• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4043 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ اسفند

حمايت در گفتار كافي نيست

آنچه از ديدار ميان محمد جواد ظريف با ژان ايو لودريان به بيرون درز پيدا كرد حاكي از فضاي تند و تيز گفت‌وگوها دارد. هرچند كه گفته مي‌شود در اين ديدار، طرفين در خصوص طيف وسيعي از موضوعات مورد علاقه از جمله روابط دوجانبه، اجراي برجام و بدعهدي‌هاي ايالات متحده امريكا، مسائل منطقه‌اي، به ويژه سوريه و يمن گفت‌وگو و تبادل نظر كردند، اما هشدارها و اتمام حجت‌ها بيشتر خود را نشان داده‌اند.

اروپايي‌ها همواره در دو سال گذشته و به خصوص پس از اجرايي شدن برجام تاكيد كرده‌اند كه سرسختانه پشت سر توافق هسته‌اي ايستاده‌اند. فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا حتي براي حفظ برجام به واشنگتن سفر كرد و با سناتورها و قانونگذاران امريكايي ديدار كرد تا برجام را توافقي معرفي كند كه تداوم اجراي آن به تامين امنيت منطقه‌اي كمك مي‌كند، اما انتظار ايران از بروكسل در ميدان عمل بسيار بيشتر است. ظريف در اين ديدار ضمن اشاره به موضع اصولي فرانسه و اروپا در خصوص برجام، از برخي رفتارها و اظهارات مقامات اروپايي در اجراي برجام و نيز تاثير‌پذيري از فشار امريكايي‌ها انتقاد كرد و گفت: برجام به عنوان يك توافق چندجانبه كه اروپا هم در به ثمر رسيدن آن سهيم بود و به گواهي ۱۰ گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ايران كاملا به آن پايبند بود، در حال حاضر دستخوش بازي‌هاي غيرمنطقي و سياسي‌كاري‌هاي امريكايي‌ها شده است. اروپا مي‌تواند نقش سازنده‌تري در حفظ اين دستاورد بين‌المللي ايفا كند و قبل از هر چيز ضمن اجراي كامل تعهدات خود، امريكا را براي اجراي تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد امريكا با وجود بدعهدي‌ها و نقض‌هاي خود، خواست‌هاي غيرمنطقي و غير حقوقي نيز مطرح كند.

وي افزود: حفظ اين دستاورد ديپلماتيك بين‌المللي بايد براي همه ما به يك اندازه مهم باشد و حمايت در گفتار كافي نيست. اگر قرار است جامعه بين‌المللي تلاش كند يك طرف را راضي به ماندن در توافق هسته‌اي كنند اين ايران است كه بايد راضي شود و نه امريكا. امريكا نه تنها در اجراي تعهدات خود بدعهدي نهادينه داشته است، بلكه حتي مانع اجراي تعهدات اروپا هم شده است.

وزير امور خارجه كشورمان در خصوص تحولات منطقه، به تلاش‌ها و پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران براي حل و فصل بحران‌هاي منطقه اشاره كرد و افزود: متاسفانه برخي طرف‌ها اراده‌اي براي حل و فصل سياسي بحران‌هاي منطقه ندارند. ما فكر مي‌كنيم كه اروپا مي‌تواند دوستان منطقه‌اي خود را متقاعد به در پيش گرفتن راه‌حل‌هاي سياسي در اين مشكلات و بحران‌ها كند.ظريف در پاسخ به اظهارات وزير خارجه فرانسه در خصوص توان موشكي ايران، گفت‌امريكا و ديگر كشورهايي كه منطقه ما را با فروش سلاح به انبار باروت تبديل كرده‌اند بايد اين اقدامات را متوقف كنند. توان نظامي ايران براي دفاع از كشور و بازدارندگي است و ايران با توجه به تجربه تلخ جنگ تحميلي آموخته است كه براي دفاع از شهروندان خود به توان بازدارندگي خود م‌تكي باشد.

تعهد پاريس به تداوم توافق

ژان ايو لودريان، وزير امور خارجه فرانسه نيز در اين ديدار با يادآوري تصميم كشورش در احترام به برجام و حفظ و اجراي آن گفت: فرانسه اعتقاد راسخي براي اجراي برجام دارد و اقدام عملي متعدد و گسترده‌اي براي اجراي آن داشته است كه از آن جمله سرمايه‌گذاري در صنايع خودرو و انرژي ايران و ايجاد اعتبار ويژه براي همكاري تجاري و سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي مشترك در ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها