• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4038 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۹ اسفند

برجام را به خطر نمي‌اندازيم

ديويد او ساليوان، سفير اتحاديه اروپا در واشنگتن مي‌گويد كه اين اتحاديه با بازگرداندن تحريم‌هاي رفع‌شده ايران ذيل توافق هسته‌اي، مخالف است و اين كار را خلاف «حسن نيت» مي‌داند. به گزارش فارس، او ساليوان كه روز دوشنبه در جمع گروهي از خبرنگاران و دبيران پايگاه «بلومبرگ» صحبت مي‌كرد، در پاسخ به سوالي درباره فشار امريكا براي بازگرداندن بخشي از تحريم‌هايي كه ذيل توافق هسته‌اي رفع شده‌اند، گفت: اتحاديه اروپا مخالف اين است كه تحريم‌هاي رفع‌شده، به بهانه‌هاي ديگر از جمله مساله موشكي، احيا شوند. به عقيده من، اين كار موثر نخواهد بود. ما تحريم‌ها را به عنوان بخشي از يك معامله رفع كرديم و بر اساس حسن نيت، شما نمي‌توانيد آن تحريم‌ها را بدون داشتن دليل درخور بازگردانيد.

او ساليوان گفت: يك افسانه‌سرايي كامل از طرف برخي افراد در ايالات متحده مطرح شده مبني بر اينكه ما فقط علاقه‌مند به تجارت با ايران هستيم و حاضريم براي فروش چند خودرو يا هواپيما، بر عكس «بويينگ» شرافت‌مان را به حراج بگذاريم. ما براي چند قرارداد تجاري، روي اصول خودمان پا نمي‌گذاريم.

وي در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره دليل اهميت برجام براي اتحاديه اروپا گفت: اگر ايران يك كشور مجهز به سلاح هسته‌اي باشد، هر مشكلي كه مي‌توانيد تصور كنيد با اين كشور داريم، به توان ۱۰۰، بيشتر مي‌شود. بنابراين، از نظر ما، چيزي كه در وهله نخست بايد از آن اطمينان يابيم، اين است كه اين كشور سلاح هسته‌اي نداشته باشد. اين كاري است كه اين توافق كرده و مي‌كند و نتيجه‌بخش هم بوده است.

او در پايان گفت: اتحاديه اروپا براي به تفاهم رسيدن با ايالات متحده تلاش مي‌كند، «چراكه شما دوست و متحد ما هستيد و مي‌خواهيم با شما كار كنيم. اما ما كاري نخواهيم كرد كه اين توافق را كه براي امنيت ملي اروپا اساسي است، به خطر بيندازد. ما اين توافق را مورد مذاكره مجدد قرار نمي‌دهيم و هيچ كاري نخواهيم كرد كه به عقيده ما ممكن باشد اين توافق را در معرض خطر قرار دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون