• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

سقوط بورس به كانال 63‌هزار واحدي


گروه اقتصادي| بورس تهران اين هفته را هم منفي آغاز كرد و بازار با 100 واحد نزول تا 63 هزار و 950 واحد پايين آمد. سقوط شاخص بورس تهران به كانال 63‌هزار واحدي در حالي اتفاق افتاد كه در همه گروه‌ها به جز بانكي‌ها، دارويي‌ها و املاك شاهد افزايش عرضه بوديم. شدت عرضه در گروه‌هاي مختلف به حدي بود كه «فارس»، سنگين‌وزن‌ترين نماد بازار هم نتوانست شاخص را به مدار مثبت ببرد. اين در حالي است كه اين روزها گزارش‌هاي عملكرد شركت‌هاي بورسي يكي پس از ديگري به بازار اعلام مي‌شود و در بيشتر گزارش‌ها عملكرد خوب و قابل قبولي ديده مي‌شود ولي همين نمادهاي ارزنده در بازار منفي حركت مي‌كنند. برخي كارشناسان علت رفتار كنوني بازار را كمبود نقدينگي و انفعال حقوقي‌ها مي‌دانند. از سوي ديگر كاهش مجدد قيمت جهاني نفت يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر روند منفي بازار اعلام مي‌شود.
در چنين شرايطي بازار همچنان بر مدار نزول مي‌كوبد و به نظر مي‌رسد هيچ كدام از اهالي حقيقي و حقوقي بازار تمايلي به خريد ندارند. چنين رفتاري يك علت بنيادي دارد و آن عدم اعتماد فعالان به سرمايه‌گذاري است. به همين دليل انتظار مي‌رود سازمان بورس در جهت بازگرداندن رونق به بازار سرمايه به اعتماد‌سازي ميان سرمايه‌گذاران بپردازد. اين در حالي است كه نبود شفافيت در گزارش‌هاي عملكرد يكي از انتقادات اهالي بازار در سال‌هاي اخير بوده است. البته به نظر مي‌رسد مديريت سازمان بورس در حال حاضر تغييرات ساختاري را دنبال مي‌كند و هنوز برنامه تازه و استراتژي اصلاحي تازه‌اي را در نظر نگرفته است.
در بازار ديروز «رمپنا»، «خودرو»، «پارسان»، «وبملت»، «همراه» و «تاپيكو» بيشترين تاثير منفي را بر شاخص گذاشتند. روند منفي بازار سهام در ماه پاياني سال در حالي است كه بسياري از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، در اين ماه مجمع برگزار مي‌كنند و مي‌توانند بازار را متحول كنند. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد نياز بازار به يك محرك براي تغيير روند ضروري باشد چرا كه در غير اين صورت نمي‌توان انتظار داشت با نزديكي تعطيلات نوروزي از ميزان نقدينگي فعلي بازار هم كاسته نشود. در واقع تجربه نشان داده كه در هفته پاياني سال بسياري از سهامداران براي تامين نقدينگي تعطيلات خود اقدام به فروش سهام مي‌كنند كه اگر چنين اتفاقي با شرايط فعلي بيفتد شاخص ممكن است در آستانه عيد سقوط آزاد كند و وضعيت بازار بحراني‌تر از پيش شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون