• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4053 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ اسفند

وزير امور خارجه عمان با شمخاني و لاريجاني ديدار كرد

يوسف بن علوي، وزير امور خارجه سلطنت عمان در جريان سفري به ايران، با دبير شوراي عالي امنيت ملي و رييس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت‌وگو كرد، حال آنكه ديدار اين مقام عماني با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران كه قرار بود روز گذشته انجام شود، به دلايلي به امروز موكول شده است. دلايلي كه البته چندان روشن نيست اما شايد دركنار برخي از ديگر ابعاد ناروشن يا به تعبير دقيق‌تر دركنار بعضي از نكات بين‌سطور اخبار اين سفر مهم ديپلماتيك، چندان محل توجه نباشد. مسائلي ازجمله فاصله زماني اندك اين سفر با سفر چند روز قبل جيمز متيس، وزير دفاع ايالات متحده به مسقط پايتخت عمان كه ازقضا آن سفر نيز دقيقا با سفر كريستوفر ديوريل، فرمانده ستاد نيروهاي مشترك بريتانيا به عمان همزمان شده بود.

بهرام قاسمي، سخنگوي دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران البته اين همزماني‌ها را اتفاقي خوانده و در واكنش به اين گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي كه بطور طبيعي از چند روز پيش از ورود بن علوي به تهران در رسانه‌هاي فارسي‌زبان آغاز شده بود، گفته است: «سفر آقاي يوسف بن علوي به تهران بنابر زمان‌بندي قبلي و در راستاي توسعه و تعميق مناسبات دوجانبه انجام شده است.» البته اين بخش از اظهارات سخنگوي وزارت خارجه ايران كاملا صحيح است و مقدمات اين سفر ديپلماتيك نيز همچون موارد مشابه بطور طبيعي از مدت‌ها قبل آغاز شده است اما حضور همزمان متيس امريكايي و ديوريل بريتانيايي در مسقط، چند روز پيش از عزيمت بن‌علوي به تهران قاعدتا بايد مورد توجه باشد. آن هم وقتي به جايگاه ديپلماتيك عمان توجه داشته باشيم؛ كشوري كه همواره سعي در ايفاي نقش ميانجي ميان ايران و غرب داشته و يكي از آخرين نمونه‌هاي اين نقش‌آفريني در زمان مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي 1+5 نمود يافت. زماني كه سلطان قابوس، پادشاه عمان تنها چند روز پس از آغاز به كار حسن روحاني و دولت يازدهم به تهران سفر كرد و بعدها، زماني كه برجام به فرجام رسيد، بعضي اين سفر را اقدامي مهم در زمينه‌سازي براي انجام مذاكرات بعدي تحليل كردند. حال، باوجود آنكه برخي رسانه‌هاي عرب‌زبان و انگليسي‌زبان منطقه‌اي و بين‌المللي از احتمال نقش‌آفريني يك‌سر متفاوت عمان در روابط ايران و ايالات متحده خبر داده و مدعي شده‌اند دولت ترامپ برخلاف اوباما از ميانجي منطقه‌اي خود خواسته‌اند پيام‌هايي در راستاي كاهش فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران به رهبران تهران مخابره كند، بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد دارد كه اين سفر علاوه بر انگيزه‌هاي سياسي، با اهداف اقتصادي ترتيب داده شده است. بر اين اساس اين ديپلمات ارشد عماني پس از ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي، با ولي‌الله سيف، رييس‌كل بانك مركزي ديدار كرد و تنها بعد از آن بود كه براي ديدار با رييس مجلس شوراي اسلامي، راهي بهارستان شد.

ديدار اول: بحث موشكي در ديدار با شمخاني

علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري بدعهدي و رفتار غيرقانوني ايالات متحده امريكا در قبال توافقنامه بين‌المللي برجام و انفعال اروپا دربرابر واشنگتن را نمادروشني از ضرورت تمركز كشورهاي منطقه بر اتخاذ راه‌حل‌هاي بومي براي حل و رفع مشكلات و بحران‌ها عنوان و اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران به نقض عهدهاي مكرر امريكا درقبال برجام پاسخ شايسته و به موقع خواهد داد و هيچ‌گونه تغيير، تفسير يا اقدام جديدي را كه محدود‌كننده برجام باشد، نخواهد پذيرفت. شمخاني با هشدار نسبت به قرار گرفتن اروپا در زمين بازي امريكا و رژيم صهيونيستي و پاسخ مثبت به باج‌خواهي آن‌ها به بهانه حفظ برجام افزود: توانمندي‌هاي دفاعي به‌ويژه برنامه موشكي جمهوري اسلامي ايران كه ماهيت بازدارنده دارد بر اساس الزامات امنيت ملي و با جديت ادامه مي‌يابد و فضا‌سازي‌هاي سياسي و رسانه‌اي تاثيري بر تداوم آن نخواهد داشت.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنانش با ابراز نگراني نسبت به تداوم كشتار زنان و كودكان يمني در بمباران هواپيماهاي متجاوز عربستان سعودي و امارات عربي متحده و وضعيت فاجعه‌بار مردم ستمديده و مظلوم اين كشور خاطرنشان كرد: مواضع و ديدگاه‌هاي مشترك ايران و عمان در بحران يمن، مبتني بر توقف سريع جنگ و استقرار آتش بس، رفع محاصره و ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه و انجام گفت‌وگوهاي يمني- يمني براي شكل‌گيري ساختارهاي سياسي جديد براساس راي و خواست مردم يمن است. وي افزود: بحران يمن راه‌حل نظامي نداشته و تنها مسير بازگشت آرامش و امنيت به اين كشور، بهره‌گيري از ابتكارهاي سياسي براي مشاركت دادن مجموعه گروه‌هاي سياسي و قومي داراي پايگاه مردمي درساختار سياسي آينده است.

شمخاني با تقبيح تلاش مستمر برخي كشورها براي ايجاد فضاي دوقطبي و افزايش شكاف‌هاي سياسي و امنيتي در منطقه افزود: امنيت خليج فارس و منطقه تنها با چندجانبه‌گرايي و فاصله گرفتن از هر نوع تنش‌آفريني با تمركز بر طراحي و اجراي الگوهاي مبتني بر مشاركت منطقه‌اي مسوولانه، محقق خواهد شد.

ديدار دوم: تشكيل كميته مشترك بانكي ايران- عمان

وزير امورخارجه عمان در ديدار با ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي تشكيل كميته مشترك بانكي براي رفع موانع را «ايده مناسبي» دانست و گفت: بايد نمايندگان بانك‌هاي تجاري 2 كشور علاوه بر نمايندگان بانك‌هاي مركزي در اين كميته حضور داشته باشند و با طرح سوال‌ها و ابهام‌ها و رفع موانع، زمينه همكاري‌هاي بانكي را فراهم آورند. وي افزود: اكنون روابط بانكي ايران و عمان در مسير گسترش است و مسائل 2 طرف بايد در كميته‌هاي مشترك بررسي شود.

ديدار سوم: عكس يادگاري لاريجاني و بن‌علوي

يوسف بن علوي، وزير امور خارجه عمان بعد از ظهر روز گذشته هم به ساختمان مجلس شوراي اسلامي رفت تا با علي لاريجاني رييس قوه مقننه ديدار و گفت‌وگو كند؛ ديداري كه البته جزيياتي از آن منتشر نشد و خروجي‌اش در رسانه‌ها صرفا چند عكس يادگاري بود. عكس‌هايي كه لاريجاني را با لبخند سرد هميشگي در كنار بن علوي با كلاهي بر سر، به تصوير مي‌كشيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون