• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4048 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۱ اسفند

دادگاه متهم حادثه گلستان هفتم برگزار شد

تقاضاي قصاص براي ثلاث

اولين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده محمد ثلاث، متهم پرونده حادثه خيابان گلستان هفتم پاسداران در شعبه ۹ دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي محمدي‌كشكولي صبح ديروز برگزار شد. بنا به گفته مقامات قضايي محمد ثلاث راننده اتوبوسي بوده كه در جريان ماجراي حوادث خيابان پاسداران باعث كشته شدن سه نفر از ماموران نيروي انتظامي شده است. ثلاث تقريبا 20 روز بعد از وقوع اين حادثه به اتهام سه فقره قتل و اخلال در نظم عمومي در دادگاهي با حضور خانواده‌هاي اولياي دم، وكلاي مدافع آنها و محمد ثلاث محاكمه شد.

پس از اتمام دادگاه و بيان دفاعيات متهم و قرائت كيفرخواست شاكيان، محسن افتخاري، سرپرست دادگاه كيفري يك استان تهران به خبرنگاران در مورد اجراي حكم قبل از عيد گفت: «برخي يا اطلاع حقوقي ندارند يا گمان مي‌كنند بدون رعايت تشريفات مي‌توان حكم صادر كرد. در صورتي كه عدم رعايت آيين دادرسي از موجبات نقض است.»

 

تقاضاي قصاص براي ثلاث

قاضي محمدي كشكولي، رييس دادگاه كيفري استان تهران در آغاز جلسه صبح ديروز از قاضي شهرياري، ‌نماينده دادستان خواست تا كيفرخواست را قرائت كند. قاضي شهرياري نيز در ابتداي سخنان خود تاكيد كرد كه متهم مشمول سه فقره قتل عمدي و يك فقره اخلال در نظم عمومي است و سپس توضيح داد اين اتفاق (حمله به ماموران نيروي انتظامي با اتوبوس) در تاريخ 30/11/96 رخ داده كه بعد از تماس با فوريت‌هاي پليس مشخص شده راننده آقاي محمد ثلاث در بيمارستان سجاد بستري است.

بنا به گفته نماينده دادستان بعد از مراجعه به بيمارستان سجاد، محمد ثلاث عمل ارتكابي را قبول نداشته كه فيلم اظهارات وي موجود است اما توضيح داده كه در آن لحظه عصبي شده و دست به اين كار زده است. با اين حال محمد ثلاث پس از تحقيقات و در زمان اخذ آخرين دفاعيات ابراز ندامت و پشيماني كرده است.

قاضي شهرياري همچنين در بخش ديگري از توضيحات خود به پرونده شخصي متهم اشاره كرده و توضيح داد او در حال حاضر بيكار و بلامكان است و گويا در اتوبوس مي‌خوابد. از جرايم ديگر ثلاث نيز هفت فقره محكوميت در رابطه با مواد مخدر و محكوميت‌هاي مالي است. بر اساس اظهارات نماينده دادستان ثلاث از ۱۵ سال پيش تاكنون عضو جامعه دراويش شده، همچنين پزشكي قانوني توسط روانشناس متهم را مورد معاينه قرار داد و اعلام كرده كه متهم داراي سابقه افسردگي است و اين ميزان افسردگي مي‌توانسته است در تحريك‌پذيري او در موقع اقدام به عمل تاثيرگذار باشد اما اين ميزان افسردگي مخل اراده وي نبوده است. در پايان هم قاضي شهرياري، ‌نماينده دادستان از مقامات قضايي اجراي سه فقره قصاص و اشد مجازات براي اخلال در نظم عمومي را درخواست كرد. همچنين اردشير سبحاني، نماينده حقوقي نيروي انتظامي تهران بزرگ و وكيل خانواده‌هاي رضا امامي، محمدعلي بايرامي و رضا مرادي علمدار نيز با حضور در جايگاه با تاكيد بر اقرار صريح، عمدي بودن و اخلال در نظم از سوي متهم از سوي خانواده و فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ اشد مجازات براي متهم را از دادگاه تقاضا كرد.

 

نيروي انتظامي من را كتك زد و عصباني شدم

محمد ثلاث در آغاز دفاعيه براي خانواده جان‌باختگان اين حادثه طلب صبر كرد و از همان ابتدا تاكيد كرد كه درويش نيست. او توضيح داد كه چند وقتي در گروه دراويش بوده اما درويش نيست و گفت: « اگرچه دراويش من را قبول ندارند اما من آنها را دوست دارم. »

او در بخش بعدي دفاعياتش درمورد اطلاعاتي كه از سوي قاضي شهرياري مطرح شده‌بود توضيحاتي ارايه داد. ثلاث توضيح داد كه 12 سال است در تهران زندگي مي‌كند، ‌50 ساله و شيعه 12 امامي است. او همچنين گفت مدتي است متاركه كرده است. او در مورد اتهاماتش نيز توضيح داد و گفت به دليل «ضامن شدن» مدتي در زندان به سر برده، يك بار به دليل حضور در تجمعي كه براي جلوگيري از تخريب حسينيه قم تشكيل شده و سال 88 هم به خاطر پيدا كردن مواد در اتوبوسش مدتي در زندان بوده است.

ثلاث همچنين در مورد بلامكان بودنش توضيح داد «دستم شكست و نتوانستم ۱۰ ماه سركار بروم و ۱۰ ماه كرايه خانه‌ام ماند و صاحب خانه‌ام ۵ ميليون وديعه را به عنوان كرايه خانه برداشت من هم اسباب و اثاثيه خانه را به زلزله‌زدگان اهدا كردم و دو ماه مكاني براي ماندن نداشتم. مدتي را نزد خانواده‌ام در بروجرد مي‌ماندم و پس از آن هم ۱۵ روز در اتوبوسي كه در گلستان هفتم پاسداران توقف كرده بود ساكن بودم.»

او همچنين در دفاع از خود خطاب به قاضي گفت « نيروي انتظامي موظف است نظم را برقرار كند نه اينكه با چماق مردم را بزند. ۱۷ جاي شكسته روي سر من وجود دارد آنها اول چندين ضربه به من وارد كردند و باعث عصبانيت من شدند.»

ثلاث با بيان اينكه نيروي انتظامي بايد به نيروهايش آموزش مي‌داد كه ما را كتك نزنند، توضيح داد: «شب پيش از حادثه يكي از برادران ايماني‌ام به نام نعمت‌الله رياحي با من بود اما صبح فردا او را به اتهام دزدي خودروي پرايد دستگير كردند. چگونه ممكن است شخصي كه سه هكتار باغ دارد، خودرو بدزدد؟» ثلاث، ‌متهم پرونده گلستان هفتم مدعي شد كه راننده اتوبوس بوده اما مالك را نمي‌شناخته و آن اتوبوس در محل پارك بوده است. البته او تاكيد كرد كه كسي به او نگفته كه اين كار را انجام دهد اما به دليل ضرباتي كه به سرم وارد شده‌ بود عصبي شده و از همين روي به سمت نيروي انتظامي حركت كرده است. ثلاث در دادگاه گفت چون نيروي انتظامي من را كتك زد، به سمت آنان اتوبوس را راندم و عصبي بوده و به حالت خود فكر نمي‌كردم. البته محمد ثلاث تاكيد داشت كه خون سرش روي چشمانش ريخته و شيشه اتوبوس هم كثيف بوده به همين دليل ديد خوبي نداشته و شخص خاصي را مدنظر نداشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون