• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4018 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ بهمن

رييس‌جمهوري در سفر به استان كرمان مطرح كرد

بدون انتقاد مردم مسير پيشرفت طي نمي‌شود

حسن روحاني روز پنجشنبه به منظور بازديد از مناطق زلزله زده، افتتاح چند پروژه عمراني و ديدار با مردم كرمان به اين استان سفر كرد. روحاني در اين سفر دو روزه ضمن بازديد از مناطق زلزله‌زده از روند بازسازي اين مناطق، با مردم به گفت‌وگو پرداخت. روحاني همچنين با حضور در جمع مردم سيرجان بارديگر بر حق انتقاد مردم تاكيد كرد و گفت: بدون حضور، راي و نظر و حتي بدون انتقاد مردم، نمي‌توانيم مسير پيشرفت و سعادت را بپيماييم. رييس دولت دوازدهم در پايان اين سفر در نشست خبري كه برگزار شد به موضوع واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي دولت به بخش خصوصي اشاره كرد و افزود: تاكيد زيادي دارم تا دولتي‌ها، بنگاه‌هاي اقتصادي خود را به بخش غيردولتي واگذار كنند؛ ضمن اينكه در بخش نيروهاي مسلح نيز در ملاقات اخير با مقام معظم رهبري، ايشان هم تاكيد داشتند كه اين نيروها هم بايد بنگاه‌هاي اقتصادي خود را واگذار كنند. رييس دولت دوازدهم در اين سفر راه‌حلي را براي حل مشكل آب اين مناطق ارايه داد و گفت: انتقال آب از درياي عمان به سيرجان طرح ديگر دولت براي اين منطقه است.

توسعه بدون حضور مردم غيرممكن است

روحاني در اجتماع مردم سيرجان، مردم استان كرمان را مردمي دلاور، انقلابي و ايثارگر برشمرد و اظهارداشت: بيش از 10 هزار ميليارد تومان طرح و پروژه در جريان اين سفر افتتاح مي‌شود كه اين در تاريخ استان‌هاي كشور ما كم نظير است. افتخار مي‌كنيم كه تنها انقلابي را به ثمر رسانديم كه هيچ ابرقدرتي حامي اين انقلاب نبود و خود مردم به تنهايي با اتحاد، ايثار و فداكاري شان در برابر رژيم تا دندان مسلحي ايستادند كه همه ابرقدرت‌ها از آن رژيم حمايت مي‌كردند.

روحاني گفت: هر گروهكي مي‌خواهد از هر طرف كشور به داخل نفوذ كرده و ناامني ايجاد كند، مردم بيدار و هوشيار در مرزها و اقصي نقاط ايران با همكاري نيروهاي فداكار امنيتي، نظامي و انتظامي از كشور حفاظت و حراست مي‌كنند.

رييس‌جمهوري ادامه داد: اين شما مردم هستيد كه در كنار دولت، پيشرفت ايران بزرگ را مقدور مي‌كنيد. بدون حضور، راي و نظر و حتي بدون انتقاد مردم، نمي‌توانيم مسير پيشرفت و سعادت را بپيماييم. امروز اگر به منطقه و اطراف نگاه كنيم، به عراق، سوريه، لبنان، ليبي، مصر، افغانستان و پاكستان نگاه كنيد، كجا از ايران امن‌تر است. اين امنيت را شما مردم و با اتحاد و ايستادگي خود در كنار نيروهاي مسلح، امنيتي و انتظامي، ايجاد كرده‌ايد.

روحاني با اشاره به اينكه استان كرمان در كنار اقدامات گسترده‌اي كه براي پيشرفت آن انجام شده همچنان از سختي‌ها و مشكلاتي نيز برخوردار است، ‌اظهار داشت: اولين مشكل استان كرمان، كم‌آبي و بي‌آبي است كه ضمن دعا براي سرازير شدن نزولات آسماني، بايد نوع كشت استان و آبياري محصولات كشاورزي تغيير و سامانه نوين آبياري در سطح استان توسعه يابد و با روش‌هاي جديد باغات كشاورزي، آبياري شوند و غير از اين راه ديگري وجود ندارد. از آغاز دولت يازدهم تا امروز در سطح استان كرمان 55 هزار هكتار زمين كشاورزي و باغي تحت سامانه نوين آبياري قرار گرفته است و مصمم هستيم آن را توسعه دهيم و به مردم استان قول مي‌دهم كه براي سال آينده 28 هزار هكتار ديگر تحت سامانه آبياري نوين قرار خواهد گرفت و براي اين موضوع برنامه‌ريزي‌ها و بودجه لازم پيش‌بيني شده است.

رييس‌جمهور در ادامه به آغاز اختصاص بودجه اشتغال روستايي در استان و سراسر كشور از امروز اشاره كرد و گفت: در اين راستا براي استان كرمان، 383 ميليارد تومان بودجه مقرر شده و امروز 6 طرح اشتغال روستايي آغاز خواهد شد.

روحاني انتقال آب از درياي عمان به سيرجان را طرح ديگر دولت براي اين منطقه دانست و گفت: طراحي براي اجراي اين طرح انجام و سرمايه‌گذاري و فاينانس آن توسط بخش خصوصي و دولتي آغاز شده است و دولت متعهد مي‌شود تا مشكلات بانكي اين طرح بسيار مهم را برطرف كند و اجرايي شدن آن مي‌تواند ضمن تامين نياز مردم، در حوزه صنعت استان كرمان و شهرستان سيرجان تحول ايجاد كند. در يك سال گذشته 110 ميليارد تومان در زمينه فضاي مجازي سرمايه‌‌گذاري شده و در ماه‌هاي آينده نيز 90 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري خواهد شد.

روحاني با بيان اينكه در اين سفر طرح‌ها و پروژه‌هايي مورد تصويب قرار گرفته كه در سال‌هاي پيش‌رو اجرايي و عملياتي خواهد شد، اظهار داشت: براي اين منظور 1188 ميليارد تومان به منظور اجراي 29 طرح و پروژه در نظر گرفته شده كه در 3 سال آينده در سطح استان اجرايي خواهد شد.

ياد آيت‌الله

حسن روحاني در مراسم افتتاح و آغاز همزمان عمليات اجرايي طرح‌هاي توسعه‌اي استان كرمان گفت: بايد قدم به قدم در بخش‌هاي مختلف توسعه و پيشرفت را ادامه دهيم چرا كه سراسر ايران نور و اميد است و در چنين فضايي نبايد از نااميدي و يأس سخن گفته شود.

رييس‌جمهور در اين مراسم همچنين با گراميداشت ياد و خاطره آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، اظهار داشت: در هر پروژه‌اي كه ايران افتتاح مي‌شود، همواره در ذهن و جانم از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ياد مي‌كنم با اين مرد بزرگ از قبل پيروزي انقلاب اسلامي، آشنايي داشتم و بعد از انقلاب نيز ساليان بسيار طولاني در مجلس شوراي اسلامي، مجمع، مجلس خبرگان و در دوران جنگ در كنارشان بودم.

روحاني گفت: يكي از آرزوهاي آيت‌الله هاشمي، شكوفايي ايران بود و در هر كجاي كشورمان كه آباداني، نشاط و سرسبزي به وجود مي‌آمد با همه وجود برانگيخته مي‌شد و به طراوت ايران عشق مي‌ورزيد. ايشان به مساله آب در كشور و آباداني روستاها و شكوفايي صنعت ايران اهميت زيادي قايل بود و همه وجودش عشق به ايران و اسلام بود.

بازديد از مناطق زلزله‌زده

حسن روحاني در ادامه سفر به استان كرمان به روستاي زلزله‌زده گورك در شهرستان راور رفت و با حضور در تعدادي از چادر و كانكس‌هايي كه براي اسكان موقت اهالي زلزله‌زده استقرار يافته بود، از نزديك با ايشان به گفت‌وگو پرداخت و در جريان مشكلات و مطالبات آنان قرار گرفت.

رييس‌جمهور با حضور در اجتماع اهالي روستا، ضمن گراميداشت ايام فاطميه و نيز دهه مبارك فجر گفت: اين روزها سالروز پيروزي انقلابي است كه خود شما مردم به ثمر رسانديد و در طول حدود 40 سال گذشته از آن حفاظت كرده‌ايد. شما در اين سال‌ها مسير اسلام و انقلاب را ادامه داده و با تلاش خودتان ايران اسلامي را هر روز بيش از گذشته سربلند كرديد. در اين فاصله‌اي كه از خانه‌هاي تخريب شده و چادرها و كانكس‌هايي كه براي اسكان موقت ايجاد شده، بازديد مي‌كردم، مردم صبورانه و در فضايي بسيار صميمي، مشكلات خود را در ميان گذاشتند. خواست اصلي مردم ساخت مسكن دايمي است. در جريان بازديد از روستا خانه‌هايي را ديديم كه در جريان زلزله حدود 12 سال پيش بازسازي و مقاوم‌سازي شده بودند و به لطف خدا در زلزله اخير آسيب نديده و سالم مانده‌اند. پس ضرورت دارد بازسازي و مقاوم‌سازي خانه‌هاي روستايي را جدي‌تر دنبال كنيم.

روحاني در جريان سفر به استان كرمان با حضور در شركت معدني، صنعتي گل‌گهر، خط 7 توليد كنسانتره سنگ آهن با ظرفيت 2 ميليون تن در سال را افتتاح كرد. براي احداث اين مجموعه 700 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري ريالي و 49 ميليون يورو هزينه شده است. رييس‌جمهور ضمن افتتاح اين مجموعه صنعتي - معدني و بازديد از بخش‌هاي مختلف آن با توضيحات مهندسين و مديران اين شركت در جريان احداث و ظرفيت‌هاي توليدي اين مجموعه قرار گرفت.

دولتي‌ها، بنگاه‌هاي اقتصادي خود را به بخش غيردولتي واگذار كنند

حسن روحاني در ادامه سفر خود به استان كرمان روز جمعه با برگزاري نشست خبري، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. روحاني در ابتداي نشست خبري، مردم استان كرمان را كريمان ديار و ميهمان‌نوازان پرلطف و محبت توصيف كرد و از استقبال گرم و پرشور مردم استان به ويژه شهر سيرجان از كاروان دولت تدبير و اميد قدرداني كرد.

روحاني افزود: در جريان اين سفر همچنين افتتاح و عمليات اجرايي برخي پروژه‌ها نيز آغاز شد كه كيفيت و حجم اين پروژه‌ها براي مردم كشور و كرماني‌ها بسيار اميدواركننده است. بيش از 10 هزار و 200 ميليارد تومان طرح و پروژه در روز گذشته در شهرستان‌هاي مختلف استان كرمان به افتتاح رسيد و به واسطه افتتاح نيروگاه جديدي در استان كرمان بيش از 900 مگاوات به برق استان افزوده شد و اين استان از اين پس صادركننده برق به شبكه سراسري تبديل شده است.

رييس‌جمهوري همچنين ابراز اميدواري كرد كه انتقال آب از درياي عمان به سد صفارود و سيرجان تا پايان دولت دوازدهم به اتمام برسد و اين طرح را موجب تحول در صنعت استان و پاسداري از ذخاير آبي اين منطقه توصيف كرد.

رييس‌جمهور اضافه كرد: مردم زلزله‌زده استان عمدتا در گفت‌وگوهاي خود اعلام مي‌كردند كه از تسهيلاتي كه تاكنون به آنها واگذار شده راضي هستند، البته معمولا در ارايه خدمات، مشكلات و محدوديت‌هايي هم وجود دارد كه به اين موارد اشاره نمي‌كردند، ولي همه بايد تلاش كنيم تا مشكلات و نيازهاي آنان به طور كامل برطرف شود و به بنياد مسكن قاطعانه اعلام كردم كه دولت حمايت و پشتيباني خواهد كرد تا خانه‌هاي زلزله‌زدگان در خرداد و تيرماه سال آينده نهايي و در اختيار مردم قرار بگيرد.

روحاني در بخش ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره مشكل ريزگردها و آلودگي هواي استان كرمان، اظهار داشت: راه‌حل مواجهه با ريزگردها تثبيت شن‌هاي روان در اين منطقه است و به استاندار تاكيد كردم كه در اين زمينه به اقدامات خود سرعت دهد، ضمن اينكه در بودجه سال آينده براي مقابله با آلودگي هوا و ريزگردها شرايط بودجه‌ بهتري خواهيم داشت.

رييس‌جمهوري در پاسخ به سوالي؛ مقابله با رقابت ناعادلانه بخش خصوصي با خصولتي‌ها، گفت: بر اين اعتقاد هستم كه بايد به بخش خصوصي و غير دولتي ياري كرد و از آنچه در اختيار بخش دولتي و خصولتي‌ها قرار دارد، بكاهيم و تاكيد زيادي دارم تا دولتي‌ها، بنگاه‌هاي اقتصادي خود را به بخش غيردولتي واگذار كنند، ضمن اينكه در بخش نيروهاي مسلح نيز در ملاقات اخير با مقام معظم رهبري، ايشان هم تاكيد داشتند كه اين نيروها هم بايد بنگاه‌هاي اقتصادي خود را واگذار كنند، بنابراين، امروز اتفاق نظري در اين زمينه بين مسوولان وجود دارد و اميدوارم اين حركت شامل رسانه‌ها و بخش خصوصي هم بشود.

روحاني در ادامه، مشاركت مردم در عرصه‌هاي مختلف را مورد تاكيد قرار داد و گفت: حضور و مشاركت مردم در انتخابات به اين معنا نيست كه مردم پاي صندوق‌ها آمده و گزينه‌اي را انتخاب كنند و پس از آن تا 4 سال بعد همه امور را رها كنند، مردم حتما بايد نظرات و انتقادات خود را بيان كنند و در اداره امور كشور همكاري و مشاركت داشته باشند.

رييس‌جمهوري در پاسخ به سوالي درباره لزوم شفافيت در مسائل اقتصادي، گفت: شفاف‌سازي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و به وزارت اقتصادي و دارايي دستور دادم كه از خزانه و هركجا بودجه‌اي تخصيص مي‌دهد، آن را اعلام كند تا مردم از آن خبردار شوند و جنب و جوشي كه در فضاي مجازي بعد از تقديم لايحه مجلس ايجاد شد، برايم بسيار خوشحال‌كننده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون