• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4058 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ فروردين

كتابخانه

داوري فلسفه و سياست

رضا داوري‌اردكاني، متفكر ايراني و استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران است. داوري از سال ۱۳۶۹ عضو پيوسته فرهنگستان علوم است و از سال ۱۳۷۷، رياست اين فرهنگستان را بر عهده دارد. او از چهره‌هاي شاخص در حوزه نظريه‌پردازي فرهنگي و انديشه فلسفي به‌شمار مي‌آيد. داوري يكي از اعضاي هيات موسس انجمن فلسفه ميان‌فرهنگي ايران است و همچنين در حال حاضر يكي از اعضاي هيات‌مديره اين انجمن نيز هست. وي يك طرف جدال معروف هايدگري- پوپري در ايران دهه ۷۰ بود. گرچه او توصيف خود به «هايدگري» را قبول ندارد چون مريد و مقلد هايدگر نيست و فلسفه را حزب نمي‌داند كه از فرد خاصي تبعيت كند.

«فلسفه، سياست و خشونت» نوشته رضا داوري‌اردكاني توسط انتشارات هرمس منتشر شده است و هم‌اكنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

 

زرتشت نيچه

فريدريش ويلهِلم نيچه (زاده ۱۵ اكتبر ۱۸۴۴- درگذشته ۲۵ اوت ۱۹۰۰) فيلسوف، شاعر، منتقد فرهنگي، آهنگساز و فيلولوژيست كلاسيك بزرگ آلماني و استاد لاتين و يوناني بود كه آثارش تاثيري عميق بر فلسفه غرب و تاريخ انديشه مدرن بر جاي گذاشته است.

«چنين گفت زرتشت» از مهم‌ترين آثار اين فيلسوف بزرگ آلماني است.

اما زرتشت نيچه كيست؟ شايد پرسشي باشد كه هر خواننده اثر نيچه بارها از خود پرسيده باشد و پاسخ ساده‌اي نيز براي آن يافته باشد. زرتشت پيامبر ايراني است كه نيچه به دلايل قومي او را برگزيده است تا سخنگوي انديشه‌هاي خودش قرار دهد. اين پاسخ آن‌قدر ساده است كه خواننده كنجكاو مي‌تواند به راحتي آن را كنار بگذارد.

كتاب «زرتشت نيچه كيست؟ و مقالات ديگر» مجموعه‌اي است از مقالاتي به قلم برنارد فلين، ريچارد اشميت، ويلهلم ديلتاي و... كه با قلم محمدسعيد حنايي‌كاشاني به فارسي برگردانده و توسط انتشارات «هرمس» منتشر شده است.

از ديگر مقالات مهم اين كتاب مي‌توان به هگل و هايدگر، پديدار‌شناسي و زندگينامه شلاير ماخر اشاره كرد.

 

در ادامه فلسفه روشنگري

كتاب «اسطوره دولت» بي‌شك يكي از مهم‌ترين كتاب‌هايي است كه درباره چگونگي ظهور ناگهاني اسطوره و تبديل شدن آن به ابزار در جوامع توتاليتر بحث مي‌كند. ارنست كاسيرر اين كتاب را در نخستين سال‌هاي پايان جنگ جهاني دوم منتشر كرده است. به اعتقاد بسياري از صاحب‌نظران پس از شوكي كه ويراني‌ها، كشتار و نابودي‌هاي اقتصادي جنگ جهاني دوم و فاشيسم به حداقل نيمي از كره زمين وارد آورد، به وي وارد شد و كاسيرر تلاش كرد اين شوك را در اين كتاب بازتاب دهد. كاسيرر در ابتدا اسطوره را برخاسته از ديدگاه‌هاي مذهبي مي‌ديد. اما پس از پايان دوران ذكر‌‌شده در نظريه خود تغييري ايجاد كرد و معتقد شد كه عقب‌نشيني عقل و منطق در نظام‌هاي سياسي و اجتماعي زمينه را براي بيدار كردن غول اسطوره مهيا مي‌كند و اين مي‌تواند به سرعت به ابزاري براي ظهور و تداوم نظام‌هاي استبدادي منجر شود. كاسيرر در كتاب اسطوره دولت به تفسير و تبيين جايگاه اسطوره در نظام‌هاي سياسي مي‌پردازد كه در نهايت آن را به عصر نازيسم كه خود در آن مي‌زيسته خاتمه مي‌دهد. با اين حال مي‌توان گفت، كتاب اسطوره دولت از جنبه‌هايي ادامه كتاب «فلسفه روشنگري» است و از لحاظي دنباله كتاب ديگر كاسيرر يعني «فلسفه صورت‌هاي سمبليك» است.

«اسطوره دولت» نوشته ارنست كاسيرر با ترجمه يدالله موقن توسط انتشارات هرمس منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون