• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4048 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۱ اسفند

كتابخانه

آقاي نخست وزير و «توده»اي ها

«كارنامه مصدق و حزب توده» يكي از منابع مهم و دست اول درباره دوران نخست وزيري مصدق و نقش حزب توده در آن دوران است. انتشار متن كامل اين كتاب، سند مهم ديگري در اختيار علاقه‌مندان به تاريخ معاصر ايران و نيز پژوهشگران تاريخ مي‌گذارد تا با شناختي دقيق به دور از غرض و پيشداوري بتوانند با بخشي از گذشته مبارزات ضد استعماري و ضد استبدادي مردم ايران آشنا شوند.

ارسلان پوريا مولف اين كتاب، خود از اعضاي موثر حزب توده در آن دوران و شاهد بلافصل وقايع و حوادث آن مقطع زماني مهم در تاريخ معاصر كشورمان بوده است. اين كتاب نخستين‌بار به كوشش زنده‌ياد خسرو شاكري و در انتشارات مزدك ايتاليا با حروف تايپي و گاه ناخوانا منتشر شد. اما انتشارات ققنوس نسخه اصلي اين كتاب را براي اولين‌بار با درج نام مولف اصلي به چاپ رسانده است.

«كارنامه مصدق و حزب توده» از سه بخش اصلي تشكيل شده است كه به ترتيب عبارتند از: سياست موازنه منفي، ملي شدن صنعت نفت يا به نام سعادت ايران، فرمانروايي مردم.

 

بازخواني داستان‌هاي قرآن كريم

قرآن، قصه را پي گرفتن مي‌داند. كلام بايد از ماجرايي خبر دهد تا پي گرفته شود و پي گرفتن، ويژگي‌هايي را ناگزير مي‌سازد كه سازنده قصه است.

«ريخت‌شناسي قصه‌هاي قرآن» تلاشي است براي بازنماياندن ويژگي‌هاي قصه گويي كتابي آسماني كه بيش از يك ميليارد انسان آن را كتاب مقدس خود مي‌دانند.

شناسايي ريخت كهن الگويي قصه، معرفي قصه در عهد عتيق و عهد جديد، استخراج آيات مربوط به هر قصه در قرآن مجيد و فرم‌شناسي قصه‌هاي قرآن از ويژگي‌هاي اين كتاب است.

در «ريخت‌شناسي قصه‌هاي قرآن» 12 قصه قرآني از منظر فرم و مضمون بررسي شده‌اند. اين بررسي مي‌تواند خوانشي محسوب شود كه ساختار را نيز در خدمت تاويل متن مي‌شناسد و بر آن است كه متن را با ياري گرفتن از فرم بازخواني كند.

«ريخت‌شناسي قصه‌هاي قرآن» در واقع خوانشي از 12 قصه قرآني است كه توسط محمد حسيني نوشته‌شده و انتشارات «ققنوس» آن را به چاپ رسانده است. حكايت صياد، قصه آفرينش، قصه نوح، قصه ابراهيم، قصه يوسف، قصه عيسي بن مريم، قصه سليمان، قصه داود، قصه لوط، قصه صالح، قصه هود و قصه شعيب قصه‌هايي است كه در اين مجموعه روايت و مورد بازخواني قرار گرفته‌اند.

 

بكت و گودو

«تفسير‌ها و تاويل‌ها: در انتظار گودو»، ترجمه مقالاتي انتقادي از برخي بكت شناسان برجسته در مورد مشهورترين نمايشنامه او - در انتظار گودو- است.

اين اثر اساسا تراژدي تمام‌عياري است كه در آن، دو شخصيت اصلي‌اش، ولاديمر و استراگون در لامكان و لازماني ابدي گم شده‌اند و در همان حال، چشم انتظار ورود كسي يا چيزي‌اند كه هرگز نمي‌آيد.

آنها از گذشته و آينده خود تصوير مبهمي دارند و زمان حال شان نيز در بهت و رنجي برزخي سپري مي‌شود. در انتظار گودو چنين برزخ هول‌انگيزي است اما هنر بكت اين است كه خواننده يا تماشاگر اثرش در عين احساس آنها مي‌خندد.

«تفسير‌ها و تاويل‌ها: در انتظار گودو»، توسط هارولد بلوم سرويراستاري شده و ترجمه فارسي آن با قلم بهروز حاجي‌محمد، توسط انتشارات «ققنوس» منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون