• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4042 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ اسفند

دادستان تهران: پرونده مرتضوي در مورد زهرا كاظمي مفتوح است

جعفري دولت‌آبادي روز گذشته از مفتوح بودن پرونده سعيد مرتضوي، دادستان سابق تهران در موضوع مرگ زهرا كاظمي خبر داد: «به اتهام دادستان سابق تهران در پرونده زهرا كاظمي در دادسراي جنايي تهران رسيدگي خواهد شد. اگرچه معتقديم اخذ نظر از ساير نهادهاي امنيتي براي مرجع قضايي رسيدگي‌كننده مفيد خواهد بود.» همچنين اسماعيلي رييس دادگستري تهران از ارسال پرونده مرتضوي به دادسرا جهت اجراي حكم دو سال حبس خبر داد. جعفري‌دولت‌آبادي به سخنان اخير يونسي در اين خصوص، نقدهايي داشت. گلايه داستاني تهران در مورد تشابه‌سازي ميان حوادث از سوي برخي مسوولان بود. وي در توضيح به اظهارات يونسي، وزير اسبق اطلاعات اشاره كرد كه با اظهار اينكه زهرا كاظمي جاسوس نبوده؛ و مبناي اين اظهار، تشابهات ميان كاظمي با خودكشي كاووس سيدامامي از جمله تشابه در اتهام جاسوسي، تابعيت ايراني كانادايي هر دو و فوت هر دو در زندان اوين بوده، اظهار داشت: «چرا پس از ۱۴ سال از فوت زهرا كاظمي يك‌باره چنين تجزيه و تحليل‌هايي در خصوص پرونده‌اي كه سال‌ها از آن مي‌گذرد به عمل مي‌آيد. لازم است به اين موضوع كه پرونده دادستان سابق در مورد خانم كاظمي مفتوح است و رسيدگي به اين پرونده ارتباطي به اظهارات وزير اسبق اطلاعات ندارد؛ ضمن اينكه اين تشابه‌سازي‌ها و ادعاي اينكه واجا مرجع تشخيص جاسوسي است و لذا قوه قضاييه نمي‌تواند اتهام جاسوسي را احراز كند، سمن بي‌مبنايي است كه تاثيري در روند رسيدگي به پرونده‌هاي متهمان به جاسوسي در قوه قضاييه نخواهد داشت.»

 

محاكمه سريع و علني متهمان گلستان هفتم مطالبه مردم است

از خاموش شدن آتش گلستان هفتم در آغازين روزهاي اسفند و دستگيري تعدادي از افراد منتسب به دراويش گنابادي طي غائله‌اي كه در پاسداران رخ داد، حدود دو هفته مي‌گذرد. طي اين واقعه 3 نفر از ماموران نيروي انتظامي شهيد شدند. روز گذشته عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران بيان كرد كه «محاكمه سريع و علني متهمان» حوادث پاسداران، خواست جدي مردم است. وي گفت: مطالبه جدي مردم از دستگاه قضايي در خصوص متهمان پرونده آشوب در منطقه پاسداران، محاكمه سريع و علني متهمان است و اين مطالبه را از آن جهت كه عده‌اي جرات يافته‌اند در پايتخت به مردم و مامورين حمله كنند، انتظاري به جا است. البته چنين جسارتي ناشي از ضعف دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي نبوده؛ بلكه ريشه در تصميم شوراي تامين داير بر جلوگيري از درگيري داشته است؛ اما آنجا كه به ارتكاب جنايت تبديل ‌شد، برخورد جدي ضرورت يافت.

به گزارش جماران، او در تشريح جزييات وقوع اين اتفاق در پاسداران تصريح كرد: «ريشه اين آشوب‌ها به گذشته و دو اتفاق قبلي شامل تجمع گروهي از يك فرقه خاص مقابل زندان اوين و اجتماع آنها در منطقه پاسداران باز مي‌گردد كه تجمع مقابل اوين با آشوب‌هاي دي‌ماه سال جاري تلاقي زماني داشت. جعفري دولت‌آبادي به روز وقوع درگيري و سر منشأ بروز آن به دستگيري يكي از اين افراد توسط پليس اشاره كرد كه به بيان دادستان تهران «بهانه‌اي براي تجمع آنان در منطقه و ارتكاب برخي جرايم و جنايات از جمله شهادت سه مامور نيروي انتظامي شد». وي افزود: رويكرد ابتدايي پليس در مقابل اين افراد مدارا بود؛ چرا كه پليس قدرت مقابله را داشت؛ لذا پس از تصميم شوراي تامين بر برخورد با اقدامات مجرمانه اين افراد، ظرف زمان كمي متهمان دستگير شدند. دادستان در مورد اقدامات پس از دستگيري افراد در روز غائله گفت: «حجم ناامني حاصل از اين حادثه، برخورد قاطع و سريع دادستاني را مي‌طلبيد و لذا فرداي آن روز هفت معاون دادستان و 30 قاضي بسيج شدند كه تحقيق از كليه متهمان و تعيين تكليف آنها را در همان روز به دنبال داشت.» دادستان تهران با اشاره به برگزاري جلسات متعدد با پليس و نهادهاي امنيتي و همچنين پيگيري‌هاي دادستاني تهران براي سرعت بخشيدن به تحقيقات، در خصوص نتيجه اين پيگيري‌ها اظهار كرد: «تحقيقات پليس ظرف روزهاي اخير به پايان رسيده و وزارت اطلاعات نيز در حال انجام تحقيقات تكميلي است. اقدام ديگر دادستاني تهران در مديريت پرونده پاسداران حضور يكي از معاونان خود در بيمارستان‌هاي اطراف به منظور شناسايي مجروحين حادثه اعم از مردم عادي، ، مامورين و متهمان بود. اين اقدام موجب شد رقم دقيقي از مجروحان حادثه و وضعيت آنها به دست آيد. يكي از معاونان دادسرا به منطقه پاسداران جهت ارزيابي ميزان خسارات وارده به مردمي كه معترضان در جريان تعقيب پليس و پيش از آن به منازل آنها وارد شده بودند، اعزام شدند كه منتهي به ارايه شكواييه از سوي برخي مالكان منازل به دادستاني تهران شد.»

 

بازديد مكرر قضات از زندان

ديگر مساله‌اي كه جعفري دولت‌آبادي به آن اشاره كرد، بازديدهاي مكرر قضات ناظر از زندان بود. وي گفت: « شب اول حادثه، سه تن از سرپرستان دواير نظارت تا ساعت سه و نيم نيمه شب با متهمان ملاقات كردند. روز پنجشنبه، سوم اسفند ماه دادستان تهران در زندان حضور يافت و پس از آن نيز بازديد قضات ناظر از متهمان به‌طور منظم انجام مي‌شود؛ ضمن اينكه در جهت حفظ حقوق متهمان به تمام خانواده‌ها اطلاع‌رساني شده و مساعدت‌هاي لازم به متهمان مورد توجه قرار گرفته است.»وي با اظهار اميدواري مبني بر اينكه تحقيقات پرونده‌هاي اين دسته از متهمان به زودي خاتمه يابد، از معاونان دادسرا خواست در اين رابطه به قضات دادسراي شهيد مقدس مساعدت كنند تا پرونده‌هاي معد محاكمه به دادگاه ارسال شود. جعفري دولت‌آبادي وجود امنيت براي مردم را به مثابه هوا، حياتي دانست و تسريع در محاكمه را زمينه‌ساز بازگشت امنيت به شمار آورد و ضمن تشكر از محمد شهرياري، سرپرست دادسراي جنايي كه در اقدامي جهادي ظرف 48 ساعت تحقيقات پرونده شهادت ماموران ناجا در كلانتري پاسداران را به سرانجام رساند و پرونده را با صدور كيفرخواست به دادگاه ارسال كرد، اظهار داشت: «تحقيقات دادستاني تعطيل‌‌بردار نيست و بايد بسيجي‌وار خدمت كرد و معاونيني كه اينگونه جهادي كار مي‌كنند قابل تقديرند.»

دادستان تهران با اشاره به برنامه‌ريزي دادسراي تهران از ارسال حداقل 20 پرونده اتهامي به دادگاه ظرف 10 روز آينده خبر داد و با اعلام اينكه «دادستاني در مقابل آزمون بزرگي قرار گرفته است و اگرچه آشوب‌هاي فتنه سال 1388 را پشت سر گذاشته‌ايم؛ اما در اين حد نبود كه منطقه‌اي از شهر به ناامني كشيده شود و به ماموران ناجا به طرز وحشيانه‌اي حمله شود»، افزود: «سرعت، دقت و قاطعيت در برنامه كاري دادستاني است و در عين حال معتقد به رعايت حقوق متهمان هستيم؛ اگرچه كه مرتكب جنايت شده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون