريدن بود. به سايت هواشناسي مراجعه كردم دما هفت درجه بالاي صفر بود اما بعدازظهر به منهاي يك مي‌رسيد و freezing rain پيش‌بيني مي‌شد. در كشور خودمان با برف، باران و تگرگ آشنا بودم اما چيزي به نام freezing rain نداشتيم به سايت‌ها مراجعه و آن را جست‌وجو كردم اگر برفي كه از ارتفاع بالا به سمت زمين در حال بارش است با توده هواي گرمي مواجه شود نزولات آسماني تبديل به باران مي‌شوند حال اگر اين‌باران مجددا در مسير خود به سمت زمين با توده هواي سرد مواجه شود تگرگ خواهيم داشت اما گاهي از اوقات در برخي از مناطق خاص جغرافيايي همچون شرق امريكا و كانادا ارتفاع اين توده هواي سرد به قدري كم مي‌شود كه باران فرصت تبديل به تگرگ را نخواهد داشت و تنها بلافاصله پس از رسيدن به سطح زمين تبديل به يخ مي‌شود در چنين مواقعي شما با يك نوع باران يخ زننده مواجه خواهيد بود و لايه‌اي از يخ روي هر چيزي كه باران بر آن ببارد تشكيل خواهد شد. اگر عكس‌هاي freezing rain را در اينترنت مرور بكنيد مناظر زيبايي از درختان، جوي‌ها، چمنزارها و... خواهيد ديد كه همگي به شكل كريستال‌هايي از يخ درآمده‌اند. اگر چه در بسياري از مواقع حجم اين نوع بارش كم و به سختي قابل احساس است اما گاهي از اوقات مي‌تواند خطرناك باشد همين چند روز قبل بود كه محسن يكي از دوستانم با من تماس گرفت و به سبب مسائل ايمني اطلاع داد كه  freezing rain آمده اما جالب آنكه من متوجه چيزي نشدم آن موقع بود كه فهميدم چرا چند ساعت قبل در يكي از خيابان‌هاي فرعي دو خودرويي را مشاهده كرده‌ام كه به طور عجيبي با سرعت خيلي كمي در حال رانندگي بودند. در سال 1994 يكي از هواپيماهاي مسافربري امريكا با اين نوع از باران در ايالت اينديانا مواجه شد و پس از سقوط تمامي 68 سرنشين و خدمه آن كشته مي‌شوند.
خوشبختانه مي‌توانستم امروز به دانشگاه نروم؛ لذا ريسك نكردم و تصميم گرفتم به جاي آن به كتابخانه محل‌مان رفته و كارهايم را در آنجا انجام دهم. در كتابخانه از پنجره كنار ميزم وضعيت بارش را رصد كردم. پس از چند ساعت، باران به مرور قطع و بعدازظهر برف سبكي جايگزين آن شد از freezing rain نيز خبري نشد. به ياد اين جمله افتادم كه اينجا به وفور روي در و ديوار قابل رويت است: ايمني اولويت اول ما است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون