• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4029 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن

17دانش‌آموز در حادثه تيراندازي امريكا كشته شدند

چشم بسته جمهوريخواهان در برابر قانون حمل اسلحه

ميثم سليماني

روز گذشته ده‌ها خانواده داغدار قربانيان حمله به مدرسه‌اي در ايالات متحده در مراسم خاكسپاري فرزندان نوجوان خود حضور پيدا كردند. خانواده‌هايي كه بيش از آنكه ناراحت باشند، عصباني بودند. خشم آنها به دليل عدم امنيت در مدارس و قانوني بود كه اجازه مي‌دهد به راحتي يك نفر با اسلحه نيمه خودكار در يك مدرسه حضور پيدا كند و ده‌ها دانش‌آموز را به رگبار ببندد.

يك مادر داغدار كه آماده مي‌شد تا در مراسم تدفين فرزند 14ساله خود حاضر شود در گفت‌وگو با رويترز به‌شدت از اتفاق رخ داده عصباني بود و تاكيد داشت چرا بايد يك نفر بتواند به مدرسه برود و به روي كودكان آتش بگشايد و من از دونالد ترامپ مي‌خواهم تا در اين خصوص اقدام كند. نيكلاس كروز 19 ساله به عنوان دانش‌آموز سابق در دبيرستان مارجوري استونمن داگلاس در پارك لند ايالت فلوريدا بود. او به دليل مشكلات انضباطي از مدرسه اخراج شد. او در نهايت روز چهارشنبه با يك اسلحه نيم خودكار به مدرسه رفت و 17 دانش‌آموز را كشت و به گفته پليس 15 نفر ديگر زخمي شدند.

اين تيراندازي درحالي رخ داد كه پس از اين حادثه خانواده نسبت به اقدامات امنيتي در مدارس اعتراض كردند و بار ديگر بحث‌هايي در سطح ملي مطرح شد تا يك بار ديگر بحث قانون منع حمل اسلحه در سطح قانونگذاري در امريكا مطرح شود تا جلوي اپيدمي خشونتي كه در مدارس به وجود آمده گرفته شود. لوري الهادف خانواده يكي از قربانيان به شكلي بسيار احساسي خيره به دوربين سي‌ان‌ان فرياد زد: چگونه ما اجازه مي‌دهيم فرد مسلح به مدرسه كودكان ما بيايد؟ چگونه او از جلوي افراد امنيتي در مدرسه عبور كرده است؟چه امنيتي وجود دارد؟الهادف كه دخترش آليسا در ميان قربانيان است گريه كنان گفت: مرد مسلح يك فرد ديوانه بود كه تنها در مدرسه راه رفت، پنجره‌هاي مدرسه را شكست و به سمت دانش‌آموزان تيراندازي كرد و دختر مرا كشت.

 

نوجواني كه عاشق اسلحه بود

در حال حاضر كروز به 17 قتل متهم شده است و قرار است دادگاه وي به سرعت برگزار شود. مليسا مك نيل، وكيل متهم اين پرونده به خبرنگاران گفت: او چند انسان را كشته است اما غمگين و از اقدام خود پشيمان است.

ماموران اف بي آي كه در حال بررسي انگيزه‌ها و تحقيقات در خصوص اين پرونده هستند مي‌گويند: كروز فيلمي را در ماه سپتامبر در يوتيوب منتشر كرده كه در آن مي‌گويد من قصد دارم يك حمله مسلحانه حرفه‌اي در مدرسه انجام دهم. اين نشان مي‌دهد او قبل از اقدام خود به نوعي خبر اين حمله را منتشر كرده بود. اما در اين پيام زمان، مكان يا اينكه چگونه بناست اين حمله صورت گيرد مشخص نشده است.

يوتيوب در آن زمان اين ويديو را حذف كرد و اكنون كه تحقيقات اف بي آي آغاز شده است يك بار ديگر ارتباط اين ويديو با قتل عام رخ داده در حال بررسي است. مقامات مي‌گويند كروز به عنوان يك دانش‌آموز سابق استونمن داگلاس شناخته مي‌شود كه مدتي قبل از مدرسه اخراج شده بود. و در همان روز هشدار داده بود كه دانش‌آموزان و معلمان را به آتش مي‌كشد.

طبق گفته كلانتر، كروز در روز حادثه به همراه دانش‌آموزان وارد مدرسه شده است و حتي قصد فرار به همراه دانش‌آموزاني را داشته كه قصد داشتند براي نجات جان خود از مدرسه خارج شوند. او از مدرسه نيز فرار كرد و به فروشگاه والمارت رفت و يك ساندويچ از مك دونالد خريداري كرد كه در نهايت توسط پليس بازداشت شد. همكلاسي‌هاي پيشين كروز از او به عنوان فردي كه براي جامعه فاجعه آميز است ياد كردند. برخي مي‌گويند او فرد مشكل‌سازي بوده و ديوانه اسلحه بود. كلانتر منطقه نيز مي‌گويد فعاليت‌هاي آنلاين كروز در شبكه‌هاي اجتماعي بسيار بسيار خطرناك و نگران‌كننده بوده است.

داستان تكراري اصلاح قانون حمل اسلحه

تيراندازي روز چهارشنبه بيشترين تلفات ناشي از خشونت اسلحه پس از فاجعه تيراندازي سال 2012 سندي هوك را به خود اختصاص داده است. در آن حادثه كه در مدرسه ابتدايي رخ داد 20 دانش‌آموز به همراه شش معلم كشته شدند. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در واكنش به اين اتفاق طي سخناني عنوان كرد كه بايد ايمني مدارس و سلامت روان دانش‌آموزان مورد بررسي بيشتري قرار گيرد تا از اين اتفاقات اجتناب شود و خانواده‌ها اين موارد را بيشتر گزارش دهند. اين در حالي است كه او اشاره چنداني به بحث كنترل اسلحه نكرد و كماكان نشان داد كه بر موضع قبلي خود استوار است. گفتني است از سال 2012 و حادثه سندي هوك مدارس ايالات متحده مجهز به گيت‌هاي امنيتي شدند و نيروهاي امنيتي نيز به كادر مدارس اضافه شدند.

همزمان رهبران جمهوريخواه پيشنهاد دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان براي بررسي تصويب قانوني در خصوص تشديد بررسي پيشينه افرادي كه قصد خريد اسلحه دارند را براي چندمين بار رد كردند كه اين موضوع مورد انتقاد شديد دموكرات‌ها قرار گرفت. به گزارش رويترز برخي از طرفداران كنترل اسلحه و متخصصان حقوقي مي‌گويند ايالت فلوريدا مي‌تواند تبديل به يكي از معدود ايالات‌هايي از امريكا شود كه پليس و اعضاي خانواده‌ها مي‌توانند به منظور جلوگيري از فعاليت افرادي كه داراي اسلحه هستند و تهديدي براي جامعه محسوب مي‌شوند دستور العمل‌هاي محدود‌كننده‌اي را اتخاذ كنند. كروز به عنوان فردي كه داراي اسلحه است در ماه نوامبر مادرش را از دست داده است و با خانواده ديگري مشغول زندگي بود. خانواده او معتقدند كه كروز افسرده بود، اما اين افسردگي به دليل مرگ مادرش بود نه بيماري روحي كه او را در اين زمينه متهم مي‌كنند. در حال حاضر يك واقعيت وجود دارد؛ جمهوريخواهاني كه راس حكومت در امريكا را به دست گرفته‌اند حاضر نيستند حتي يك قدم در خصوص قوانين حمل اسلحه بردارند زيرا اعتقاد دارند اگر يك قدم از اين موضوع پاپس بگذارند شكستي جدي براي آنها تلقي خواهد شد. از همين رو با هر طرحي در خصوص قوانين كنترل اسلحه مخالفت مي‌كنند. شخص دونالد ترامپ كه ماهيت وجودي خود را در حمايت از لابي قدرتمند حمل اسلحه NRA مي‌بيند علاقه‌مند نيست حتي جمله‌اي در اين خصوص مطرح كند و با اين روند رو به رشد حمله با اسلحه در مدرسه‌هاي امريكا نمي‌توان با قطعيت گفت ديگر شاهد اتفاقي در چنين سطحي در ايالات متحده نخواهيم بود.

نبايد حقوق شهروندان تهديد شود

پل رايان، رييس مجلس نمايندگان امريكا در يك مصاحبه با راديو محافظه‌كار در روز پنجشنبه با اشاره به تيراندازي مدرسه فلوريدا، گفت: اين موضوع نبايدحقوق شهروندان را تهديد كند. او در مصاحبه خود تنها 24ساعت پس از اين تيراندازي گفت سوالات متعددي در خصوص اين تيراندازي وجود دارد كه بايد به آنها پاسخ داد. وي افزود: من فكر نمي‌كنم كه چنين اتفاقي موجب آن شود كه حقوق شهروندي شهروندان ايالات متحده كه مطيع قانون هستند از بين برود. وي تاكيد كرد كه من فكر مي‌كنم ما بايد ابتدا يك نفس عميق بكشيم و حقايق موجود را گردآوري كنيم. پل رايان به عنوان رييس مجلس نمايندگان در حالي اين سخنان را مطرح مي‌كند كه در انتخابات مياندوره‌اي مجلس در سال 2016 از لابي اسلحه NRA بيش از 177هزار دلار كمك مالي دريافت كرد و به نظر مي‌رسد اين پول را دريافت كرده تا از قانون حمل اسلحه در امريكا حمايت كند. از طرفي اكنون اين سوال مطرح شده است كه چرا مجلس نمايندگان امريكا با لغو قانون منع حمل سلاح براي افراد داراي اختلال رواني موافقت كرده است. گفتني است سال گذشته قانوني به تصويب و به امضاي دونالد ترامپ رسيد كه اجازه مي‌داد تا افراد داراي اختلال رواني بتوانند مالكيت اسلحه داشته باشند. موضوعي كه در دولت باراك اوباما با منع جدي مواجه شد. حالا پل رايان در اين زمينه توپ را به زمين سناي امريكا انداخته است كه سيستم بررسي سابقه افراد را به تصويب نرسانده است از همين رو شاهد چنين اتفاقي هستيم. اكنون نيز پل رايان از سنا خواسته است تا بررسي سوءپيشيه آني افراد براي خريد سلاح را تاييد كند

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون