• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4058 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ فروردين

در ميان سكوت خانه سينما و مسوولان سينمايي

دوباره فرهادي، دوباره ايران

تينا جلالي

 

 

آخر هفته گذشته در ميان سيل خبرهاي فضاي مجازي به ناگاه، نام اصغرفرهادي درصدر قرار گرفت. خبر خوشحال‌كننده اين بود كه ورايتي اعلام كرد هفتاد و يكمين جشنواره فيلم كن رسما با فيلم «همه مي‌دانند» به كارگرداني اصغر فرهادي افتتاح مي‌شود. البته بعضي رسانه‌هاي داخلي اين خبر را در حد ظن و گمان دانستند اما طولي نكشيد كه علاوه بر اين؛ خبر حضور فيلم «همه مي‌دانند» در بخش اصلي و مسابقه اين رويداد مهم بين‌المللي هم رسانه‌اي و از تيزر اين فيلم رونمايي شد. اين اولين‌باري است كه فيلمي از يك فيلمساز ايراني جشنواره معتبر كن را افتتاح مي‌كند. شعف آنجاست كه «همه مي‌دانند» ازجمله معدود فيلم‌هاي افتتاحيه تاريخ جشنواره كن است كه در بخش رقابتي نيز حضور دارد. در كنار اصغر فرهادي كه نماينده ايران در اين فستيوال بين‌المللي است نام هايده صفي ياري به عنوان تدوينگر هم در ميان عوامل اين فيلم وجود دارد. هايده صفي‌ياري از تدوينگران بنام سينماي ايران تاكنون تجربه همكاري زيادي با اصغر فرهادي داشته و جوايز مختلفي از جشنواره‌هاي معتبر داخلي كسب كرده است.

در فيلم همه مي‌دانند «پنه‌لوپه كروز»، «خاوير باردم» و «ريكاردو دارين» بازيگران مطرح بين‌المللي به عنوان بازيگران اصلي نقش‌آفريني مي‌كنند و «ادوارد فرناندز»، «باربارا لني»، «الويرا مينگز»، «ايما كوئستا»، «روژه كاسا مايور» و «رامون باره‌آ» از ديگر بازيگران اصلي هشتمين فيلم بلند فرهادي هستند.

داستان فيلم «همه مي‌دانند» درباره زني بانام كارولينا (با بازي پنه لوپه كروز) است كه در بوينس آيرس پايتخت آرژانتين زندگي مي‌كند و همراه با همسر آرژانتيني (خاوير باردم) و بچه‌هايش به زادگاهش در مادريد برمي‌گردد. در اين سفر كه پيش‌بيني مي‌شد به تجديدديدار اعضاي خانواده خلاصه شود، رويدادهاي غيرمنتظره‌اي به وقوع مي‌پيوندد كه بر روند زندگي كارولينا تاثير مي‌گذارد.

علاوه ‌بر خود اصغر فرهادي، شركت‌هاي Memento Films از فرانسه، Morena Film از اسپانيا و Luky Red از ايتاليا تهيه‌كنندگي مشترك اين فيلم را بر عهده‌دارند. «خوزه لوييس آلكاينه» مدير فيلمبرداري، «كلارا نوتاري» مديريت هنري، «سونيا گرانده» طراح لباس و «دانيل فونترودونا» مدير صدابرداري، ديگر عوامل فني اين فيلم هستند.

فيلم جديد فرهادي پيش از رونمايي در كن به 20 كشور جهان فروخته‌شده. ايسنا در همين رابطه نوشت: كمپاني «ممنتو فيلمز» از تاريخ ۹ مه‌ (۱۹ ارديبهشت) و يك روز پس از افتتاحيه جشنواره كن، فيلم «همه مي‌دانند» را در ۳۵۰ سالن سينماي فرانسه اكران مي‌كند و كمپاني يونيورسال پيكچرز بين‌الملل نيز فيلم فرهادي را در ماه سپتامبر (شهريور) در اسپانيا اكران خواهد كرد. اين فيلم همچنين تاكنون به كشورهاي آلمان، اتريش، ژاپن، چين، يونان، هنگ‌كنگ، مجارستان، لهستان، جمهوري چك، آرژانتين، اسلواكي، سوييس، تايوان، تركيه، صربستان، روسيه و منطقه بالتيك، منطقه اسكانديناوي و امريكاي لاتين فروخته شده است.

«الكساندر ماله‌گي» مدير كمپاني فرانسوي «ممنتو پيكچرز» كه در فيلم‌هاي «گذشته» و «فروشنده» نيز با فرهادي همكاري داشته و توزيع بين‌المللي فيلم «همه مي‌دانند» را نيز بر عهده دارد فيلم جديد فرهادي را بلندپروازانه‌ترين پروژه سينمايي او خواند و گفت: «همه مي‌دانند» نه‌تنها يك فيلم هيجاني جذاب با چندين گره داستاني است بلكه داراي تيم بازيگري فوق‌العاده‌اي با حضور «پنه‌لوپه كروز»، «خاوير باردم» و «ريكاردو دارين» است. اين فيلم آميزه‌اي از تعليق و احساس با روايتي قدرتمند است كه مطمئنا بيشترين مخاطب را در ميان ديگر ساخته‌هاي فرهادي خواهد داشت.

اصغر فرهادي پيش‌ازاين نيز دو بار در بخش مسابقه جشنواره كن حضورداشته كه شامل فيلم‌هاي «گذشته» در سال ۲۰۱۳ و «فروشنده» در سال ۲۰۱۶ بوده است و جالب آنكه فيلم‌هاي «گذشته» و «فروشنده» با حضور در جشنواره كن باعث شدند فرهادي با دستي پر از اين رويداد مهم خارج شود؛ بره‌نيس بژو با بازي در فيلم «گذشته» جايزه بهترين بازيگر زن را از آن خود كرد و «فروشنده» دو جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد «شهاب حسيني» به ليست افتخارات خود افزود.

فرهادي در سال 1394 گفته بود بعد از ساخت فيلم «گذشته» و بازگشت به ايران، مشغول نوشتن فيلمنامه‌اي «همه مي‌دانند» شده اما از آنجايي‌كه ساخت اين فيلم با گذشت زمان همراه بود در اين فاصله فرهادي ازآنجايي‌كه دوست داشت براي ايران فيلم بسازد «فروشنده» را مي‌سازد و بعد از ساخت «فروشنده»؛ «همه مي‌دانند» را در دستور كار خود قرار مي‌دهد.

چه بخواهيم و چه نخواهيم، چه با نگاه انسان‌دوستانه به اين موفقيت نگاه كنيم و چه باديد مغرضانه به آن بنگريم امروز ديگر اصغر فرهادي به چهره بين‌المللي خاص تبديل‌شده كه بيش از هر نكته‌اي او يك ايراني است. نشريه فارين پاليسي در شماره ماه دسامبر خود سال 2012، فرهادي را يكي از 100 چهره متفكر جهان برشمرد؛ يا مجله تايم در نظرسنجي فرهادي را جزو 100 چهره تاثيرگذار جهان انتخاب مي‌كند با اين رويكرد اگر تا همين چند سال پيش سينماي دنيا و مهم‌ترين بخش آن يعني هاليوود نگاه متمايز و برتري به سينماي ايران داشتند اما امروز به‌واسطه نام اصغر فرهادي، سينماي ايران نگاه كنجكاوبرانگيز به توليدات سينماي ايران مي‌شود و نكته مهم اينكه فرهادي با هر بار موفقيت خود در مجامع بين‌المللي به ايراني بودن خود باليده و اولين سخنان او در سخنراني‌هايش در جشنواره‌هاي مختلف حول محور ايران بوده اما نكته مهم اين است كه بعد از انتشار اين خبر جديد فيلم اصغر فرهادي در كن، فردي از مسوولان ايراني به حضور يك سينماگر ايراني در مهم‌ترين رويداد بين‌المللي تبريك نگفت؛ حتي خانه سينما هم بر روال گذشته خود پافشاري كرد و ترجيح داد در قبال اين موفقيت فيلمساز ايراني سكوت اختيار كند. فرهادي يكي از فيلمسازاني است كه در سال‌هاي گذشته به‌كرات موقعيت‌هاي شعف و شادماني را به هر طريقي براي ايران فراهم كرده است.

از تيزر منتشرشده «همه مي‌دانند» اين پرسش به وجود آمده كه جديدترين ساخته فرهادي با چه تمهيدي قرار است در سينماي ايران اكران شود و آيا اساسا اين فيلم در ايران مي‌تواند نمايشي داشته باشد يا خير؟ از فيلمساز هوشمندي چون اصغر فرهادي بعيد به نظر مي‌رسد فيلمي بسازد كه امكان نمايش در ايران نداشته باشد مگر اينكه به روال گذشته فيلم‌هاي فرهادي، رسانه‌هاي اصولگرا به اين فيلم حمله كرده و با نگاه افراطي مانع از نمايش داخلي آن شوند.

هفتادويكمين جشنواره بين‌المللي فيلم كن از تاريخ ۸ تا ۱۸ مه ‌برابر با ۱۸ تا ۲۸ ارديبهشت در شهر ساحلي كن كشور فرانسه برگزار مي‌شود. در همين روز البته سايت جشنواره كن اعلام كرد «بنيسيو دل‌تورو» بازيگر برنده اسكار اهل كشور پورتوريكو به عنوان رييس هيات داوران بخش نوعي نگاه جشنواره كن ۲۰۱۸ انتخاب شده است. امسال «كيت بلانشت» رياست هيات داوران بخش رقابتي را بر عهده دارد.

 

از تيزر منتشرشده «همه مي‌دانند» اين پرسش به وجود آمده كه جديدترين ساخته فرهادي با چه تمهيدي قرار است در سينماي ايران اكران شود و آيا اساسا اين فيلم در ايران مي‌تواند نمايشي داشته باشد يا خير؟ از فيلمساز هوشمندي چون اصغر فرهادي بعيد به نظر مي‌رسد فيلمي بسازد كه امكان نمايش در ايران نداشته باشد مگر اينكه به روال گذشته فيلم‌هاي فرهادي، رسانه‌هاي اصولگرا به اين فيلم حمله كرده و با نگاه افراطي مانع از نمايش داخلي آن شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون