• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4020 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن

حق‌شناس در پاسداشت شهيد مطهري:

در انتقال انديشه‌هاي مطهري به نسل دوم و سوم ناموفق بوديم

مراسم پاسداشت نود و هشتمين سالروز ولادت استاد مرتضي مطهري عصر جمعه ۱۳ بهمن‌ماه در خانه موزه شهيد مطهري برگزار شد. در اين مراسم محمدجواد حق‌شناس، عضو شوراي شهر تهران گفت: امروز سالروز يكي از مهم‌ترين پايه‌هاي انقلاب اسلامي است كه علاوه بر اينكه متكلم، فيلسوف، عارف و معلم برجسته‌اي بود در عين حال سياستمدار بزرگي هم محسوب مي‌شد. در يك نگاه گذرا به زندگي استاد و نقشي كه در يك برهه از تاريخ اين كشور ايفا كرد اين نكته به ذهن متبادر مي‌شود كه آنگونه كه بايد و شايد درباره ايشان كار نكرديم. امام همواره تاكيد كردند تمام آثار ايشان بي‌كم و كاست منتشر شود كه فقط در انحصار حضرت استاد باقي ماند. بايد ديد در انتقال انديشه‌هاي ايشان به نسل دوم و سوم خود توانسته‌ايم گام ‌برداريم كه با كمال تاسف بايد گفت خير نتوانسته‌ايم. تا به حال چند فيلم مستند راجع به ايشان ساخته شده. آيا فيلمي كه تاريخچه ايشان را به تصوير كشد ساخته‌ايم؟ يا زندگي‌نامه ايشان را نوشته‌ايم؟ جواب همه اينها منفي است.

حق‌شناس در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه استاد مطهري از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۵۸ در شهر تهران زندگي كرد، تصريح كرد: به عنوان نماينده شوراي شهر در كميسيون فرهنگي اين پرسش جدي وجود دارد كه آيا ما درباره اين سه دهه زندگي ايشان در شهر تهران توانسته‌ايم پيوندي را ميان او و نسل جوان به جا بگذاريم ولي تقريبا دوسوم زندگي ايشان براي ما ناخوانا است. به گفته همسر ايشان در سال ۱۳۳۱ كه استاد مطهري به تهران مهاجرت كردند در مدت ۶ ماه، ۷ بار خانه‌شان را جابه‌جا كردند و اين براي طلبه‌اي كه از نظر علمي شناخته شده بود جاي تعجب دارد. ولي او ترجيح داد به تمام موقعيت‌هايي كه در قم داشت، پشت پا بزند و از آنجا به تهران بيايد چون درد او درد جامعه بود و درد انسان و جوان آن روز را داشت براي همين مسير ديگري را براي زندگي‌اش انتخاب كرد.

عضو شوراي شهر تهران اظهار داشت: ايشان در تهران وارد مدرسه سپهسالار آن موقع شد و بعد از مدتي به دانشگاه ورود پيدا كرد. طي ۲۲ سال استاد مطهري به قطب نيروهاي مذهبي در دانشگاه تهران معروف شد و در مقابل آريان‌پور كه قطب چپ در دانشگاه بود، قرار گرفت. يكي از اتفاقات خوبي كه در آن مقطع شكل گرفت، انتشار كتاب علمي «داستان و راستان» بود كه اين كتاب را براي سنين دوره دبستان و راهنمايي تاليف مي‌كند، در حالي كه سنگين‌ترين كتاب‌ها را در حوزه فلسفي، مطالعه و منتشر مي‌كند. بايد انسان خيلي متفاوت باشد تا به اين نقطه برسد و در اين حيث احساس وظيفه كند. علاوه بر اين، حضور ايشان در مجله زن روز آن زمان كه به عنوان نماد تمدن شناخته مي‌شد، نشان از بي‌پروايي استاد مطهري داشت كه مي‌خواست در حوزه زنان هم فعال باشد. نكته‌اي كه ايشان به آن فكر نمي‌كرد توجه به بدنامي‌هاي ظاهري بود و نيت خود را براي حضور در جامعه خالص كرده بود.

وي با اشاره به حضور استاد مطهري در دانشگاه و به عنوان نويسنده كتاب كودك، مجله زن روز و حضور در حسينيه ارشاد تهران ادامه داد: استاد مطهري پيوند جدي با امام خميني(ره) به عنوان مخالفت با رژيم گذشته برقرار كرد و ضمن اينكه مبارزي تمام عيار بود به اين حوزه‌ها هم توجه كامل داشت و اين مساله است كه مطهري را مطهري مي‌كند و مورد اعتماد امام(ره) واقع مي‌شود و به عنوان اولين رهبر شوراي انقلاب انتخاب شد چون حضور جدي در جامعه داشت.

حق‌شناس در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه دشمن بيشتر از ما و بهتر از ما توانست استاد مطهري را بشناسد و مي‌دانست كه چه كسي را بايد براي ترور انتخاب كند، اظهار كرد: بايد ديد چگونه شد كه اين انتخاب شكل گرفت و گروهك فرقان از كجا پيدا شد و ريشه آن كجاست. چه كسي درباره گروهك فرقان به آن پاسخ داده و آيا هيچ نسبتي با گروهك‌هاي جاسوسي و ساختارهاي بين‌المللي و كساني كه مي‌خواهند كشور را به سمت خاصي هدايت كنند نداشته است.

عضو شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه خانه استاد مطهري را به عنوان نمادي كه مي‌تواند معرف استاد مطهري در 30 سالي كه در تهران حضور داشت، باشد، يادآور شد: استاد مطهري در اين ۳۰ سال از اين خانه با حسينيه ارشاد، دانشگاه تهران، مسجد الجواد، گروه موتلفه و گروه‌هاي سياسي ديگر و افرادي همچون هاشمي‌رفسنجاني، شهيد مفتح و غيره ارتباط داشت تا بتواند اين جايگاه را براي شهروند و جوان امروز و نسل فرداي ما معرفي كند. ما نبايد سالي يك بار در ۱۳ بهمن، يك ساعت را به مطهري اختصاص دهيم؟ اين ظلم به مطهري است و قطعا در اين زمينه خوب كار نكرده‌ايم.

در ادامه مراسم فاطمه راكعي، نماينده دوره ششم مجلس شوراي اسلامي و از چهره‌هاي شاخص فرهنگي كشور با بيان اينكه هر چه زمان مي‌گذرد بيشتر پي مي‌بريم به ارزش وجودي بزرگواراني چون دكتر شريعتي و استاد مطهري، اظهار كرد: اين افراد پيامبرگونه رفتار كردند و نرفتند در گوشه‌اي بنشينند و كتاب بنويسند بلكه كار پيامبران را دنبال كردند كه اين روزها جاي خالي‌شان بيشتر ديده مي‌شود. چرا كه استاد مطهري در تنوير افكار عمومي خصوصا جوانان دوره خود بسيار نقش داشتند. ما فلسفه حجاب را از او آموختيم و حجاب زن در اسلام را فراگرفتيم.

اين شاعر تاكيد كرد: امروز نگران دختران جواني هستم كه شايد خيلي از زيبايي‌هاي حجاب براي آنها گفته نشده است. چون آگاهانه آن را انتخاب نكرده‌اند و اين زيبايي‌ها با انتخاب ناآگاهانه كوچك مي‌شود. اكنون نگران جايگاه والاي زن در جامعه اسلامي هستم.مهر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون