• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4036 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۷ اسفند

مهدي تاج چه موضوعاتي را بايد با رييس فيفا در ميان بگذارد؟

اينفانتينو در تهران

گروه ورزشي| يك فرصت استثنايي براي فوتبال ايران. رييس فيفا اواخر هفته به ايران مي‌آيد و قرار است از نزديك در جريان وضعيت فوتبال ايران قرار گيرد و البته ديدارهايي مهم داشته باشد. دور نبود روزهايي كه رييس فدراسيون فوتبال ايران يكي از نزديك‌ترين و كليدي‌ترين مهره‌هاي فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا محسوب مي‌شد. محسن صفايي‌فراهاني در روزهايي كه رياست فوتبال را برعهده داشت، مورد اعتماد ژوزف بلاتر و بن‌همام بود و همين موجب مي‌شد فوتبال ايران در مسير رشد و توسعه، موردحمايت FIFA و AFC باشد. روندي كه البته با تغيير دولت‌ها موردتوجه قرار نگرفت و فوتبال ايران از اين ظرفيت بزرگ محروم شد. حضور رييس فيفا در ايران اگرچه اتفاقي مهم است اما مهم‌تر آن است كه بدانيم حضور جياني اينفانتينو در تهران، چه تاثيري بر فوتبال ايران خواهد گذاشت. اينفانتينو در سفرهاي انتخاباتي خود در قاره آسيا، تنها به ايران سفر كرد و اين امر نشان مي‌داد رييس جديد فيفا اهميت بسزايي براي كشورمان قائل است و اين نگاه مي‌تواند فرصتي مناسب براي فوتبال ايران باشد. به‌نظر مي‌رسد مهدي تاج و ديگر مديران عالي فدراسيون فوتبال بايد مسائلي را در اولويت قرار دهند كه خروجي مناسبي براي فوتبال ايران داشته باشد.

1- سياسي‌كاري عربستاني‌ها: مهم‌ترين موضوعي كه بايد در راس برنامه‌هاي فدراسيون فوتبال ايران باشد، ماجراي بازي در كشور ثالث با عربستاني‌هاست. آنها در اين بخش هزينه كرده‌اند و به‌هيچ‌عنوان نمي‌خواهند ميزبان يا مهمان ايراني‌ها باشند. يكي از شعارهاي مهم فيفا اين است كه سياست نبايد در فوتبال پنجره‌اي داشته باشد و از مناظر فوتبال سوءاستفاده كند. رييس فيفا بارها درباره اين موضوع هشدار داده است و بازي در كشور ثالث را به‌هيچ‌عنوان نمي‌پذيرد. اينفانتينو پيش از اينكه به ايران آمده بود، رسما اعلام كرد: « ايده‌هاي ما روشن است و بايد بگويم دليل اصلي من براي نامزد شدن در انتخابات فيفا اين بود كه ما بتوانيم در فيفا فوتبال ايجاد كنيم نه سياست، سياست چيز ديگري است و بايد از دخالت‌هاي سياسي دور باشد. فوتبال بايد در كشوري مانند ايران ايجاد پل كند و بايد ديوارها را تخريب كنيم. فوتبال باعث تخريب ديوارها مي‌شود تا ارتباطات در جهان بيشتر شده پس بايد هميشه كمك كرد تا از فوتبال استفاده شود و كسي از‌ آن سوءاستفاده نكند.» اينفانتينو در پاسخ به اين سوال كه شما آيا از نظر امنيتي مشكلي در ايران ديديد، برخلاف ادعاي كشور عربستان كه اعلام كرده ايران شرايط برگزاري مسابقات بين‌المللي را ندارد، گفت: «من اصلا مشكلي در ايران نديدم. به نظر من هيچ مشكل امنيتي در اينجا وجود ندارد و اين وظيفه دولت‌هاست كه بتوانند امنيت را در كشور برقرار كنند. » فدراسيون فوتبال ايران با استدلال حساب‌شده و همچنين رايزني با رييس‌جمهور براي بيان ديدگاه‌ها، بايد دستور كتبي از رييس فيفا براي ارجاع به دبيركل دريافت كند.

2- پول‌هاي بلوكه‌شده: فيفا براي كمك به فدراسيون‌ها و حضور قدرتمند كشورها در جام‌جهاني، كمك 10ميليون دلاري كرده است اما انتقال اين پول به ايران انجام نشده است. يكي از مواردي كه بايد به‌صورت دوستانه و نزديك حل‌وفصل شود، در اختيار داشتن اين مبلغ كلان پيش از جام‌جهاني است.

3- ميزباني جام‌جهاني فوتسال: چند هفته ديگر تكليف ميزباني جام‌جهاني 2020فوتسال مشخص مي‌شود و ايران يكي از گزينه‌هاست. هرچند حرف‌وحديث‌ها حاكي از كنار گذاشته شدن ايران از كانديداهاست، اما صحبت با رييس فيفا و اطمينان رييس‌جمهور براي برگزاري مناسب اين مسابقات مي‌تواند شانس ايران را زياد كند.

4- پروژه گل: سال‌ها پيش با مديريت محسن صفايي‌فراهاني، پروژه گل در ايران كه با حمايت‌هاي مادي فيفا در كشور انجام مي‌شود، به‌بهترين شكل پيگيري شد. مديران فوتبال ايران مي‌توانند با تهيه گزارشي از اقدامات ايران در اين بخش، نسبت به جذب بودجه‌هاي فيفا در اين بخش جهت توسعه فوتبال در استان‌ها گام بردارند.

5- كرسي‌هاي مهم: يكي از مشكلات ورزش ايران، نداشتن كرسي‌هاي مهم در سطح فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسياست؛ كرسي‌هايي كه مي‌توانند در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها نقش مهم و حياتي داشته باشند. اميد كه فدراسيون فوتبال ايران بايد بتواند در اين بخش مذاكرات مثبتي با فيفا داشته باشد و قدر اين حضور را بداند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون