• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4038 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۹ اسفند

عراقچي در همايش ملي ديپلماسي آب و فرصت‌هاي هيدروپليتيك غرب آسيا مطرح كرد

نهادهايي زمين گرفتند ولي در كشت فراسرزميني موفق نبودند

گروه اجتماعي| بحران آب حالا فقط مساله يك كشور و دو كشور نيست. بلكه پيامدهاي تغيير اقليم و تشديد خشكسالي گريبانگير بسياري از كشورها شده است. تشديد خشكسالي در كشورهاي منطقه غرب آسيا و لزوم گفت‌وگوهاي بين‌المللي در اين زمينه موضوعي است كه ديروز در «همايش ملي ديپلماسي آب و فرصت‌هاي هيدروپليتيك غرب آسيا» از سوي «عباس عراقچي» معاون وزير امورخارجه نيز بر آن تاكيد شد. معاون وزير امور خارجه با اشاره به مذاكره با همسايگان درباره مديريت منابع آبي مشترك، گفت: غرب آسيا به سمت خشكسالي كامل پيش مي‌رود و سياست‌هاي كلان ما در جهت جلوگيري از خروج آب از كشور است، البته نه اينكه باعث تشنگي همسايگان شويم. به گزارش فارس، سيد عباس عراقچي در همايش ملي ديپلماسي آب و فرصت‌هاي هيدروپليتيك غرب آسيا كه در دانشكده جغرافياي دانشگاه خوارزمي برگزار شد، گفت: ما براي تامين آب بيشتر از منابع آب زيرزميني استفاده كرديم اما براي مديريت مصرف آب وقت نگذاشتيم و سرمايه‌گذاري نكرديم. در قدم اول بايد تكليف‌مان را روشن كنيم كه چقدر به ديپلماسي مربوط مي‌شود و نحوه مصرف آب اصلاح شود. سياست كشت فراسرزميني يكي ديگر از مسائل مورد مناقشه در كشور است. سيد عباس عراقچي درباره سرنوشت اجراي اين سياست گفت: الان با حدود ١١ كشور توافق داريم كه از كشت فراسرزميني استفاده كنيم و وزارت خارجه موفق شده زمين‌هايي را در اختيار بگيرد ولي متاسفانه هيچ كدام به بهره‌برداري نرسيده و هماهنگي داخلي نبوده يا نشده و به هر حال نهادهايي كه اين زمين‌ها را در اختيار گرفتند نتوانستند به طور كامل استفاده كنند. عراقچي با بيان اينكه ميزان زيادي از آب در بخش كشاورزي هدر مي‌رود، افزود: آسان‌ترين كار اين است كه برويم از افغانستان آب بياوريم و بگوييم وزارت خارجه چه كار مي‌كند. در حالي كه با ايده‌هاي مختلف مي‌توان مصرف آب را مديريت كرد. وي افزود: قبل از اينكه متمركز بر ديپلماسي آب شويم، بايد سهم ديپلماسي آب را مشخص كنيم. به گفته عراقچي ١٠ تا ١١ ميليارد مترمكعب آب از كشور خارج مي‌شود و تقريبا ٩ ميليارد مترمكعب آب وارد مي‌شود. ميزان نزولات آسماني كشور حدود ٤٠٠ ميليارد مترمكعب است و حدود سه چهارم آن تبخير مي‌شود. بايد مديريت كنيم جلوي تبخير نزولات آسماني را بگيريم كه البته به سرمايه‌گذاري زياد نياز دارد اما با اين كار مي‌توانيم خيلي از نگراني‌ها را رفع كنيم. وي با بيان اينكه منطقه غرب آسيا به سمت خشكسالي كامل پيش مي‌رود، گفت: الان از كشورهاي منطقه غرب آسيا ٩ كشور هستند كه خشكسال كامل شناخته نمي‌شوند تا ٢٠٢٥ همه كشورهاي اين منطقه و از جمله ايران خشكسال شناخته مي‌شوند. وي افزود: در شرايط خشكسالي همه كشورها به دنبال استفاده كامل از منابع آبي خودشان هستند و همه سعي مي‌كنند اجازه ندهند اين منابع از كشورشان خارج شود. همسايگان ما چنين خواهند كرد و از جمله ما. سياست‌هاي كلان كشور در اين جهت است كه جلوي خروج آب از كشور گرفته شود، نه اينكه ما با خروج آب از كشور باعث تشنگي همسايگان شويم. اما وقتي مردم ما به آب نياز دارند طبيعي است جلوي خروج آب از كشور گرفته شود و همسايگان‌مان نيز اينچنين هستند. عراقچي خاطرنشان كرد: ديپلماسي آب‌هاي فرامرزي بخش عمده‌اي از ديپلماسي آب است ولي ديپلماسي آب ابعاد جديدتري را هم گرفته و يك بعد ديگر آن ديپلماسي آب مجازي است. اين الان در خيلي از كشورها از جمله كشورهاي كم‌آب بحث مي‌شود كه چه كالايي را توليد كنيم كه كمتر آب مصرف شود.

در تهران سه برابر ظرفيت آب برداشت مي‌شود

محمدعلي نجفي، شهردار تهران يكي ديگر از سخنران‌هاي اين همايش بود. او با اشاره به پيچيدگي‌هاي بحران آب، گفت: شواهد نشان مي‌دهد بحران آب در بخش مديريت و در بخش دسترسي آب وجود دارد. شهردار تهران با اشاره به اينكه امروزه 150 كشور در دنيا با كمبود آب و تعدادي با بحران آب مواجه هستند، افزود: از طرفي اسكان جمعيت به خصوص در بخش شهري و از طرف ديگر افزايش روز افزون سرانه آب، موجب شد كمبود آب شيرين به چشم بخورد و چالش‌هايي در اين زمينه به وجود آيد كه بايد براي آن برنامه‌ريزي شود.

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، نجفي گفت: اگر بخواهيم با نگاه آينده‌نگري و آينده‌پژوهي به منابع آب تهران و مشكلات آن نگاه كنيم بايد نگران باشيم چون منابع آبي زيرزميني قابل استحصال در اين محدوده در سال حدود 250 ميليون مترمكعب است در حالي كه سالانه 750 ميليون مترمكعب برداشت مي‌شود. شهردار تهران ادامه داد: يكي از اصلي‌ترين چالش‌ها در تهران در دره فرحزاد به وجود آمده كه زيستگاه طبيعي بسياري از گونه‌هاي گياهي و جانوري است اما ورود فاضلاب‌هاي صنعتي و نظامي آن را تهديد مي‌كند. نجفي گفت: هدررفت آب مشكل ديگر شهر تهران است كه برخي مي‌گويند حدود 30 درصد از آب تهران در بخش انتقال هدر مي‌رود. وي افزود: با برداشت بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني مسائلي مانند فرونشست زمين پيش آمده است و حتي كمبود منابع آبي منجر به بروز مشكلاتي در كيفيت آب سطحي و زيرزميني نيز شده است كه بايد راه‌حلي براي آن پيدا كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون