• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4063 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ فروردين

نشست خبري سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر برگزار شد

جشنواره جهاني فجر سرشار از لحظات سينمايي

تينا جلالي

 

 

شمارش معكوس براي برگزاري سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر آغاز شده است و 6 روز ديگر مهم‌ترين رويداد سينمايي ايران آغاز مي‌شود.

روز گذشته نشست رسانه‌اي اين رويداد در پرديس سينمايي چارسو برگزارشد. البته اين نشست با توضيحات رضا ميركريمي آغاز شد اما بخش مهم‌تر اين نشست به سوالات خبرنگاران برمي‌گشت و از همه مهم‌تر خبر اعلام حضور اليور استون به عنوان مهمان جشنواره جهاني فيلم فجر بود.

دبير سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر با اشاره به بودجه 8 ميليارد توماني اين جشنواره در پاسخ به پرسش «اعتماد» مبني براينكه آيا نوسانات بازار ارز و نرخ دلار براي جشنواره و هزينه‌هاي آن مشكلي ايجاد مي‌كند يا خير؟ توضيح داد: «واقعا مي‌گويم بالا رفتن نرخ دلار مرا به عنوان يك ايراني نگران مي‌كند اما بايد بگويم كه كارهاي جشنواره از سال گذشته انجام‌شده و ما از مدت‌ها قبل در تدارك ميزان هزينه‌هاي جشنواره بوديم. نكته‌اي كه هست اينكه قطعا در اين دوره با مشكل مواجه نمي‌شويم اما آرزو مي‌كنم اين التهابات هرچه زودتر بخوابد و فضاي رواني پرفشار از كشور خارج شود.»

با اعلام فيلم‌هاي بخش مسابقه جشنواره جهاني و بخش بازار اين رويداد تعدادي فيلم اولي هم در ميان فيلم‌ها حضور داشتند كه نتوانسته بودند در جشنواره ملي فجر فرصت حضور پيدا كنند. ميركريمي در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» مبني برحمايت از جوانان در اين رويداد سينمايي درحالي كه اين حمايت از جشنواره ملي فجر بايد صورت مي‌گرفت و گويي جشنواره جهاني جور كم‌كاري فيلم فجر را مي‌كشد، توضيح داد: «جشنواره جهاني و ملي با هم تقابلي ندارند و دو رويداد هستيم كه به‌صورت موازي عمل مي‌كنيم اما آنچه مسلم است اينكه ما در جشنواره جهاني فجر تا جايي كه امكان داشته باشد به جوانان و استعدادهاي‌شان فرصت بروز و ظهور مي‌دهيم و مي‌توانم بگويم كه در جشنواره جهاني حق با جوانان است.»

ميركريمي كه سومين سال پياپي است سكان هدايت جشنواره را برعهده دارد، گفت: «اين رويداد مهم بين‌المللي و بخش‌هاي مختلف آن را با اعتقاد كامل برگزار مي‌كنيم و اساسا هدف از جدا شدن بخش ملي و بين‌المللي جشنواره جلوگيري از اتلاف هزينه‌ها بود. سال گذشته از فياپ درخواست كرديم همه بخش‌هاي جشنواره را مورد ارزيابي قرار دهد تا بتوانيم ثبت جهاني شويم آنها در مجمع‌شان اعلام كردند جشنواره جهاني فيلم فجر مي‌تواند جزو 15 جشنواره برتر و الف جهان باشد.

جشنواره ملي فيلم فجر با حاشيه‌هايي همچون نظرات نمايندگان مجلس همراه بود و داروغه‌زاده با نمايندگان مجلس جلساتي داشت؛ ميركريمي در بخشي از اين نشست درباره نحوه انتخاب فيلم‌ها و اينكه نمايندگان مجلس همچون جشنواره ملي در اين باره جلسه‌اي با او داشتند و اعمال‌نظري صورت گرفته يا خير گفت: «من نمي‌دانم در جشنواره ملي فجر اين اتفاق افتاده يا نه و بعيد مي‌دانم كه چنين دخالتي بوده باشد. من و گروهم فيلم‌ها را انتخاب كرديم و از طرف جناب وزير و آقاي حيدريان اعتماد به ما بوده و طبق برآوردهاي مالي مشخص‌شده هم كار را انجام داديم و هيچ دخالتي مطلقا در كار ما صورت نگرفته است.»

امسال مهمانان مهمي قرار است در جشنواره حضور پيدا كنند؛ ميركريمي در اين باره توضيح داد: «آنهايي كه جشنواره برگزار كرده‌اند مي‌دانند كه چه‌كار سنگيني ما بر عهده‌داريم به همين جهت ما از سال گذشته كارهاي‌مان را پيگيري كرديم و دايمي بودن دبيرخانه كمك زيادي در رسيدن به نظم كرد و ازآنجايي‌كه كمترين تغيير مديريتي در سه سال گذشته در اين رويداد شاهد بوديم اين باعث شده كه با جمعي متخصص روبرو باشيم و اين كار ما را براي برگزاري جشنواره حرفه‌اي آسان كرد.»

ميركريمي به تعداد فيلم‌هاي علاقه‌مند به حضور در جشنواره اشاره كرد و اينكه علاقه‌مندان حاضرند براي نمايش فيلم‌شان در جشنواره جهاني رقمي بپردازند: «امسال براي ثبت‌نام در جشنواره اعلام كرديم كسي كه مي‌خواهد فيلمش را براي جشنواره ما بفرستد بايد رقمي را بپردازد. اين الگوي جشنواره‌هاي بزرگ دنيا است و با همين الگو بيش از 1600 فيلم شركت كردند و براي فيلم شان 20 دلار پرداخت كردند. اين نشان مي‌دهد كه متقاضي واقعا علاقه‌مند شركت در جشنواره است و حاضر است هزينه آن را بدهد. همچنين اين دبير خبر داد كه 300 مهمان از 78 كشور به ايران مي‌آيند كه 55 نفر از اين جمعيت مرتبط با دارالفنون هستند يعني مهمانان خارجي اين بخش هستند و نكته مهم ديگري كه دبير جشنواره به آن اشاره مي‌كند اينكه امسال از همه استان‌هاي كشور هم در اين رويداد مهمان‌داريم.»

در جشنواره جهاني امسال فيلم‌هايي انتخاب شدند كه ارزش‌هاي سينمايي در آنها شاخص است. تنوع ژانر و موضوع هم مدنظر برگزاركنندگان جشنواره بوده ميركريمي با بيان اين مطلب ادامه داد: «انتخاب بهترين فيلم‌هاي روز جهان هم مدنظر قرارگرفته است. سينماي ما هم نياز به‌مواجهه با سوژه‌ها و ژانرهاي جديد دارد. در اين ميان سليقه و نياز مخاطب هم لحاظ شده است. به اين نكته هم بايد تاكيد كرد كه حق پخش اين فيلم‌ها براي نمايش در جشنواره جهاني فيلم فجر پرداخت ‌شده است.»

رضا ميركريمي، دبير جشنواره جهاني فيلم فجر از حمايت ويژه سازمان سينمايي و شخص وزير ارشاد تشكر كرد و در مورد اينكه چرا از فيلم «به‌وقت شام» ساخته ابراهيم حاتمي كيا براي افتتاحيه استفاده‌نشده و فيلم «آن‌سوي ابرها» را انتخاب كرده‌اند توضيح داد: «من فيلم «به‌وقت شام»را خيلي دوست دارم. ما از سرمايه‌گذار اين فيلم خواستيم فيلم‌شان را اكران نكنند تا در بخش مسابقه جشنواره جهاني حضور پيدا كند؛ ولي آنها دوست داشتند فيلم را اكران كنند و چون ما نمي‌توانيم فيلم اكران شده را به بخش مسابقه بياوريم، لذا فيلم «تنگه ابوقريب» ساخته بهرام توكلي را در بخش مسابقه داريم ضمن اينكه افتخار مي‌كنم جشنواره با فيلم خوب و با استانداردهاي جهاني به كارگرداني فيلمساز بزرگ كشورمان مجيد مجيدي آغاز مي‌شود.»

امسال صحبت‌هايي در خصوص نمايش فيلم «همه مي‌دانند» در جشنواره جهاني شده بود كه مير كريمي در اين خصوص گفت: «با اصغر فرهادي و كمپاني تهيه‌كننده فيلم صحبت كرديم ولي فيلم فرهادي به زمان نمايش در جشنواره جهاني نمي‌رسيد. از طرف ديگر فيلم قرار است در كن نمايش داده شود و به همين دليل نبايد در جشنواره ديگري اكران شود.»

يكسري فيلم‌ها كه نتوانستند در جشنواره ملي رقابت كنند در جشنواره جهاني پذيرفته شدند ميركريمي در اين مورد توضيح داد: «دو شوراي سياستگذاري جداگانه وجود دارد كه رييس هر دو آقاي حيدريان است اگر فيلمي از جشنواره ملي جا ماند به معناي اين نيست كه فيلم بدي است به معني اين است كه به نظر هيات انتخاب رده پاييني در ميان فيلم‌هاي ديگر گرفته است اما نبايد فرصت‌هاي ديگر را از دست بدهد. ما براي تنوع و كامل شدن پكيج فيلم‌ها را انتخاب مي‌كنيم. »

دبير جشنواره جهاني فيلم فجر درباره هزينه‌هاي جشنواره كه در هر دوره‌اي محل مناقشه بوده هم گفت: «ما هزينه را ۸ ميليارد تومان اعلام كرده بوديم و حالا شما محاسبه كنيد برگزاري جشنواره با اين حجم برنامه‌ها و مهمان‌ها و خريد حق پخش فيلم‌ها و تدارك چنين رويداد جهاني چقدر هزينه دارد و آيا ديگر چيزي براي دستمزد مديران مي ماند؟ ضمن اينكه هزينه و فايده توسط سياستگذاري كلان كشور سنجيده مي‌شود كه اين رويداد در چه حوزه‌هايي مي‌تواند به كشور كمك كند و هزينه‌هاي ديپلماسي عمومي كشور را كاهش دهد. »

دبير جشنواره جهاني در بخش ديگري از نشست همچنين درباره همكاري خوب وزارت خارجه و تدارك سانس ويژه‌اي براي ناشنوايان و رضايت فيلمسازان خارجي از ميزان مميزي فيلم‌هاي‌شان توضيح داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون