• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4057 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ فروردين

به شرط پول

ترامپ: اگر مي‌خواهند در سوريه بمانيم بايد هزينه‌اش را بدهند

گروه جهان

رييس‌جمهور امريكا، در تازه‌ترين تاكتيك خود براي آينده سوريه، راهكار پيش‌بيني‌ناپذيري را در پيش گرفته است. او طي هفته گذشته دو بار گفته است كه قصد دارد نيروهاي امريكايي را از سوريه خارج كند. او سه‌شنبه شب بارديگر با تاكيد بر اين تصميم گفت كه اجازه بدهد «ديگران مسووليت كار را برعهده بگيرند.» به نوشته رسانه‌ها دونالد ترامپ در سخنان خود ضمن تاكيد بر اينكه تصميم نهايي خود را «بسيار زود» اعلام خواهد كرد، گفت: «عربستان سعودي بسيار به نتيجه تصميم ما علاقه‌مند است، خب، اگر مي‌خواهيد كه ما بمانيم، شايد لازم باشد كه خودتان پولش را بدهيد. » ترامپ در اين اظهارات ضمن تكرار ادعايش مبني بر هزينه 7 تريليون دلار توسط امريكا در خاورميانه طي 17 سال گذشته، گفته است كه «حتي نتوانستيم نفت آنجا را نيز براي خودمان‌ برداريم، هيچ چيز به دست نياورديم، هيچ چيز.»

ترامپ در يك نشست خبري با رهبران كشورهاي حاشيه درياي بالتيك در پاسخ به خبرنگاران گفته است كه بسيار زود در مورد خروج نيروهاي امريكايي از خاك سوريه تصميم‌گيري‌ خواهد كرد. رييس‌جمهور امريكا تاكيد كرد كه به نظر او عمليات امريكا براي شكست دادن داعش در خاك سوريه تقريبا به پايان رسيده. اين اظهارات در شرايطي بيان مي‌شود كه شبكه خبري سي‌ان‌ان، سه‌شنبه گزارش داده ‌بود كه وزارت دفاع امريكا اعزام تعداد بيشتري نيرو به خاك سوريه را بررسي مي‌كند. رييس‌جمهور امريكا در واكنش به سوال يك خبرنگار كه در مورد اظهاراتش طي هفته جاري در مورد احتمال خروج از سوريه گفت: «تا جايي كه به سوريه مربوط است اصلي‌ترين عمليات ما اين بود كه از دست داعش خلاص شويم. ما اين دستوركار را تكميل كرده‌ايم و به سرعت در حال تصميم‌گيري هستيم كه در همراهي و همكاري با ديگران در منطقه چه كاري انجام دهيم.» ترامپ ادعا كرده است كه «اين عمليات براي كشور ما هزينه بسيار زيادي داشته و بسيار بيشتر از آنچه ما به دست آورده‌ايم، هزينه كرده‌ايم.» ترامپ تاكيد كرد: «من مي‌خواهم از آنجا بيرون بروم، مي‌خواهم نيروي‌هاي امريكايي را از آنجا خارج و براي بازسازي كشور خودمان هزينه كنم.» دونالد ترامپ اين سخنان را در نشست خبري همراه با همتايانش از ليتواني، لتوني و استوني بيان مي‌كرد. ساعاتي بعد از اين نشست خبري، به گزارش آسوشيتدپرس، دونالد ترامپ براي گفت‌وگو در مورد آينده سوريه در نشست تيم امنيت ملي دولتش شركت كرد. آسوشيتدپرس به نقل از منابع آگاه تاكيد كرده است كه تيم امنيت ملي و سياست خارجي ترامپ به‌شدت با تصميم ترامپ براي خروج ناگهاني از سوريه مخالف هستند. براساس گزارش آسوشيتدپرس، مقام‌هاي بلندپايه از جمله مايك پومپئو، رييس آژانس مركزي اطلاعات، كه قرار است به‌زودي به عنوان وزير خارجه از سناي امريكا راي بگيرد، به ترامپ توصيه كرده‌اند از عقب‌نشيني ناگهاني از سوريه خودداري كند. در اين ديدار همچنين مساله كمك مالي 200 ميليون دلاري امريكا براي بازسازي سوريه كه ترامپ به تازگي در سخنراني خود در ايالت اوهايو خواهان توقف تخصيص آن شده‌بود، مورد بحث قرار گرفت. اين بخش از بودجه كمكي امريكا كه در اختيار وزارت امورخارجه قرار داشت، مقرر بود در امور زيرساختي سوريه از جمله انرژي برق، آب و جاده‌ها در مناطق تحت كنترل امريكا در خاك سوريه هزينه شود. سخنان ترامپ با واكنش منفي متحدان امريكا در سوريه مواجه شده است. الهام احمد، يك مقام بلندپايه نيروهاي كرد در شمال سوريه گفته است كه اظهارات ترامپ در «زمان بسيار نامناسبي» بيان شده‌اند چرا كه در حال حاضر همزمان با تهديدهاي تركيه داعش در حال ظهور مجدد از شرق سوريه است. به نوشته آسوشيتدپرس اين مقام كرد در استان رقه تاكيد كرده است كه تصميم ترامپ براي بيرون كشيدن نيروهاي امريكايي از سوريه، عامل بروز يك هرج و مرج تمام‌عيار در اين كشور خواهد شد و باعث مي‌شود نه تنها مناطقي كه به تازگي از دست داعش آزاد شده‌اند در خطر قرار بگيرند، بلكه باعث مي‌شود نيروهاي دموكراتيك سوريه هم كه تحت حمايت امريكا هستند به‌شدت در برابر هجوم تركيه به شمال سوريه تضعيف شوند.

حرف‌هايي براي پول

ترامپ به تازگي از وليعهد عربستان سعودي خواسته بود كه رقمي معادل 4 ميليارد دلار براي بازسازي سوريه به امريكا پرداخت كند. به گفته يك مقام آگاه كه به شرط پنهان ماندن هويتش با آسوشيتدپرس گفت‌وگو كرده است، مقام‌هاي كاخ سفيد همچنان منتظر پاسخ نهايي پادشاهي سعودي به درخواست ترامپ هستند. پايگاه خبري سي‌ان‌ان در گزارشي مي‌نويسد كه ترامپ بيش از آنكه به امنيت بين‌المللي توجه داشته‌باشد، به منافع اقتصادي توجه مي‌كند. در شرايطي كه رهبران خارجي و به ويژه رهبران كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس از ترامپ مي‌خواهند تا حضور خود را در سوريه افزايش دهد، اما او همزمان با اهداف اقتصادي، چنين تصميمي را اعلام كرده است. مقام‌هاي بلندپايه دولت ترامپ از جمله برت مك‌گورك، فرستاده ويژه رييس‌جمهور براي عمليات ضدداعش و همچنين ژنرال جوزف ووتل، فرمانده نيروهاي امريكايي در خاورميانه، با اجراي چنين اقدامي كاملا مخالف هستند. مك‌گورك معتقد است كه عمليات عليه داعش هنوز تمام نشده است و ووتل مي‌گويد: «بخش سخت عمليات بر عليه داعش، يعني ايجاد ثبات و مسائل بلندمدت باقي مانده است.» مارك گرين، سرپرست آژانس ايالات متحده براي توسعه بين‌المللي نيز گفته است كه تلاش براي ايجاد ثبات، مهم‌ترين بخش باقي مانده از عمليات امريكا عليه داعش است. يك مقام آشنا با فرآيند تصميم‌گيري دولت امريكا در مورد آينده سوريه به سي‌ان‌ان گفته است كه دولت ترامپ تلاش مي‌كند تا يك معامله تازه با شوراي همكاري‌هاي خليج فارس انجام دهد كه بر اساس آن امنيت مناطقي در جنوب سوريه به كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس سپرده شود تا از آنچه تهديد ايران در سوريه خوانده مي‌شود، در امان باشند. به گفته اين مقام، طرح دولت ترامپ به شكلي آماده شده است كه كمترين تعداد نيروهاي امريكايي براي امنيت اين مناطق مورد نياز باشند. به گفته اين مقام آگاه در كاخ سفيد، دولت ترامپ همزمان خواستار دريافت كمك‌هاي بيشتري از عربستان سعودي است و تلاش مي‌كند پادشاهي عربستان را قانع كند كه هم پول بيشتر و هم نيروهاي بيشتري به سوريه ارسال كند.

 

 

هماهنگي با نتانياهو در مورد سوريه

همزمان با اظهارات تازه ترامپ در مورد خروج امريكا از خاك سوريه، كاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اين كشور در گفت‌وگوي تلفني با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل در مورد آخرين تحولات منطقه بحث و رايزني كردند. ترامپ در اين گفت‌وگو ضمن تاكيد بر «تعهد كامل امريكا بر محافظت از امنيت اسراييل، در مورد هماهنگي‌هاي مشترك در زمينه اقدامات ايران كه باعث گسترش بي‌ثباتي در منطقه مي‌شود» تبادل‌نظر كرد. هفته گذشته نيز ترامپ در تماس‌هاي تلفني جداگانه با پادشاه عربستان‌سعودي و امير قطر گفت‌وگوهايي انجام داده‌بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون