• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4034 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۵ اسفند

دخل و خرج دولت تعيين شد

نوبخت: اميدواريم بتوانيم قانون بودجه را اجرا كنيم

گروه اقتصادي|بررسي بودجه سال 97 دولت در آخرين روز هفته گذشته به پايان رسد و ميزان دخل و خرج دولت در سال ۹۷ تعيين شد. بر اساس گزارش‌هاي رسيده از مجلس شوراي اسلامي، ماده واحده لايحه بودجه سال ۹۷ توسط نمايندگان مجلس به تصويب رسيد. به اين ترتيب، بودجه سال ۱۳۹۷ كل كشور از حيث منابع بالغ بر 12.175.573.739.000.000 ريال (يك تريليون و 217 هزار ميليارد تومان) و از حيث مصارف بالغ بر 12.175.573.739.000.000 ريال (يك تريليون و 217 هزار ميليارد تومان) است. اين گزارش مي‌افزايد، در بودجه سال 97، منابع بودجه عمومي دولت از لحاظ درآمدها و واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي و مصارف بودجه‌ عمومي دولت از حيث هزينه‌ها و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي بالغ بر 4.432.604.667.000.000 ريال (چهار ميليون و چهارصد و سي و دو هزار و ششصد و چهار ميليارد و ششصد و شصت و هفت ميليون ريال) است كه منابع عمومي بالغ بر 3.861.866.148.000.000 ريال (سه ميليون و هشتصد و شصت و يك هزار و هشتصد و شصت و شش ميليارد و يكصد و چهل و هشت ميليون ريال) . و درآمدهاي اختصاصي وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي بالغ بر 570.538.519.000.000 ريال (پانصد و هفتاد هزار و هفتصد و سي و هشت ميليارد و پانصد و نوزده ميليون ريال) است. همچنين طبق اين گزارش بودجه شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و ساير منابع تامين اعتبار بالغ بر 8.335.701.487.000.000 ريال (هشت ميليون و سيصد و سي و پنج هزار و هفتصد و يك ميليارد و چهارصد و هشتاد و هفت ميليون ريال) و از حيث هزينه‌ها و ساير پرداخت‌ها بالغ بر 8.335.701.487.000.000 ريال (هشت ميليون و سيصد و سي و پنج هزار و هفتصد و يك ميليارد و چهارصد و هشتاد و هفت ميليون ريال) است. محمد‌باقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوي دولت در خصوص اين بودجه به اعتمادآنلاين گفته است: «اميدواريم بتوانيم به نحو شايسته قانون بودجه را اجرا كنيم.» اين گزارش تاكيد مي‌كند كه طبق بودجه تصويبي منابع بودجه عمومي دولت از لحاظ درآمدها و واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي و مصارف بودجه عمومي دولت از حيث هزينه‌ها و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي بالغ بر ۴ ميليون و ۴۳۲ هزار و ۶۰۴ ميليارد و ۶۶۷ ميليون ريال است طبق اين منابع، منابع عمومي بالغ بر ۳ ميليون و ۸۶۱ هزار و ۸۶۶ ميليارد و ۱۴۸ ميليون ريال و درآمد اختصاصي وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي بالغ بر ۵۷۰ هزار و ۷۳۸ ميليارد و ۵۱۹ ميليون ريال به بودجه شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و ساير منابع تامين اعتبار بالغ بر ۸ ميليون و ۳۳۵ هزار و ۷۰۱ ميليارد و ۴۸۷ ميليون ريال و از حيث هزينه‌ها و ساير پرداخت‌ها بالغ بر ۸ ميليون و ۳۳۵ هزار و ۷۰۱ ميليارد و ۴۸۷ ميليون ريال است.

بودجه بر مبناي فقرزدايي

در همين رابطه محمدباقر نوبخت، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به تصويب لايحه بودجه 97 در مجلس، گفته است: «لايحه را با يك اصلاح ساختاري در شيوه بودجه‌ريزي تعريف كرديم و برنامه‌هاي‌مان براي اجراي سياست فقرزدايي و اشتغال در تبصره‌هاي 14، 18 و 19 مشخص بود. در مجلس در فرآيند رسيدگي بودجه، تغييراتي روي آن صورت گرفت اما خوشبختانه شاكله بودجه‌مان حفظ شد و ما مي‌توانيم به برنامه‌هايي كه براي كاهش فقر مطلق، افزايش اشتغال و ايجاد بيش از يك ميليون فرصت شغلي داشتيم، برسيم». او همچنين خاطرنشان كرده است: «همچنين در بودجه‌اي كه به تصويب رسيد مي‌توانيم طرح‌هاي عمراني‌مان را اجرا كنيم و از مجلس چنين مصوبه‌اي گرفته‌ايم. به همين جهت دولت از اين اقدام مجلس استقبال مي‌كند و ضمن تشكر اميدواريم كه به نحو شايسته‌اي بتوانيم اين قانون را اجرا كنيم.»طبق لايحه بودجه، دولت در سال آينده بخش زيادي از پروژه‌هاي عمراني‌اش را به بخش خصوصي واگذار خواهد كه براي جذابيت بيشتر اجراي اين پروژه‌ها مشوق‌هاي خاصي نيز براي اين بخش در نظر گرفته است.

آغاز همسان‌سازي

رييس سازمان برنامه و بودجه ادامه مي‌دهد: «در جريان بررسي لايحه بودجه سال 97 در مجموع بااحتساب پيشنهاد دولت، 2000 ميليارد تومان منابع براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده كه بيانگر كمبود 1400 ميليارد توماني منابع براي همسان‌سازي در سال آينده است. با هماهنگي‌هايي كه با مجلس صورت گرفت، مجوزي ارايه شد تا سازمان برنامه و بودجه بتواند از سرجمع بودجه و احيانا اموال تمليكي منابع كافي براي ترميم حقوق بازنشستگان را در سال آينده تامين كند.»نوبخت يادآور شده است: «دولت تلاش مي‌كند تا به همسان‌سازي حقوق بازنشستگان در سال 97 توجه شود و در اين راستا از ابتداي سال با لحاظ تحقق كامل درآمد 3400 ميليارد توماني براي ترميم حقوق بازنشستگان، اقدامات لازم را انجام مي‌دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون