• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4029 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن

حاشيه‌هاي داوري و عصباني نيستم ادامه دارد

حاشيه‌هاي داوري جشنواره فيلم فجر و جلوگيري چندباره از نمايش فيلم عصباني نيستم گويي تمامي‌ ندارند. اين حاشيه‌ها به اندازه‌اي است كه صحبت‌هاي جنجالي ابراهيم حاتمي‌كيا در اختتاميه فيلم فجر فراموش شده است.

بااينكه نزديك به يك هفته از پايان جشنواره فيلم فجر مي‌گذرد اما پرسش‌ها در مورد نحوه داوري‌هاي اين رويداد پاياني ندارد و داوران اين دوره جشنواره هم بنا بر وظيفه خود در مصاحبه‌هاي گوناگون به اين سوال‌ها پاسخ مي‌دهند اما ازآنجايي‌كه جشنواره متشكل از شوراي سياستگذاري بوده دبير جشنواره فيلم فجر و رييس سازمان سينمايي هم تلاش مي‌كنند شبهات پيش‌آمده در مورد داوري‌ها را رفع كنند كه يك نمونه آن حضور رييس سازمان سينمايي محمدمهدي حيدريان در برنامه «سينما دو» جمعه‌شب بود.

ازآنجايي‌كه جشنواره در طول روزهاي برگزاري با نقدها و اظهارنظرهاي متفاوت روبه‌رو بود اما رييس سازمان سينمايي اين نقدها را پيش برنده و مثبت دانست و با اعتقاد بر اينكه هر متني حاشيه‌هاي خود را دارد گفت كه اگر حاشيه‌ها بر متن غالب شود اشكال دارد.

عده‌اي از سازندگان فيلم‌هاي مستند و همين‌طور انيميشن‌سازان معتقد بودند جشنواره فيلم فجر حق‌شان را ضايع كرده و فيلم‌هاي‌شان مورد قضاوت قرار نگرفته كه رييس سازمان سينمايي در اين خصوص گفت: خدمت مستندسازان و انيميشن‌سازان خسته نباشيد مي‌گويم. مگر مي‌شود انيميشن‌ها و مستندها را نبينيم و داوري نشده باشد. برخي فيلم‌ها شايد 2 يا 3 بار ديده‌شده باشد. بنده داوري نكردم اما از نتيجه داوري راضي بودم.

شهادت بنده را بپذيريد كه همه فيلم‌ها يك‌بار ديده‌شده‌اند.

امسال دوستان ما در دبيرخانه حس‌شان اين بود كه سينماي مستند جهش بزرگي داشته است و اين در سينما حقيقت هم قابل‌مشاهده بود.

حيدريان در بخشي از صحبت‌هاي خود از برنامه جامع براي سينما سخن گفت: سينماي استراتژيك يعني سينمايي كه به موضوعات استراتژيك جامعه مي‌پردازد. جنگ تنها موضوع استراتژيك نيست بلكه يكي از موضوعات است. فيلمي كه درباره حضرت رسول(ص) ساخته شد هم يكي از موضوعات استراتژيك است و فيلم‌هايي كه نقد عميق اجتماعي مي‌كند هم استراتژيك هستند. بايد مسائل استراتژيك را شناسايي كنيم و باقوت به آنها بپردازيم. بازار كنوني سينماي ما توسط بخش خصوصي قابل انجام نيست. از هر فرد و گروهي از خانواده سينما كه بتواند امكاناتي فراهم كند تا بتواند فيلم‌هاي خوبي بسازد، استقبال مي‌كنيم. دست سازمان اوج و حوزه هنري را مي‌بوسيم تا كارگردان‌هاي ما بتوانند آثارشان را بسازند.

اما حاشيه ديگر حوزه سينما به اكران فيلم «من عصباني نيستم» برمي‌گردد. رضا درميشيان در مقام كارگردان تلاش خود را براي نمايش فيلم «عصباني نيستم» كرد، تلاشي كه به انتشار نامه مكتوب سه مدير رده بالاي سازمان سينمايي ختم شد. اين كارگردان از تضمين مكتوب سه مدير رده‌بالاي سازمان سينمايي در جهت اكران فيلم عصباني نيستم رونمايي كرد؛ وقتي به نتيجه‌اي نرسيد اين‌بار به حسن روحاني در پي جلوگيري مجدد از اكران «عصباني نيستم!» نامه نوشت: «شما از حقوق شهروندي مي‌گوييد و در وزارت ارشاد فيلم من تكه‌تكه مي‌شود.»

در بخشي از اين نامه آمده: «من همان فيلمسازي هستم كه در شب سي و دومين جشنواره فيلم فجر براي آنكه دولت شما در برابر گروه‌هاي فشار آسيب نبيند، به فشار مسوولان مجبور به انصراف از دريافت جوايز فيلمم شدم، فيلم «عصباني نيستم!». پنج سال از عمر اين فيلم مي‌گذرد اما گويي پنجاه سال بر من گذشته، فيلمم همچنان بلاتكليف است و هر بار به بهانه‌اي مانع نمايشش مي‌شوند.»

درميشيان در نوشته‌اش به جلوگيري مجدد از اكران فيلم عصباني نيستم اشاره كرد: «آيا دريافت پنج پروانه نمايش با سانسورهاي مختلف، تاييد فيلم در كميته بازبيني آثار توقيفي، انتخاب چهار تاريخ اكران توسط مسوولان سينمايي و چهار بار ثبت تاريخ اكران در شوراي صنفي نمايش، دريافت تعهدنامه كتبي تاريخ قطعي نمايش فيلم از مسوولان سينمايي، پنج سال سكوت و انتظار، درخواست و سوال نمايندگان محترم مجلس از وزير محترم ارشاد، هزاران ساعت پشت در اتاق مديران سينمايي انتظار كشيدن، صدها هزار بار پله‌هاي سازمان سينمايي را بالا و پايين كردن، سوال و جواب و بازهم سوال و جواب براي نمايش عمومي «عصباني نيستم!» كافي نيست؟ آيا در شرايطي كه حضرتعالي مدام از حق سوال، حق انتقاد، حق اعتراض و حق شهروندي سخن مي‌گوييد بايد فيلمم را پس از چندين و چند دفعه سانسور بازهم تكه‌تكه كنم؟ من و ديگر سينماگران مستقل در حسرت تحقق شعارهاي انتخاباتي‌تان به هنر و نگاه‌تان به عرصه سينما هستيم. فضاي امنيتي در عرصه فرهنگ و هنر در شأن سينماي ايران نيست.»

در اين كش‌وقوس پوستر متفاوت جشنواره جهاني هم منتشر شد. پوستر اصلي سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر با استفاده از عكسي قديمي مربوط به دوران ورود سينما به ايران، كه علي خورشيدپور آن را طراحي كرده است، رونمايي شد كه اين پوستر در ادامه نگاه فرهنگي - هويتي است كه در ۲ دوره گذشته نيز موردتوجه قرار داشت. اين دوره از جشنواره جهاني در آستانه يكصد و بيستمين سال ورود سينما به ايران برگزار مي‌شود و به همين مناسبت جشنواره جهاني، برنامه‌هاي ويژه‌اي را طراحي كرده است. همزمان با رونمايي در تهران؛ پوستر سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر در بازار فيلم جشنواره برلين نصب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون