• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4016 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ بهمن

تخريب بناي 100ساله تلمبه‌خانه دارخوين به دست شهرداري

گروه اجتماعي|دوشنبه‌شب يك بار ديگر خبر تخريب يك بناي تاريخي به دست شهرداري در جريان عمليات عمراني، منتشر شد. شهرداري دارخوين خوزستان بخشي از تلمبه‌خانه 100 ساله اين شهر را براي تعريض معبر اصلي شهر تخريب كرد. اين در حالي است كه به گفته خسرو نشان، مديركل ميراث فرهنگي خوزستان: «بارها در استعلام‌هايي كه از ميراث فرهنگي استان صورت گرفته، اين اداره كل بر تاريخي بودن تاكيد كرده و لزوم حفاظت از آن را به دفعات به اطلاع شهرداري دارخوين رسانده است، اما با اين حال و با وجود تذكرات قبلي، شهرداري اقدام به تخريب بخشي از اين بنا كرد.» ميراث فرهنگي خوزستان با استناد به قانون، شكايتي عليه شهرداري دارخوين تنظيم كرده است و پيگيري‌هاي قانوني لازم را انجام مي‌دهد.
اين بنا در سال 86 به همراه سينماي تابستاني و زمستاني كه در نزديكي اين مجموعه قرار دارد، در فهرست آثار ملي ثبت شده است. هر چند رييس شوراي اسلامي شهر دارخوين از اين موضوع اطلاع ندارد و مي‌گويد: «اين بنا ثبت ملي نشده و براي تخريب آن مجوز لازم اخذ شده است. اين مجموعه مانع توسعه شهري است و به دليل جانمايي نادرست منجر به تصادفات شده است.» عبداله آلبوخنفر، رييس اداره ميراث فرهنگي شادگان در پاسخ اين اظهارات رييس شوراي شهر دارخوين گفت: «اين مكان متعلق به شركت نفت است و شهرداري بدون مجوز قانوني اقدام به تخريب اين مكان كرده است. شهرداري دارخوين اگر مجوزي براي تخريب اين مكان دارد آن را به ميراث فرهنگي ارايه دهد.»
 تلمبه‌خانه دارخوين در سال 1930 توسط شركت نفت ايران و انگليس مورد بهره‌برداري قرار گرفت. تلمبه‌خانه دارخوين يكي از چهار تلمبه خانه‌اي بود كه نفت مسجدسليمان را به پالايشگاه آبادان منتقل مي‌كرد. در اوايل دهه پنجاه شمسي كه توليد نفت در ميدان نفتي اهواز افزايش پيدا كرد و خطوط لوله جديدي از اهواز به آبادان كشيده شد، تلمبه‌خانه دارخوين از مدار خارج شد و تا روزهاي جنگ ايران و عراق و به خصوص روزهاي حصر آبادان اين بنا بلااستفاده بود. در روزهاي حصر آبادان، تلمبه‌خانه دارخوين به خط مقدم جبهه تبديل شد و بعد از شكست حصر آبادان هم به عنوان مقر تداركات عمليات مورد استفاده نيروهاي ايراني بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون