• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4058 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ فروردين

تحليل الياس حضرتي از سرنوشت شهرداري تهران :

استعفا رد مي‌شود اما نجفي نمي‌ماند

اعضاي شوراي شهر تهران فردا در مورد ماندن يا رفتن محمد علي نجفي تصميم مي‌گيرند. اين طور كه الياس حضرتي، مسوول شوراي اجرايي حزب اعتماد ملي مي‌گويد شورايي‌ها استعفاي شهردار را نخواهند پذيرفت. حضرتي در عين حال پيشبيني مي‌كند با اصرار نجفي نهايتا نمايندگان اصلاح‌طلب شورا از موضع خود كوتاه آمده و به فكر پيداكردن جايگزين مناسب براي او بيفتند.

 

اعضاي شوراي شهر تهران بايد در جلسه فردا (يكشنبه) در مورد پذيرش استعفاي شهردار تصميم‌گيري‌كنند. به نظر شما اين استعفا و تغيير در شهرداري چه تاثيري در فضاي سياسي كشور دارد؟

اولا اينكه شهرداري تهران جاي خيلي مهمي است و حداقل با 10 وزارتخانه مهم يا شايد با دو سوم كل دولت برابري مي‌كند. اين نهاد تاثيرگذاري بالا، امكانات و اختيارات زيادي دارد و فوق‌العاده حساس است. تمام گروه‌هاي سياسي و احزاب نيز به اهميت آن واقف هستند. از ديد من شهرداري تهران يك مكعب چندضلعي است و بايد به گونه‌اي مديريت شود كه تمام اضلاع آن در مديريت لحاظ شده و مد نظر قرار بگيرند. قطعا اگر به بخش‌هايي بي‌توجهي شود اين مديريت نارس و بي‌نتيجه خواهد بود.

دوم اينكه از روز اول يعني قبل از انتخابات شورا تلاش‌هايي شد تا در اين انتخابات نيز مانند انتخابات مجلس بخش زيادي از نيروهاي اصلاح‌طلب رد صلاحيت شوند و ما مجبور باشيم با ذره‌بين دنبال گزينه‌هاي مناسب بگرديم. با ابتكاري كه فراكسيون اميد در مجلس شوراي اسلامي به خرج داد اين مرحله از كار به نتيجه نرسيد و چهره‌هاي خوب و با سابقه تاييد صلاحيت شده و اصلاح‌طلبان قدرت مانور بالايي داشتند. البته سياست اصلاح‌طلبان در مجموع بر اين بود كه چهره‌هاي جوان و جديد را به ميدان بفرستند. در مجلس نيز تعدادي از اعضاي فراكسيون اميد از جوانان هستند و براي اولين‌بار نمايندگي را تجربه مي‌كنند. در شوراي شهر تهران نيز هفتاد، هشتاد درصد جوان هستند. فلذا انتظارات از شوراي شهر تهران به تبع آن شهرداري تهران بالا بود و همه منتظر بودند كه ببينند شوراي شهر با اين تركيب اصلاح‌طلبانه خود چه كار مي‌كند. كانديداهاي مختلفي كه همگي قدر و باتجربه بودند نيز براي شهرداري تهران حضور داشتند، در نهايت شورا به اين جمع‌بندي رسيد كه چون در دولت زمينه استفاده از آقاي نجفي در سازمان برنامه و بودجه كه تخصص اصلي ايشان است، فراهم نيست؛ از او به عنوان شهردار تهران استفاده كنند. در آن زمان بين گروه‌هاي سياسي، احزاب و اعضاي شورا اين تفاهم ايجاد شد كه نجفي كانديداي اول شود و همه نيز به صورت يكدست به او راي دادند. از همان فردا فشارها و جنگ رواني عليه شوراي شهر و شهرداري شروع شد.

فشارهايي كه اكنون منجر به استعفاي شهردار شده است؟

نجفي به كار خود ادامه داد و گفته مي‌شود كه تا الان هفت گزارش از تخلف‌ها در دوران مديريت گذشته را بدون جنجال به مقامات قضايي ارايه كرده است اما بر اساس اخباري كه داريم تاكنون به اين گزارش‌ها خيلي توجه نشده است. آقاي نجفي در همين مدت فشارهاي زيادي را تحمل كرد. متاسفانه اين فشارها با يك بيماري ايشان همزمان شد. در كنار اين مسائل ماجراي برج ميلاد نيز پيش آمد و به خاطر اينكه چند كودك رقصيده بودند، شهردار را ساعت دوازده و نيم شب به دادسرا احضار كردند، گفته مي‌شود فرداي آن روز نيز با آقاي نجفي برخورد خوبي نكردند. ايشان نيز ديد كه از يك سو بار سنگيني بر دوش دارد و از سوي ديگر فشارهاي سنگيني بر او وارد مي‌شود. كسالت و بيماري نيز مضاف بر علت شد و مجموعه اين دلايل او را به اين نتيجه رساند كه استعفا دهد.

فكر مي‌كنيد شوراي شهر تهران در اين باره چه تصميمي مي‌گيرد؟

تاجايي كه من خبر دارم شوراي شهر مصمم است كه استعفا را نپذيرد. اعضاي شورا تصميم دارند كه تسليم فشارها نشوند.

يعني نجفي شهردار مي‌ماند؟

هيچ كدام از اعضاي شورا مايل به‌پذيرش استعفاي نجفي نيستند اما از سوي ديگر خبر دارم كه آقاي نجفي مصر به استعفا است، بايد منتظر ماند و ديد كه اين كش و قوس به كجا مي‌رسد و اعضاي محترم شورا در روزهاي آينده چه تصميمي مي‌گيرند. من مطمئن هستم كه در جلسه اول به اتفاق، استعفاي او را رد مي‌كنند.

در اين صورت چه راهكاري براي كاهش فشارها يا مساله مداواي نجفي خواهند داشت؟

احتمالا به او توصيه مي‌كنند كه با قوت به مسووليت خود ادامه دهد و اگر كسالتي هم دارد معاون خود را گذاشته و در پي معالجه برود و اوضاع را از دور كنترل كند. پيش‌بيني من اين است كه شورا اين راهكار را ارايه كند و فكر مي‌كنم كه آقاي نجفي نيز نمي‌پذيرد و بر استعفا پافشاري مي‌كند.

اما گفته مي‌شود كارگزاراني‌ها موافق رفتن نجفي و اتحادي‌ها مخالف هستند.

اصلا اختلاف نظري در شورا وجود ندارد. پيش‌بيني من اين است كه در نهايت نجفي نماند اما اين به معني اختلاف نظر در شورا نيست و در مرحله اول استعفا را نمي‌پذيرند.

حزب اعتماد ملي در شوراي شهر سه نماينده دارد؛ مشخصا نظر اين حزب در مورد استعفاي نجفي چيست؟

تا جايي كه من مي‌دانم اعتماد ملي هم همين نظر را دارد.

آقاي كروبي نيز موافق ادامه كار نجفي هستند؟

آقاي كروبي كه قطعا امكان اعلام نظر ندارند.

با توجه به اينكه روي كار آمدن يك شوراي شهر اصلاح‌طلب و انتصاب يك شهردار اصلاح‌طلب اميدها و انتظاراتي ايجاد كرده بود؛ استعفاي نجفي و رفتن او از شهرداري چه تاثيري در نگاه افكار عمومي به اصلاح‌طلبان خواهد داشت؟

ما همچنان در يك جريان كارشكني از سوي يك مجموعه خارج از اصلاحات قرار داريم. مصمم هستند كه نگذارند اصلاح‌طلبان در جاهاي خاص و كليدي مديريت كنند و مي‌دانند كه اگر كار به صورت كامل دست مديران اصلاح‌طلب افتد مي‌توانند براي مملكت كارهاي اساسي انجام دهند؛ همان طور كه در هشت سال مديريت آقاي خاتمي اين كار را كردند. همان دوراني كه صنعتگران، كشاورزان، روستاييان، روشنفكران و همه اقشار مختلف جامعه هنوز در حسرت تكرارش هستند. توسعه سياسي و رشد اقتصادي، ارتباطات و اعتبار بين‌المللي در اوج بود و قبل و بعد از آقاي خاتمي آن وضعيت تكرار نشد. مي‌دانند كه اگر اجازه دهند اصلاح‌طلبان و مديران آنها با آرامش براي مردم خدمت كنند آن وقت صحنه‌هاي زيبايي ايجاد مي‌كنند و شايد مديريت غوغاسالارانه و بعضا امنيتي برخي دوستان اصولگرا خاتمه يابد و حناي‌شان ديگر رنگي نداشته باشد.

پس تغيير نجفي پايان فشارها بر شورا و شهرداري تهران نيست؟

فشارها بر شهردار بعدي و شوراي شهر ادامه خواهد داشت. متاسفانه دوستان ما فكر مي‌كنند كه بايد در يك جنگ سياسي به سر ببريم در حالي كه منافع مملكت ايجاب مي‌كند همه دست به دست هم داده و مسائل را در كنار هم حل كنيم. بايد دوستانه و برادرانه براي مملكت كار كنيم. مردم از درگيري خسته شده‌اند؛ لذا در نامه به رييس‌جمهور نيز اشاره كردم كه وضعيت مملكت، فشارهاي بين‌المللي و شرايط اجتماعي ايجاب مي‌كند با آزاد شدن محصورين يك قدم به سوي نزديكي قلوب جناح‌هاي سياسي با حاكميت‌برداريم. اصلاح‌طلبان بارها حسن نيت خود را نشان داده و ثابت كرده‌اند كه خواستار تعميق شكاف ايجاد شده با حاكميت نيستند و براي پر كردن آن تلاش مي‌كنند. با پر شدن اين شكاف‌ها، يكدل شدن تمام افراد و نيروهاي موثر در حاكميت و جلب اعتماد مردم مي‌توان كشور را از اين وضعيت خارج كرد.

براي جمع‌بندي بحث به موضوع شهرداري تهران بازگرديم. پيش‌بيني شما اين بود كه آقاي نجفي نهايتا رفتني مي‌شود. در مورد شهردار بعدي نيز پيش‌بيني خاصي داريد؟

بهتر است در مورد شهردار جايگزين از حالا صحبت نكرده و اول ببينيم كه اعضاي شوراي شهر چه تدبيري براي برخورد با استعفاي آقاي نجفي اتخاذ مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون