• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4048 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۱ اسفند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

20 میلیارد دلار ارز خانگی در کشور وجود دارد

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي بازار ارز را مشابه وضعيت بادكنكي دانست و از مردم خواست باافزايش تقاضاي دلار بر تلاطم اين‌بازار نيفزايند.

معصومه آقاپورعليشاهي، با اشاره به التهاب بازار ارز در روزهاي اخير با وجود ورود بانك مركزي، اظهار داشت: براي بررسي مشكلات بازار ارز بايد با ساز و كار اين بازار آشنايي داشته باشيم تا از عهده ارزيابي آن برآييم.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با تشبيه بازار ارز به بادكنك، توضيح داد: اگر بازار ارز را مانند بادكنك بدانيم، بايد گفت ميزان باد داخل آن حكم حجم نقدينگي در جامعه را دارد، بنابراين هر اندازه حجم نقدينگي افزايش يابد، بادكنك
بزرگ‌تر مي‌شود.

نماينده مردم شبستر در مجلس دهم شوراي اسلامي ادامه داد: از سوي ديگر افزايش قيمت‌ها در واقع سطح روي بادكنك است و زماني كه دولت به سطح بادكنك فشار وارد كند، بخشي از بادكنك جمع و بخش ديگر متورم مي‌شود اما حجم داخل بادكنك كاهش نمي‌يابد، در حال حاضر شاهد هستيم كه فشار دولت بر قيمت‌ها روزانه افزايش پيدا مي‌كند.

تاثير ناامني بازار كسب و كار بر تلاطم دلار

اين نماينده مجلس با اشاره به شرايط ديگر اقتصادي در كشور بيان داشت: با توجه به اينكه با ناامني در بازار كسب و كار مواجه هستيم، اين عدم اطمينان باعث مي‌شود بخشي از نقدينگي كشور به دلار تبديل شود.

وي گفت: هر چه سطح عمومي قيمت‌ها و حجم تورم را ثابت نگه داريم باد بادكنك به سمت بازارهايي چون ارز و سكه مي‌رود، بنابراين اولين كاري كه در بازار داخلي بايد صورت گيرد اين است كه نقدينگي به سمت بازار سرمايه، بازار مسكن و توليد ناخالص ملي
هدايت شود.

آقاپورعليشاهي، با اشاره به اقدامات اخير بانك مركزي براي مديريت بازار ارز، اظهارداشت: نوع ارز معاملات از دلار به يورو تغيير كرد، چرا كه يورو در طول سال‌هاي گذشته بالغ بر 2.4 درصد تغيير قيمت داشته اما دلار شاهد تغييراتي بالغ بر 3.8 درصدي بوده است.

اين نماينده مجلس افزود: با تمام اقداماتي كه دولت انجام داده است اما تنش‌هاي منطقه‌اي، افزايش تقاضاي دلار درسه ماهه چهارم سال به مناسبت سال نوي ميلادي، خروج ارز از اربيل عراق و ايجاد محدوديت در FATF دست به دست هم مي‌دهد كه قيمت ارز متلاطم شود.

 

۲۰ ميليارد دلار ارز خانگي داريم

او افزود: از همه مردم مي‌خواهيم كه تلاطم بازار ارز را تشديد نكنند به عبارتي باعث افزايش تقاضاي ارز نشوند. تشديد اين فضا شايد در كوتاه‌مدت سودي حاصل كند اما در ميان‌مدت هم به آنها و هم به كشور لطمه وارد مي‌شود.

آقاپورعلي‌شاهي با اشاره به آمارهاي غير رسمي از ميزان دلار در كشور گفت: طبق آمارهاي غير رسمي 20 ميليارد دلار ارز خانگي در كشور وجوددارد كه اگر وارد بازار توليد ناخالص داخلي شود منجر به اشتغال آفريني مي‌شود، در واقع تلاش داريم فرهنگي در كشور جا بيفتد كه چرخ اقتصادي به نفع كشور، توليد ناخالص داخلي (GDP) و ايجاد ارزش افزوده واقعي بچرخد.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در خصوص چند نرخي بودن دلار در بازار كنوني ارز، اظهار داشت: در اين زمينه آيا دولت مقصر است يا مردم؟ دولت در روزهاي اخير مقدار قابل توجهي ارز وارد بازار كرده است و بنابراين بايد مراقب اين موارد باشيم. تسنيم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون