• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4055 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۴ فروردين

نامه الياس حضرتي به حسن روحاني درباره رفع حصر

ادامه اين روند به نفع‌ نظام نيست

برخلاف آنچه گفته مي‌شد پيگيري‌ها براي رفع حصر به حل و فصل اين موضوع قبل از پايان سال 96 منجر نشد. از همين رو الياس حضرتي، نماينده تهران كه پيش از تشكيل كميته رفع حصر در مجلس نيز پيگيري‌هايي در اين باره داشت و بارها با مقامات مسوول در قواي مختلف مذاكره كرده بود، دست به قلم شده و خطاب به حسن روحاني، رييس‌جمهور نامه نوشت. در اين نامه آمده است: «بر اساس تحليل وضعيت دروني كشور و با توجه به اينكه تداوم وضع موجود نه ممكن است و نه مطلوب و با عنايت به اين واقعيت كه جنابعالي مسوول اجرا شدن قانون اساسي هستيد، بدين وسيله تاكيد مي‌كنم به وظيفه قانوني خود در قضيه رفع حصر از حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي و مهندس ميرحسين موسوي و سركار خانم زهرا رهنورد عمل كنيد و مطالبه قانوني اكثريت ملت ايران در اين زمينه را مورد توجه قرار دهيد.»

مشروح نامه حضرتي به روحاني به شرح زير است:

 

برادر گرامي جناب دكتر حسن روحاني

رياست محترم شوراي عالي امنيت ملي

با سلام و احترام، همان‌گونه كه مستحضريد مطابق اصل ۱۱۳ قانون اساسي «پس از مقام رهبري، رييس‌جمهور عالي‌ترين مقام رسمي كشور است و مسووليت اجراي قانون اساسي و رياست قوه مجريه را جز در اموري كه مستقيما به رهبري مربوط مي‌شود، بر عهده دارد.» از سوي ديگر مطابق اصل ۱۷۶ قانون اساسي، رييس‌جمهوري به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي، مسووليت نهادي را بر عهده دارد كه در تعيين سياست‌هاي دفاعي- امنيتي و هماهنگي فعاليت‌هاي سياسي، اطلاعاتي و... كشور، نهاد اصلي به حساب مي‌آيد.

اشاره به اين موارد به اين دليل است كه بعد از ذكر مقدمه‌اي تحليلي، از شما بخواهم تا در يكي از مهم‌ترين مسائل جاري كشور، نقش برجسته‌تري را بر عهده بگيريد و در جهت اجراي قانون اساسي و در راستاي تامين امنيت ملي، اقدام به اتخاذ يك تصميم تاريخي كنيد.

جناب دكتر روحاني، رخدادهاي سال ۸۸ براي كل كشور تلخ و ناگوار بود و تلخي آن هنوز هم در كام همه نيروهاي انقلاب احساس مي‌شود. در ايجاد آن رخدادها، بسياري از نهادها و اركان حكومت و نيز نيروها و احزاب و گروه‌هاي سياسي به‌گونه‌اي قاصر و مقصرند و سادگي است اگر بخواهيم با مقصر معرفي كردن يكي دو شخصيت سرشناس كشور يا نسبت دادن كل ماجرا به طراحي بيگانگان، بار خودمان را سبك كنيم و كار تحليل آن حوادث را ساده و سهل جلوه بدهيم.

از سويي روشن است كه تحليل رسمي حاكم، نه با واقعيت رخدادها تناسب دارد و نه مقبول اكثريت جامعه قرار گرفته است و نه مي‌تواند راهي براي حل مسائل ايجادشده عرضه كند. تداوم وضع موجود هم به مصلحت جامعه و كشور نيست و شكاف و شقاق ميان نيروهاي درون نظام و وفاداران به انقلاب اسلامي را تعميق مي‌كند.

همه اينها در شرايطي است كه كشور از سوي دشمن اصلي انقلاب يعني امريكا و متحدان منطقه‌اي آن از جمله اسراييل و عربستان و اذناب آنان تهديد مي‌شود و هر روز مردم ما با صورتي تازه از سيرت مستكبرانه اين كشور مواجه مي‌شوند. طبعا عنصر بازدارنده مهم در مقابل اين زياده‌خواهي‌هاي دشمنان، رسيدن به حد بالايي از قدرت نظامي و اقتصادي و سياسي است اما بيش و پيش از آن ما به وحدت ملي و انسجام داخلي و همراهي مردم با مسوولان نياز داريم تا منجر به يأس دشمنان شود و غلبه بر نظامي كه متكي به اراده مردم است، از آغاز دور از دسترس آنان قرار بگيرد. اين گام، يعني خارج كردن اقدامات خصمانه دشمن از دستور كار آنان با كمترين هزينه از طريق به نمايش گذاشتن انسجام دروني مردم و تحكيم پيوند ميان مردم و حكومت، گام ضروري و مهمي است كه بايد برداشته شود. جناب رييس‌جمهور بر اساس تحليل وضعيت دروني كشور و با توجه به اينكه تداوم وضع موجود نه ممكن است و نه مطلوب و با عنايت با اين واقعيت كه جنابعالي مسوول اجرا شدن قانون اساسي هستيد، بدين وسيله تاكيد مي‌كنم به وظيفه قانوني خود در قضيه رفع حصر از حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي و مهندس ميرحسين موسوي و سركار خانم زهرا رهنورد عمل كنيد و مطالبه قانوني اكثريت ملت ايران در اين زمينه را مورد توجه قرار دهيد. طبيعي است بازگشت سريع و صريح به قانون اساسي و اجراي اصول معطل‌مانده آن، يك گام ضروري براي همگرايي ملي و كاهش شكاف‌هاي اجتماعي و سياسي و تقويت جايگاه حاكميت نزد مردم است و به سود تامين منافع ملي كشور تمام خواهد شد. مطلع هستم كه تصميم‌گيري در اين زمينه با اذن مقامات عالي كشور به شوراي عالي امنيت ملي واگذار شده است و بسياري از نهادهاي سياسي و امنيتي كشور هم معترفند كه تداوم حصر نه‌تنها هيچ نفعي براي كشور ندارد بلكه همه‌اش خسارت و ضرر و زيان براي نظام و انقلاب اسلامي است و شخصيت‌هاي سياسي در حصر هم دلبسته انقلاب و نظام و مردمند و هيچ ضرورتي ندارد كه بر خلاف قانون همچنان در حصر بمانند.

اميدوارم جنابعالي با تكيه بر اختيارات قانوني خود و با احساس مسووليت مضاعف در اين زمينه، اقدام به برگزاري جلسه فوق‌العاده شوراي عالي امنيت ملي كنيد و با اتخاذ تصميم مناسب براي رفع حصر و از ميان برداشتن محدوديت‌هاي غيرقانوني حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، براي تحقق مطالبات بخش بزرگي از مردم وارد عمل شويد و گره از كار فرومانده نظام در اين عرصه باز كنيد تا زمينه همگرايي بيشتر ميان نيروهاي انقلاب و مسوولان نظام با مردم فراهم شود.

آقاي روحاني، امام خميني در منشور برادري تاكيد دارند كه نزديك كردن مواضع خدمت نيروهاي انقلاب به يكديگر از اموري است كه قطعا رضايت خداوند در آن است. براي جلب رضايت ‌الهي و نزديك كردن قلوب مردم و مسوولان اين نامه را خطاب به جنابعالي نوشتم و اميد دارم كه شما هم در همين مسير تلاش خود را افزون‌سازيد. دعاگوي شما هستم.

الياس حضرتي، نماينده مردم تهران
و رييس شوراي اجرايي حزب اعتمادملي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون