• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4042 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ اسفند

گفت‌وگوي «اعتماد» با عليرضا فغاني؛ داور داربي86

هرطور قضاوت كنم اعتراض مي‌كنند

گروه ورزش

داربي 86 در حالي با پيروزي استقلال به پايان رسيد كه عليرضا فغاني براي پنجمين بار قضاوت اين بازي بزرگ را تجربه مي‌كرد. او كه در 4 بار قبلي بازي‌هاي خاطره‌انگيزي را سوت زده بود، حالا در حضور جيواني اينفانتينو، رييس فدراسيون جهاني فوتبال فيفا پاي به چمن ورزشگاه آزادي گذاشت تا قابليت‌هاي خود را بيش از پيش به رخ رييس فيفا بكشد؛ بازي‌اي كه با حرف و حديث‌هاي فراوان آغاز و بي‌حاشيه و به دور از اتفاقات پرابهام داوري به پايان رسيد. عليرضا فغاني كه پيش از برگزاري داربي 86 اعلام كرده بود به خاطر حضور رييس فدراسيون جهاني فوتبال تمايلي به قضاوت در اين بازي ندارد به يكباره در عمل انجام شده قرار گرفت تا سوت آغاز بازي استقلال و پرسپوليس را به صدا درآورد. او كه حالا خود را گزينه اصلي براي قضاوت در جام جهاني مي‌بيند، شايد نگران بود با قضاوت بحث انگيز در داربي، مقابل چشمان اينفانتينو شانس قضاوت در جام جهاني را از دست بدهد. البته نه تنها داربي 86 اتفاق داوري چندان مبهمي نداشت بلكه فغاني و تيمش قضاوت بدون نقصي را از خود به نمايش گذاشتند تا همچنان قدرت داوري فوتبال ايران به رخ فيفا كشيده شود.

فغاني پيش از اين بازي اعلام كرده بود بهتر است داوران جوان قضاوت داربي 86 را بر عهده بگيرند تا بلكه بر كسب تجربه فرصت بيشتري براي حضور در كنار اينفانتينو داشته باشند كه البته با مخالفت مسوولان كميته داوران اين اتفاق رخ نداد تا خودش بازي را قضاوت كند. حالا در اين زمينه و اتفاقات حاشيه قبل و بعد از داربي و جلسه‌اي كه با اينفانتينو داشت با عليرضا فغاني بيشتر گفت‌وگو كرديم.

 

ابتدا درباره قضاوت داربي 86 صحبت كنيد. در حالي كه اعلام كرده بوديد قصد نداريد اين بازي را قضاوت كنيد اما در نهايت داور بازي شما بوديد.

ما هميشه تابع فدراسيون فوتبال هستيم و اينگونه نيست كه من بگويم يك بازي قضاوت مي‌كنم و نمي‌خواهم بازي ديگري را قضاوت كنم و بر اساس اين تصميم‌گيري شود. در اين مورد هم بر اساس جوي كه حاكم بود و البته حضور آقاي اينفانتينو من پيشنهاد دادم بهتر است يك داور جوان‌تر بازي را قضاوت كند تا كسب تجربه كند كه البته در نهايت كميته داوران راي به قضاوت من داد و من هم بدون كوچك‌ترين مشكل و حرف و حديثي بازي را قضاوت كردم. در مورد حضور اينفانتينو هم اينكه يك ديدار چهره به چهره انجام شد بسيار خوب بود و اميدوارم فوتبال ايران از كنار اين ديدارها سود خوبي برده باشد. اميدوارم در مورد قضاوت من روند مورد توقع فدراسيون پيش رفته باشد.

شما بعد از داربي كه نتوانستيد با آقاي اينفانتينو ديدار كنيد. آيا قبل از بازي صحبتي با او داشتيد و اينكه اگر صحبت كرديد چه مباحثي مطرح شد؟

بعد از بازي فوتسالي كه اينفانتينو انجام داد و قبل از برگزاري داربي صحبتي با آقاي اينفانتينو داشتم و با توجه به اينكه در مسابقه نيمه نهايي كنفدراسيون‌ها هم ايشان را ديده بودند و به رختكن ما آمده بودند و خسته نباشيد گفتند درباره داربي 86 صحبت كرديم. جالب است بدانيد در همان بازي كنفدراسيون‌ها كه با اينفانتينو ملاقات داشتند ايشان پيگير داربي ايران بودند و براي‌شان تماشاي اين بازي بسيار جالب بود.

حضور اينفانتينو را در فوتبال ايران چگونه مي‌بينيد؟

اميدوارم از حضور رييس فدراسيون جهاني فوتبال به طور كامل و مثبت استفاده كرده باشيم و بايد حضور او را به فال نيك بگيريم.

آيا با توجه به حضور ايشان و تماشاي داربي و قضاوت شما، احتمال قضاوت‌هاي بيشتر شما در جام جهاني وجود دارد؟

نه؛ ارتباطي به اين موضوع ندارد. يعني تماشاي داربي از سوي اينفانتينو به قضاوت‌هاي من در جام‌جهاني هيچ ارتباطي ندارد.

چند وقت قبل هم درباره مسائل مختلف مالي و مشكلات داوران صحبت كرديد آيا همچنان اين مشكلات پابرجاست؟

چند وقت پيش صحبتي انجام شد و طبق مصوبات فدراسيون فوتبال قرار بر اين است كه مطالبات داوران پرداخت شود. مشكلات داوران ما قابل حل است و اميدوارم فدراسيون قدم‌هاي مثبتي در اين زمينه بردارد.

اگر بخواهيم دستمزد داوران ايراني را با داوران خارجي مقايسه كنيم شايد درآمد داوران خارجي خيلي بيشتر از ايراني‌ها باشد. براي اينكه درآمد داوران در فوتبال ايران بيشتر شود آيا قدم‌هايي برداشته شده است؟

در همه جاي دنيا درآمد فوتباليست‌ها اختلاف فاحشي با درآمد داوران دارد اما همين داوران از نظر دريافتي قاعدتا شرايط بهتري نسبت به داوران ايراني دارند. ما هم اميدواريم فدراسيون فوتبال كه تا به امروز مصوبات خوبي براي حل اين مسائل داشته قدم‌هاي مثبت بيشتري براي اين مسائل بردارد و احترام داوران بيش از پيش حفظ شود.

طي هفته‌هاي اخير هم اعتراض به داوري زياد شده به طوري كه خيلي از مربيان احساس مي‌كنند نتيجه نگرفتن تيم‌شان به خاطر اشتباهات داوري بوده است. نظرتان درباره اين اعتراض‌ها چيست؟

اين يك فرهنگ بد است كه در فوتبال ايران وجود دارد. متاسفانه در داربي هم هر طوري قضاوت كنيد باز هم اعتراضي وجود دارد. اميدوارم در اين زمينه هم فوتبال ما به سمتي حركت كند كه اعتراضات به داوري واقعا كمتر شود و به داوران احترام گذاشته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون