• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4024 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ بهمن

انقلاب مظلوم است

محمدعلي ابطحي

باور كنيد خود انقلاب مظلوم‌تر از همه‌چيز است. نمي‌دانم اگر بگويم انقلاب اسلامي در سي‌ونهمين سالگردش بيش از هر صفت ديگري، صفت مظلوميت دارد، قبول مي‌كنيد يا نه؟ من بر اين باورم. با يكي دوتا دليل نه؛ با دلايل فراوان. از يكي دو جهت نه؛ از همه سو. اصل انقلاب عليه رژيم گذشته در سال ٥٧ يك نياز عمومي بود. اصلا يك خواست همگاني بود. مگر مي‌شود يك ملت اشتباه كنند؟ حتي فرهيختگان و شاعران و داستان‌نويسان و قلم‌زنان كه حتي از سال دوم پس از انقلاب تاكنون مخالف تند انقلاب شدند هم در موقع بروز انقلاب براندازي عليه رژيم گذشته يك خط مخالفت ننوشتند. اين از اصل انقلاب. حوادث تاريخي را هم نمي‌شود خارج از ظرف زماني آن بررسي كرد. اما شايد كسي از آدم‌هايي را كه عمرشان به انقلاب قد مي‌دهد هم نشود پيدا كرد كه باور داشته باشند آنچه اتفاق افتاد يا در حال اجراست، همان خواست‌ها و آرمان‌هايي است كه براي آن انقلاب كردند.
اما چرا انقلاب مظلوم است؟ انقلاب مظلوم است چون در رسانه‌هاي رسمي فعلي به جاي آنكه به آرمان‌هاي مترقي انقلابيون اشاره شود، سعي مي‌كنند به خاطر تعريف از وضع موجود، اتفاقات فعلي را و سياست‌هاي موجود را اصل قرار دهند و با هزار وصله پينه بگويند در ابتداي انقلاب آرمان‌هاي مردم هم اين بوده است.
كاري كه نتيجه‌اش فقط قضاوت ناصحيح در مورد انقلاب و نسل انقلابگر مي‌شود. انقلاب مظلوم است چون مهربان‌ترين وكم قرباني‌ترين انقلاب جهاني بود. حتي به لشكر حكومت نظامي گل دادند. رهبرش تا آخر اجازه جدي جنگ مسلحانه نداد. اما از فرداي انقلاب هر خشونتي را به نام رفتار انقلابي معرفي كردند. انقلاب مظلوم است چون گمان مي‌كنند بايد عينا بر اصولي كه 40 سال پيش مترقي و مقبول همه جامعه ايراني بود پا‌فشاري كرد. دليل اين را نسل جديد   نمي‌فهمد.
خواست‌ها و آرمان‌هاي اوليه هم وقتي مقبول مي‌افتد كه با نيازها و واقعيت‌هاي جامعه انطباق داشته باشد.
مردم در دهه 50 به اين قناعت رسيده بودند كه انقلاب منافع مادي و معنوي آنان را پاسخگو خواهد بود. شكل حفاظت از منافع مادي ومعنوي هميشه متغير است. اگر اين تغيير اعمال نشود، منافع مردم و آرمان اوليه انقلاب اسلامي هم محو مي‌شود
انقلاب مظلوم است چون داده‌هاي ارايه شده به نسل حاضر متناقض است. فضاي مونولوگ در سطح جهاني به ديالوگ تبديل شده. ده‌ها مركز رسمي كه از بيت‌المال و پول ملت تغذيه مي‌شوند تا انقلاب و اسلام را معرفي كنند اصلا به ديالوگ باور ندارند و شايد اكثرا بلد نيستند ديالوگ كنند. 40 سال است با پول مردم بيانيه‌هاي غير‌قانع‌كننده منتشر مي‌كنند و اگر هم جامعه آن را نتواند بپذيرد، به وابستگي به بيگانه متهم مي‌كنند و خلاص و براي سال‌هاي بعدي هم تقاضاي بودجه جديد مي‌كنند تا همان بيانيه‌هاي قبلي را منتشر كنند. انقلابي مظلوم كه در ايران و در اين منطقه جغرافيايي انجام شده است.
نقطه‌اي كه منافع همه دنيا در اين نقطه از جهان به هم گره مي‌خورد. مهم‌ترينش نفت است. هيچ قدرتي نمي‌تواند از اين منطقه بگذرد. طمع‌هاي تاريخي قدرتمندان جهاني و مقاومت بعد انقلاب در برابر آنها و البته متفاوت بودن و مقاوم بودن ايران در برابر قدرت‌هاي جهان همه باعث شده تا در يك محاصره دشمني جهاني قرار بگيريم.
و انقلاب مظلوم است چون مردان ميانسال ابتداي انقلاب هنوز بر مراكز اصلي اجرايي و مديريتي كشور در سطوح مختلف تصميم‌گير هستند و سخن نسل معاصر را نمي‌فهمند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها