• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4043 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ اسفند

محمدرضا كارگر، مديركل اداره موزه‌هاي ميراث فرهنگي در حاشيه نمايشگاه «لوور در تهران»:

برندهاي بزرگ داخلي از برگزاري نمايشگاه‌هاي فرهنگي حمايت كرده‌اند

گروه اجتماعي| نمايشگاه «لوور در تهران» پس از دو سال مذاكره و تلاش مسوولان فرهنگي، بالاخره روز گذشته افتتاح شد. اين نخستين‌بار است كه آثاري از موزه لوور سفري طولاني از پاريس تا تهران را تجربه مي‌كنند و اهميت اين سفر به قدري بود كه وزير امور خارجه فرانسه بخواهد در مراسم افتتاحيه آن حضور پيدا كند تا شاهد همنشيني ديپلماسي فرهنگي و ديپلماسي سياسي در نمايشگاهي باشيم كه آثار تمدن‌هاي جهان باستان را به نمايش گذاشته است. از «محمدرضا كارگر» مديركل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگي- تاريخي كه از ابتداي تصميم‌گيري در مورد برگزاري اين نمايشگاه در جريان مذاكرات بود، در مورد اهميت اين نمايشگاه و پروسه طي شده تا برگزاري آن پرسيديم و او مقدمه‌اي در مورد روابط فرهنگي ايران و فرانسه گفت و بعد در خصوص نمايشگاهي گفت كه روز گذشته در موزه ملي ايران افتتاح شد. كارگر مي‌گويد: «حجم پروتكل همكاري‌هاي فرهنگي ما و فرانسه بسيار زياد است و شامل همه ابعاد فرهنگي مي‌شود. بسياري از كشورها مثل انگلستان به واسطه نفت با ايران تعامل پيدا كردند، اما همكاري‌هاي فرانسه با ايران برپايه فعاليت‌هاي باستان‌شناسي شكل گرفت. نخستين كشوري كه وارد حوزه فعاليت‌هاي باستان‌شناسي ايران شد، فرانسه بود. يك رابطه 130 ساله در حوزه فعاليت‌هاي باستان‌شناسي با اين كشور داريم.»

 

از چه زماني مذاكرات براي برگزاري نمايشگاه آثار موزه لوور آغاز شد؟

تلاش براي برگزاري اين نمايشگاه از دو سال پيش آغاز شد. طي رفت و آمدها و مذاكراتي كه صورت گرفت، برگزاري نمايشگاه به تصويب رسيد و كارشناسان ما با حضور در موزه لوور اشيا را انتخاب كردند. مديران اين موزه با انتقال تمام اشيايي كه مدنظر كارشناسان ما بود موافقت كردند و همكاري‌هاي لازم را انجام دادند. همكاري در اين شكل براي اولين‌بار است كه اتفاق مي‌افتد. اين نمايشگاه نخستين نمايشگاه موزه لوور در ايران است. ما در گذشته دو نمايشگاه با همكاري موزه لوور در اين كشور برگزار كرديم. بعد از آن تصميم
دو طرف اين بود كه همكاري ايران با اين موزه دوجانبه باشد. بر همين اساس قرار بر اين شد كه نمايشگاهي از آثار لوور در ايران و نمايشگاهي هم از آثار ايران در لوور برگزار شود. و نمايشگاهي كه با عنوان «لوور در تهران» افتتاح شد نتيجه همين توافق است. همچنين در حال حاضر لوور در حال آماده‌سازي نمايشگاهي از آثار مربوط به دوره قاجار با عنوان «امپراتوري گل‌هاي سرخ» است. قرار است كه تعدادي از آثار اين نمايشگاه از موزه ملي ايران و كاخ گلستان به موزه لوور ارسال شوند.

هزينه‌هاي برگزاري نمايشگاه به چه صورت محاسبه شدند؟

در نمايشگاه‌هايي كه ما خارج از كشور برگزار مي‌كنيم، كليه هزينه‌ها به عهده طرف خارجي است. علاوه بر اين حدود 200 تا 300 هزار دلار سهم ما در فروش بليت نمايشگاه است كه به حساب خزانه‌داري كشور واريز مي‌شود. در سال جاري نمايشگاه لوور سومين نمايشگاه خارجي است كه در موزه ملي ايران برگزار مي‌شود. پيش از اين ميزبان نمايشگاه‌هايي از كشورهاي ارمنستان و كره جنوبي را در موزه ملي بوديم. براي ما با توجه به اعتباراتي كه در سازمان ميراث فرهنگي داريم، تامين هزينه‌هاي اين نمايشگاه‌ها عملا امكان‌پذير نبود. به همين دليل هم كره و هم ارمنستان تعهد كردند تا هزينه‌هاي برگزاري نمايشگاه را خودشان بپردازند. در مورد فرانسه هم به همين شكل است و تمام هزينه‌ها را اسپانسرهاي فرانسوي كه شركت‌هاي توتال و رنو هستند تقبل كرده‌اند و در ايران هم بانك آينده اسپانسر برگزاري اين نمايشگاه شده است. متاسفانه در حال حاضر فضاي حمايت برندهاي ايراني براي برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي كم است. رويداد‌هاي مشابه دردنيا با حمايت شركت‌ها و برندهاي بزرگ برگزار مي‌شود كه البته براي اين ‌ تخفيف‌هاي مالياتي هم در نظر گرفته مي‌شود. دولت‌ها در هيچ كجاي دنيا توان اين را ندارند كه هزينه‌هاي اينچنيني را تقبل كنند. بهتر است در ايران هم برندها و بانك‌ها به جاي تبليغات مختلف، از فعاليت‌هاي فرهنگي حمايت كنند، اين اقدام هم مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد و هم بهترين شكل تبليغ است، چرا كه نشان مي‌دهد تصميم‌گيرندگان اين برندها به فرهنگ، هنر و تمدن توجه مي‌كنند.

به نظر شما پراهميت‌ترين بعد اين نمايشگاه چيست؟

در درجه اول اين نمايشگاه‌ها نشان مي‌دهد كه سطح موزه‌داري ايران به حدي رسيده كه موزه‌هاي ايران مي‌توانند ميزبان چنين نمايشگاه‌هايي باشند. موزه ملي ما از استانداردهاي لازم برخوردار است كه موزه‌اي مثل لوور بعد از بررسي استانداردهاي نگهداري اشيا از ابعاد مختلف، اين مجوز را صادر كرده است تا اين نمايشگاه در تهران برگزار شود. از سوي ديگر برگزاري اين نمايشگاه نشان از توفيق ديپلماسي فرهنگي است. ما بايد به اين موضوع توجه كنيم كه هميشه رابطه‌هاي فرهنگي بايد بين موزه‌ها و مراكز فرهنگي كشورهاي مختلف وجود داشته باشد. اين ارتباطات و فعاليت‌هاي فرهنگي كمك مي‌كند كه رابطه بين ملت‌ها تقويت شود. يك شناخت خوب موجب دوستي مي‌شود. شناخت بد منتج به دشمني مي‌شود و عدم شناخت موجب بي‌تفاوتي است. ما تلاش مي‌كنيم كه آشنايي ميان تمدن‌ها به بهترين وجه شكل بگيرد. اين نمايشگاه از معدود مواردي است كه در آن آثار تمدني مختلف كنار هم به نمايش در مي‌آيند و قابل مقايسه با هم هستند. نمايشگاه‌ها معمولا يك تمدن يا وجهي از يك تمدن را معرفي مي‌كنند. اما در اين نمايشگاه آثاري از تمدن‌هاي مختلف جهان باستان به نمايش درآمده است. اين نمايشگاه شرايطي را به وجود مي‌آورد كه مردم در مورد اين تمدن‌ها و ويژگي‌هاي هنري و فرهنگي و تمدني آنها گفت‌وگو كنند. بسياري از كانون‌ها مي‌توانند در حاشيه اين نمايشگاه فعال شوند، رسانه‌ها مي‌توانند در مورد خصوصيات اين تمدن‌ها بنويسند، دپارتمان‌هاي دانشگاهي مي‌توانند در كنار اين نمايشگاه همايش و سخنراني در خصوص اين تمدن‌ها و رابطه آنها با ايران در دوره باستان برگزار كنند. در مجموع اين اتفاق بايد تبديل به امري رايج و متداول شود. برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي مي‌تواند فرصتي ايجاد كند كه ما فرهنگ، هنر و تمدن خود را در اقصي نقاط دنيا معرفي كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها