• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4057 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ فروردين

مادورو پشت در ماند

گروه جهان|نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا در حال منزوي‌تر شدن است. در حالي كه بناست حدود 10 روز ديگر سران كشورهاي منطقه امريكا در ليما پايتخت پرو گرد هم آيند، مقام‌هاي اين كشور رسما اعلام كردند كه از سفر نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا براي حضور در اين اجلاس استقبال نمي‌كنند. وزير خارجه جديد پرو روز سه‌شنبه به وقت محلي اعلام كرد: هنوز از نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا براي حضور در نشست منطقه‌اي كه در ليما برگزار مي‌شود، دعوت به عمل نيامده است. تصميمي كه نشان‌دهنده حمايت دولت كنوني پرو از تصميم رييس‌جمهوري پيشين اين كشور است. لازم به ذكر است كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده بناست كه به همراه ساير روساي جمهور كشورهاي امريكايي در روزهاي 13 و 14 ماه جاري ميلادي در اين اجلاس كه با موضوع حكومت‌هاي دموكراتيك و مبارزه با فساد برگزار مي‌شود، شركت كند.

به گزارش رويترز، نستر پوپوليزيو در نخستين سخنراني خود به عنوان وزيرخارجه پرو اعلام كرد: تصميم دولت پرو در راستاي عدم دعوت مادورو به اين نشست است كه نشان‌دهنده ديدگاه سايركشورهاي حاضر در اجلاس نيز هست كه خواهان برگزاري انتخاباتي آزاد و عادلانه در اين كشور هستند. پوپوليزيو كه در برابر جمعي از ديپلمات‌ها و روزنامه‌نگاران در وزارت امورخارجه حاضر شده بود، اعلام كرد: امتناع مادورو از احترام به خواست مردم در راستاي اصلاحات دموكراتيك كه حتي كوچك‌ترين انديشه‌هاي دموكراتيك را نفي مي‌كند، مانع غيرقابل تحمل براي شركت در اجلاس سران امريكا است.

پوپوليزيو تاكيد كرد كه اين يك تصميم سخت است و قابل تجديد نظر نيست. با اين حال تصميم پرو براي عدم دعوت مادورو از زمان رييس‌جمهور سابق در ماه فوريه اتخاذ شد. مادورو معتقد است كه دولت‌هاي راست افراطي در امريكاي لاتين بخشي از توطئه بين‌المللي را به رهبري امريكا عليه وي را طرح‌ريزي كردند تا او را سرنگون كنند و منابع نفتي ونزوئلا را به كنترل خود در بياورند. گفتني است ونزوئلا طي سال‌هاي اخير درگير بحران داخلي است و در شرايط بسيار سخت اقتصادي قرار دارد. مردم از مايحتاج‌هاي اوليه زندگي برخوردار نيستند و تورم در اين كشور به حدود 2هزار درصد رسيده است. اين اتفاق در حالي رخ داده است كه ونزوئلا به عنوان بزرگ‌ترين كشور دنيا در زمينه ذخاير نفتي شناخته مي‌شود و تا چند سال گذشته مردم اين كشور در رفاه زندگي مي‌كردند اما سياست‌هاي غلط و سوء‌مديريت اكنون ونزوئلا را به سمت يكي از فقير‌ترين كشورهاي جهان سوق داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون