• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4077 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

دو سناريوي مجلسي‌ها براي سياست ارزي

رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از دو سناريوي مجلس در مورد سياست‌هاي ارزي دولت خبر داد و گفت: در صورتي كه بتوانيم رويكردهاي دولت و مجلس را با يكديگر منطبق كنيم، مبناي تصميم مجلس، توافق با دولت خواهد بود. «محمدرضا پورابراهيمي»، در مورد طرح دوفوريتي كميسيون اقتصادي مجلس براي مديريت نظام ارزي كشور، گفت: اين طرح مسكوت نيست و تصميم‌گيري در مورد آن منوط به جمع‌بندي گزارش‌هاي ارسالي وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي است. كميسيون اقتصادي مجلس پس از دريافت گزارش‌هاي دولت، طرح خود را با اقدامات دولت انطباق مي‌دهد.

او اضافه كرد: برخي اقدامات دولت از جمله «ايجاد حساب سپرده ارزي با ضمانت بانك مركزي» و «ايجاد پرتال ارزي» مورد تاييد كميسيون اقتصادي مجلس است اما به نبود «بازار متشكل ارزي» نقد داريم. در اين زمينه اگر بتوانيم با دولت توافق كنيم، مبناي ما توافق خواهد بود و با توافق مسير را جلو مي‌بريم؛ در غير اين صورت حتما براي اينكه بتوانيم بازار ارز را مديريت كنيم طرح دوفوريتي را به صحن مي‌بريم.»

رييس كميسيون اقتصادي مجلس پيش از اين به تشريح بخش‌هايي از طرح ارزي اين كميسيون پرداخته و گفته بود: «تشكيل بازار متشكل» يكي از بندهاي طرح كميسيون اقتصادي براي مديريت نظام ارزي كشور است كه براساس بازار متشكل، كل عرضه و تقاضاي ارز شفاف مي‌شود؛ به دنبال تشكيل اين بازار، مشخص است كه چه كسي ارز را عرضه و چه كسي خريداري مي‌كند و فعاليت صرافي‌ها چگونه است. ايرنا

 

انتقاد از افزايش قيمت خودرو به بهانه قيمت فولاد

در حالي كه قيمت برخي خودروها افزايش يافته و خودروسازان يكي از دلايل آن را افزايش قيمت مواد اوليه مانند فولاد اعلام مي‌كنند، دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران مي‌گويد زماني كه قيمت فولاد به نصف رسيده بود، هيچ خودرويي ارزان نشد كه حالا با اين بهانه خودرو را گران مي‌كنند. برخي خودروهاي توليد داخل اخيرا با رشد قيمت مواجه شده‌اند؛ به گونه‌اي كه يكي از خودروسازان با اعلام ليست قيمت محصولات خود از افزايش چهار تا ۱۰ ميليون توماني قيمت محصولاتش خبر داده است. اين در حالي بود كه بر اساس ابلاغيه دولت تا پايان خردادماه نبايد هيچ كالايي با افزايش قيمت مواجه باشد. در ميان ليست خودروهاي گران شده خودروهايي به چشم مي‌خورند كه قيمت آنها كمتر از ۴۵ ميليون تومان است كه بر اساس قانون اين دسته از خودروهاي سواري رقابتي نبوده و به شكل انحصاري عرضه مي‌شوند، به همين خاطر قيمت آنها بايد از طريق نهادهاي نظارتي مانند سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان كنترل شود.

اما از جمله دلايلي كه خودروسازان درباره افزايش قيمت ذكر كرده‌اند، افزايش هزينه‌هاي توليد و افزايش قيمت مواد اوليه به‌خصوص فولاد بوده است. دليلي كه رسول خليفه سلطان - دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران - آن را چندان موجه نمي‌داند. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون