• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4063 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ فروردين

رم از ميان خرابه‌هايش برخاست

معجزه در المپيكو

رسول مجيدي

 

 

اولين شكست فصل بارسلونا، عجيب‌ترين شكست سال‌هاي اخيرشان بود. آ. اس. رم كه بازي رفت را در نيوكمپ ۴ بر يك باخته بود، بازي برگشت مرحله يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان را برد. با اختلاف ۳ گل. ۳ بر صفر. رم حالا شهر بي‌دفاع نيست. آنها جانانه مقابل حملات مسي و يارانش تاب آوردند و حالا جزيي از تاريخ هستند. جزيي از ۴ تيم نهايي بزرگ‌ترين جام باشگاهي جهان. بامداد چهارشنبه، ورزشگاه المپيكو يكپارچه شور بود. شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد در آن ورزشگاه قديمي معجزه رخ دهد. اما فوتبال يك‌بار ديگر جذابيتش را به رخ كشيد. بارسلونايي كه فصل پيش مهم‌ترين بازگشت سال‌هاي اخير فوتبال را انجام داده بود و پاري‌سن‌ژرمن را در بازي برگشت ۶ بر يك حذف كرد، حالا خودش را اسير همان اتفاق مي‌ديد. رمي‌ها به واقع گلادياتورگونه با رقيب قدرتمندشان جدال كردند و شورانگيز به مرحله بعد صعود كردند.

دروسي و مانولاس در بازي رفت در همان دقايق ابتدايي به اشتباه دروازه خودي را باز كردند و كمتر از يك هفته بعد اشتباه‌شان را جبران كردند. انگار خدا براي آنها خواسته بود. دروسي و مانولاس زننده گل‌هاي دوم و سوم رم در بازي برگشت بودند تا به بهترين نحو اشتباه‌شان را از ذهن هواداران پاك كنند. ستاره بازي براي رم اما شايد ادين ژكو بود. ستاره بوسنيايي كه هم گل اول را زد و هم زمينه‌ساز گل دوم شد. رم كه حالا بعد از اتفاقات هفته گذشته براي لوگويش در ايران، صاحب حساب كاربري رسمي فارسي در توييتر هم شده، تيتر يك مطبوعات ورزشي ايران و جهان است. گاتزتا دلو اسپورت، روزنامه پرتيراژ ايتاليايي براي‌شان تيتر زده: «امپراتور». گزارشگر خوش‌ذوق انگليسي هم پس از گل سوم‌شان گفت: «رم از ميان خرابه‌هايش بر مي‌خيزد. » زرشكي‌پوشان در سال‌هايي كه اسطوره‌شان، فرانچسكو توتي را در زمين داشتند، هيچ‌وقت به چنين موقعيت ممتازي نرسيدند اما حالا و در حالي كه توتي را در كسوت مدير ورزشي باشگاه‌شان مي‌بينند، جزيي از ۴ تيم نهايي جام هستند. آيا اين امپراتوري جديد تا پايان در جام مي‌ماند؟

دي فرانچسكو: حالا حضور در فينال ليگ قهرمانان اروپا را مي‌خواهيم

اوزه بيو دي فرانچسكو، سرمربي رم حالا مرد اول اين شهر است. او پس از بازي به سايت يوفت گفت: «گفته بودم كه به معجزه اعتقاد دارم. قدرت اين تيم به اين است كه رو به جلو فكر مي‌كند، به فكر گذشته نيست. ما يكشنبه دربي را داريم، هميشه بايد به فكر هدف بعدي باشيم و درست جلوي ما است. امشب لذت مي‌بريم و از فردا در فكر دربي هستيم.»دي فرانچسكو با استفاده از سيستم 3-4-1-2 همه را شوكه كرد و راجا ناينگولان را پشت سر مهاجمان قرار داد و پاتريك شيك را كنار ادين ژكو گذاشت. اين تاكتيك جواب داد. خودش مي‌گويد: «مسووليت شكست‌ها و برخي ناسپاسي‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي به گردن من است، پس تعريف و تمجيدها به خاطر برد هم مال من است! واقعيت اين است كه من اين انتخاب را انجام دادم تا فضاي بيشتري ايجاد كنم، فرصت بيشتري براي ضدحملات ايجاد شود و سرعت را به تيم اضافه كنم ولي چيزي كه واقعا عوض كردم فلسفه تيم بود و ما حالا بايد همين طور ادامه بدهيم. هر چند در سري آ هم بازي‌هاي بسيار خوبي داشتيم، تازه امروز پاداشش را گرفتيم؛ تاكيد مي‌كنم فقط پاداش به خاطر كار طاقت‌فرسايي كه مشغول انجامش بوديم. البته كه بايد رسيدن به فينال را باور داشته باشيم. چرا نبايد باور داشته باشيم؟ ما اين همه راه آمديم و هيچ‌كس توقع نداشت چنين كاري كنيم، پس البته كه بايد تلاش كنيم و هدف بزرگ‌تري داشته باشيم، هربار هدف را بالاتر ببريم. حالا فينال پيش روي ما است و آن را مي‌خواهيم. تيمي را نمي‌خواهم كه در باد بردش مي‌خوابد؛ من چنين چيزي را تحمل نمي‌كنم. ما بايد اهداف بزرگ‌تري داشته باشيم و درك كنيم كه هميشه مي‌توانيم بهتر باشيم. »

والورده: رم زندگي و بازي را بر ما سخت كرد

در آنسو ارنستو والورده، سرمربي بارسلونا متهم اصلي اين شكست عجيب براي مدعي قهرماني است. والورده پس از بازي به تلويزيون بارسلونا گفت: «همه‌چيز براي رم خوب پيش رفت و ما هم نمي‌دانستيم بايد چطور به اتفاقات بازي واكنش نشان بدهيم. براي هواداران متاسفيم. نتوانستيم هيچ حركت تركيبي در خط حمله انجام بدهيم. رم بسيار خوب و قدرتمندانه ظاهر شد و در نيم‌ساعت ابتدايي بازي اصلا نتوانستيم حركتي انجام بدهيم. اعتراضي به بازيكنانم ندارم. فوتبال همين است. به خوبي هميشه نبوديم. مسووليت همه‌چيز با من است. مسوول تركيب، تعويض‌ها، سبك بازي تيم. همه‌چيز. هميشه مربي اولين نفري است كه ديده مي‌شود. مي‌دانستيم كه جام بردن چقدر دشوار است.» او بعد از اين مصاحبه در كنفرانس مطبوعاتي هم حاضر شد و شب سياه بارسا را اينطور توضيح داد: «تحمل و هضم چنين شكستي در اين سطح آسان نيست. رم زندگي و بازي را بر ما سخت كرد؛ نتوانستيم بازي خودمان را انجام بدهيم و آنها ما را مجبور به استفاده از توپ‌هاي بلند كردند. در نيمه اول آنها به گل رسيدند و ما تغييري ايجاد نكرديم. در نيمه دوم رم بسيار باانگيزه و چابك نشان مي‌داد. جوري كه هر لحظه امكان داشت به گل برسد. هر چه بازي پيش مي‌رفت، طبعا انتظار داشتيم رم بيشتر ريسك كند و فضاي بيشتري در اختيار شما بگذارد. رم ما را مجبور به عقب‌نشيني كرد و نتوانستيم از پرس سنگين آنها عبور كنيم. هرگز در طول بازي احساس آرامش نداشتيم. وقتي شكست مي‌خوريد، ترديدها زياد مي‌شود. اما مربي مسوول همه‌چيز است. تركيب، تعويض‌ها، سبك بازي. همه‌چيز. رم بهتر بازي كرد و بايد به آنها بابت بازي خوبشان تبريك گفت. براي هواداران‌مان متاسفم كه انتظار ديگري داشتند. چنين شكستي مطمئنا همه ما را آزرده خاطر كرده و فردا روز سختي خواهيم داشت. بابت باخت‌مان بسيار متاسفيم اما باختن هم بخشي از فوتبال است. امشب ضربه بدي به هواداران ما وارد شد. تلاش خواهيم كرد تا رو به جلو حركت كنيم. »

 

 

گوارديولا باز هم حريف يورگن كلوپ نشد

در ديگر بازي سه‌شنبه شب، منچسترسيتي كه بازي رفت را ۳ بر صفر به ليورپول باخته بود، بازهم دو بر يك به اين تيم باخت تا از دور مسابقات كنار رود. اين نتيجه براي هواداران پپ گوارديولا باوركردني نبود. او در سال‌هاي گذشته همواره آمار بدي جلوي كلوپ آلماني داشته و در هفته گذشته هم دوبار به اين مربي جوان باخته است. حالا ليورپول هم يكي از تيم‌هاي مرحله نيمه‌نهايي است. تيمي كه مثل رم در ليگ داخلي نتايج درخشاني نگرفته اما روياهاي بزرگي در ليگ قهرمانان اروپا در سر مي‌پروراند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون