• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4036 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۷ اسفند

گفت‌وگوي «اعتماد» با كاظم اوليايي، مديرعامل سابق استقلال

از ظرفيت تشكل‌هاي فوتبالي استفاده كنيد

مهدي روزخوش

جياني اينفانتينو قرار است در صدر هياتي از فيفا طي يكي، دو روز آينده به تهران بيايد و علاوه بر بازديد از امكانات فوتبالي ايران، مذاكراتي را با روساي فدراسيون فوتبال و مسوولان بلندپايه ورزش ما انجام دهد. البته او پس از ملاقات با مسوولان ورزش ايران قرار است مسابقه داربي 86 را از نزديك تماشا كند. حال خيلي‌ها منتظر اين هستند كه ببينند آيا فدراسيون فوتبال مي‌تواند از فرصت به وجود آمده استفاده كرده و مناقشات خود را با عربستاني‌ها حل كند يا خير؟ حضور رييس فدراسيون جهاني فوتبال در هر كشوري شايد مهم‌ترين دستاورد و فرصت براي آن كشور محسوب شود چرا كه مذاكرات و بعضا طرح مشكلات فوتبال آن كشور با رييس فيفا مي‌تواند قدم‌هاي مثبتي در جهت حل آن مشكلات بردارد. حالا كه قرار است اينفانتينو به ايران بيايد برخي از فوتبالي‌ها نگرانند كه شايد مهدي تاج و همكارانش نتوانند از فرصت به وجود آمده به خوبي استفاده كنند تا بلكه برخي از مشكلات اساسي فوتبال ايران از جمله مناقشه با عربستاني‌ها حل شود. با كاظم اوليايي همكلام شديم تا از زبان يكي از مديران سابق فدراسيون فوتبال بيش از پيش مسائل را بررسي كنيم.

 

ابتدا مي‌خواهيم درباره انتقادات علي كريمي از فدراسيون فوتبال و مباحثي كه مطرح كرده است صحبت كنيم. نظرتان درباره صحبت‌هاي كريمي چيست؟‌

فدراسيون فوتبال موفقيت‌هاي چشمگيري به دست آورده است كه همه اين موفقيت‌ها واقعي است. اما اگر مي‌گوييم الان فدراسيون فوتبال ايران 5 ستاره است، بايد بپذيريم كه واقعا اين اتفاق رخ داده و افتخارات بزرگي در فدراسيون فوتبال به دست آمده است. اما اشكال كار اينجاست كه در فدراسيون فوتبال به اهالي اين رشته اجازه ورود نمي‌دهند. يعني در واگذاري كارها به NGOها اشكالات زيادي وجود دارد. مثلا من مي‌گويم چرا نبايد برخي امور فدراسيون به بخش‌هاي تحت اختيار تشكل‌هاي فوتبالي واگذار شود. يعني اين گونه نباشد كه همه‌چيز در فدراسيون فوتبال در اختيار يك فرد باشد. اگر فدراسيون فوتبال با وجود موفقيت‌هايي كه به دست آورده اجازه مي‌داد NGO‌هاي مربوطه در فدراسيون فعاليت مي‌كردند، اين موفقيت‌ها بسيار بزرگ‌تر و ارزشمندتر مي‌شد. ما اجازه اينكه ساختار مردمي، كار مردم را انجام بدهد نمي‌دهيم. ما الان از هر 5 بخش فدراسيون يعني اتحاديه باشگاه‌ها، اتحاديه بازيكنان و اتحاديه‌هاي ديگر را داريم ولي آنها اجازه تصميم‌گيري در فدراسيون فوتبال ندارند و به كار گرفته نمي‌شوند. اينكه علي كريمي انتقاد مي‌كند تمام فحواي حرفش اين است كه فوتبال مردمي است و مردم بايد آن را اداره كنند و اينگونه نباشد كه سياسي اداره شود. حال اينكه اين هزينه كجا رفت و در كجاها هزينه شده ما بدون سند نمي‌توانيم حرف بزنيم و بي‌جهت اتهام بزنيم.

اينكه مي‌گويند محيط فدراسيون فوتبال بسته است و يك سري افراد خاص دايما در مديريت آن نقش دارند آيا درست است؟

در بحث مجمع، مباحث درست مطرح مي‌شود. بطور مثال بيژن ذوالفقارنسب، مشاور وزير، عضو كميته فني فدراسيون فوتبال و رييس كانون مربيان فدراسيون فوتبال ايران هم هست. او هم فرد بسيار مطلعي است. حالا اگر بخواهيم از ميان اين مربيان فردي را براي حضور در مجمع انتخاب كنيم و آن فرد را خودمان انتخاب كرده باشيم اين بسيار غلط است. كانون مربيان را بايد به عنوان يك ساختار مردمي بپذيريم و راي را در مجمع به كانون بدهيم و كانون را به رسميت شناخته‌ايم و كانون مي‌تواند كارش را به درستي انجام دهد.

در مورد موفقيت فدراسيون فوتبال شما مي‌گوييد آمارهايي كه مهدي تاج ارايه مي‌كند واقعي هستند؟

بله؛ من همه اين آمارها را قبول دارم و همه واقعي هستند. حق هم اين است كه تيم ملي‌مان بدون دغدغه به جام جهاني صعود كرده و در ساير تيم‌ها هم موفقيت‌ چشمگيري به دست آورده‌ايم. اما در مورد انتقادات آقاي كريمي؛ آن بخشي كه مربوط به عدم حضور پيشكسوتان و نهادهاي مردمي مي‌شود را من قبول دارم. اما در مورد مسائل مالي كه صحبت مي‌كند من مي‌گويم بايد با سند و مدرك باشد. فدراسيون فوتبال خودش هم بايد بپذيرد در مورد مردمي نبودن اداره كردن آن، انتقادهايي به آنجا وارد است. يعني بخش بازيكنان، مربيان و باشگاه‌ها هر كدام بايد براي خودشان نماينده‌اي داشته باشند و معرفي كنند و اينها فدراسيون را اداره كنند. اينگونه نباشد كه فدراسيون فوتبال را بر اساس مديريت چند نفر ببنديم.

آقاي اينفانتينو هم قرار است چند روز آينده به ايران بيايد؛ فكر مي‌كنيد فدراسيون فوتبال از حضور او چه دستاوردهايي به دست مي‌آورد؟

در مورد مناقشه ايران و عربستان، بهترين راه و زمان الان است كه حق‌مان را از آنها بگيريم. ا‌گر مي‌خواهيم اقتدار خودمان را به آسيا نشان بدهيم و حقانيت‌مان را جامعه بين‌المللي‌ بداند الان بهترين زمان است كه هم در سطح وزير ورزش، هم در سطح رييس فدراسيون فوتبال و هم در سطح رييس‌جمهور اگر ديداري بود، درباره اين موضوع صحبت كنيم تا زورگويي‌هاي عربستان را به اينفانتينو گوشزد كنيم. اگر در اين زمينه بتوانيم حق‌ خودمان را بگيريم مهم‌ترين دستاورد را داشته‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون