• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4048 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۱ اسفند

پيگيري وضعيت بازداشتي‌ها در روز آرام مجلس

رييس، نايب‌رييس و يك نماينده مجلس خواستار پيگيري وضعيت بازداشت‌شدگان تجمع روز زن شدند

نماينده دماوند در گفت‌وگو با «اعتماد» از ديدار با خانواده دراويش خبر داد

نمايندگان مجلس يك جلسه پيش از برگزاري جلسات استيضاح وزراي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، راه و شهرسازي و همچنين جهاد كشاورزي را نسبتا آرام پشت سر گذاشتند و عمده زمان جلسه علني روز گذشته مجلس را به رفع ايرادهاي شوراي نگهبان در لايحه بودجه سال 97 كل كشور، طرح امهال وام به آسيب‌ديدگان حوادث غيرمترقبه و لايحه حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت گذراندند و عملا مهم‌ترين اتفاق در اين آرامش پيش از توفان، چند تذكر و اظهارنظر رسانه‌اي ازسوي يكي، دو نماينده بود. آنجا كه فاطمه سعيدي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران از رييس‌جمهور خواست دستور پيگيري وضعيت دانشجويان و فعالان مدني بازداشت‌شده را صادر كند و مصطفي كواكبيان ديگر نماينده اصلاح‌طلب تهراني‌ها خطاب به مقام‌هاي دولت بريتانيا هشدار داد كه «با دم شير بازي نكنند».

 

مطهري: تجمع روز زن آرام بود

در آخرين لحظات جلسه علني ديروز گذر علي مطهري، نايب‌رييس مجلس به راهروي پشت صحن افتاد و همين عبور چند دقيقه‌اي از ميان خبرنگاران كافي بود تا چند موضوع مهم سياسي ازجمله بحث بازداشت فعالان سياسي و چند خبرنگار زن و مرد در جريان تجمع روز زن در مقابل ساختمان وزارت كار مطرح شود. علي مطهري درمورد اين بازداشت‌ها به ايلنا گفت: با توجه به اينكه تجمع صورت گرفته آرام و مسالمت‌آميز بوده، به نظر من نيازي به بازداشت افراد و تجمع‌كنندگان نبوده است. طبيعتا اگر تجمع‌كنندگان دست به تخريب زده بودند، موضوع فرق مي‌كرد اما اين‌طور كه ما شنيديم تجمع آرام بوده و خشونتي اتفاق نيفتاده است. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تاكنون پيگيري خاصي در مورد بازداشت‌شدگان انجام نداده است، خاطرنشان كرد: با توجه به غيرخشونت‌آميز بودن تجمع، موضوع را پيگيري مي‌‌كنيم و از مسوولان مربوطه در اين رابطه سوال خواهيم كرد.

 

درخواست سعيدي از رييس‌جمهور

فاطمه سعيدي از جمله اعضاي هيات رييسه فراكسيون اميد مجلس نيز در همان دقايق پاياني نشست علني ديروز در تذكري شفاهي به موضوع بازداشت فعالان مدني و دانشجويان زن و مرد در مراسم روز زن اشاره كرد و خطاب به رييس‌جمهوري گفت: در پايان سال ۹۶ قرار داريم؛ در سالي كه مردم با حضور پرشور در انتخابات به شما و برنامه‌هاي شما اعتماد كردند اما متاسفانه در ماه‌هاي اخير كشور شاهد ايجاد بحران‌هاي غيرضروري هستيم. اين نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران ادامه داد: متاسفانه اخيرا شاهد بازداشت برخي از دانشجويان و فعالان صنفي و مدني هستيم اما معلوم نيست علت اين بازداشت‌ها چيست؟ او ضمن طرح اين موضوع كه چگونه مي‌توانيم پاسخگوي خانواده‌هاي نگران اين بازداشت‌شدگان باشيم، از حسن روحاني تقاضا كرد كه به عنوان رييس شوراي امنيت ملي هرچه سريع‌تر دستور پيگيري وضعيت بازداشت‌شدگان را صادر كنند. سعيدي گفت: با توجه به گذشت و رأفت اسلامي در آستانه سال نو، ترتيبي اتخاذ شود كه اين افراد در كنار خانواده‌شان باشند. اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين در تذكري ديگر، به موضوع تعديل نيروهاي هيات علمي دانشگاه آزاد اشاره كرد و خطاب به رييس اين دانشگاه گفت: وضعيت اساتيد قراردادي دانشگاه آزاد موجبات نارضايتي اين قشر فرهيخته را برانگيخته و اين در حالي است كه آنهايي كه در گذشته از لزوم پاسخگويي دانشگاه آزاد مي‌گفتند، امروز در قبال اين‌گونه تصميمات سكوت كرده‌اند.

 

قول مساعدت لاريجاني براي پيگيري وضعيت بازداشتي‌هاي تجمع روز زن

در اين ميان، علي لاريجاني كه ساعتي پس از اتمام جلسه علني مجلس در ديداري با اعضاي فراكسيون زنان مجلس به مناسبت فرارسيدن روز زن تشكيل جلسه داده بود، در پاسخ به درخواست چند نفر از نمایندگان زن مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشتی‌های زن در اعتراضات اخیر به‌ویژه تجمع مقابل وزارت کار ادامه داد: در زمینه بازداشتی‌های خانم رایزنی کرده و پیگیری‌هایی در این باره انجام مي‌دهم.

 

ديدار نمايندگان با خانواده دراويش

قاسم ميرزايي نيكو هم كه معتقد است نيروهاي امنيتي بايد با دقت بيشتري نسبت به برخورد با موضوعات مختلف اقدام كنند، به «اعتماد» گفت: بايد تلاش كنيم كه اميد به جامعه تزريق كنيم و از ايجاد نگراني آن هم در روزهاي پاياني سال جلوگيري كنيم. اين عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد كه معتقد است طرح موضوع 3 استيضاح در اين برهه زماني كمكي به حل مشكلات كشور نمي‌كند، از ادامه پيگيري‌هاي كميته 3 نفره كميسيون شوراها و امور داخلي كشور براي بررسي ابعاد مختلف ماجراي خيابان گلستان هفتم پاسداران و درگيري دراويش با نيروهاي انتظامي خبر داد و گفت: متاسفانه هنوز به نتيجه مشخصي در اين رابطه نرسيده‌ايم اما كماكان سعي مي‌كنيم با بررسي ابعاد مختلف ماجرا و روشنگري درمورد اين ماجرا، به بازگشت آرامش به جامعه كمك كنيم. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به دعوت از برخي خانواده‌هاي دراويش يادآور شد: قرار است روز دوشنبه با خانواده اين دراويش جلسه‌اي داشته باشيم تا از نزديك درجريان جزييات بيشتري درباره اين مسائل قرار بگيريم.

 

تصويب 200 رديف بودجه با يك راي

دقايقي پيش از اين اظهارات ميرزايي نيكو، مهرداد لاهوتي‌بائوج يكي از نمايندگان ميانه‌روي مجلس در تذكري شفاهي در صحن علني مجلس، شديدا نسبت به نحوه تصويب لايحه بودجه در مجلس انتقاد كرد و با اشاره به يكي از اين مصوبات گفت كه تصميم مجلس براي تخصيص 3200 ميليارد تومان از درآمد ماليات بر ارزش افزوده شهرداري‌ها به بحث هدفمندي يارانه‌ها بدون اطلاع نمايندگان صورت گرفته و اين تخصيص اعتبار خيانت‌آميز است. نماينده لنگرود در مجلس در اين تذكر گفت: آقاي لاريجاني درجريان تصويب لايحه بودجه در آخرين روز، حدود ۲۰۰ رديف بودجه را يكجا راي گرفت و برخي بندها در اين ميان وجود داشت كه نمايندگان از آن بي‌اطلاع بودند. اين عضو كميسيون تلفيق بودجه با اشاره به يكي از اين رديف‌ها خاطرنشان كرد: بعضي شهرداري‌هاي كوچك امروز حتي براي پرداخت حقوق كاركنان با مشكل روبه‌رو هستند. اتفاقا اين پول را مردم تامين مي‌كنند و چگونه مي‌شود كه وقتي دولت صرفا يك واسطه است، ۳۲۰۰ ميليارد تومان از درآمد شهرداري‌ها را دريافت كند.

 

هشدار كواكبيان به انگليسي‌ها

مصطفي كواكبيان كه رياست گروه دوستي ايران و بريتانيا را نيز برعهده دارد، در يكي از ديگر تذكرهاي روز گذشته مجلس به موضوع حمله به سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن پرداخت و خطاب به مقام‌هاي دولت بريتانيا گفت با دم شير بازي نكنند. اين عضو اصلاح‌طلب كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: دولت بريتانيا به تعدادي از افرادي از فرقه تفرقه‌انگيز «شيرازي» كه به «شيعه انگليسي» معروف هستند، اجازه داد به راحتي به سفارت جمهوري اسلامي ايران در انگلستان حمله كنند و به پشت‌بام سفارتخانه رفته و پرچم كشورمان را پايين بياورند و پرچم خود را در آن محل نصب كنند. كواكبيان همچنين به تشريح ۳ نكته درمورد نحوه عملكرد پليس انگلستان در مقابله با اين حمله تروريستي اشاره كرد و گفت: نكته اول اينكه گفته مي‌شود پليس انگلستان از اين موضوع خبر داشته است. نكته دوم اين است كه پليس انگلستان ۲ تا ۳ ساعت بعد از حمله، در اين محل حاضر شده و مهاجمان را دستگير كرده و نكته سوم اينكه اين افراد پس از ۳ ساعت آزاد شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون