• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4087 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

در باب بنگاهداري وزارت دفاع

نكاتي درباره اظهارات وزير نفت

فرزان خدادادي

 

 

چند روز پيش بود كه وزير نفت در گفت‌وگويي وزير دفاع را بيش ازخود، وزير نفت خواند. وي اين سمت را به واسطه در اختيارگيري پروژه‌هاي پالايشگاهي و پتروشيمي وزارت دفاع به وزير متبوعه داد. اين اظهارات حاوي نكاتي است كه پرداختن به آن خالي از لطف نيست.

تفسير اين سخن وزير نفت، از ديد كارشناسان اقتصادي اين است كه ما در خصوصي‌سازي مسير درستي را پيش نرفته‌ايم و عملا آنچه تحت عنوان خصوصي‌­سازي دنبال شد، انتقال مالكيتي بود كه جز افزايش رانت و فساد نتيجه ديگري در‌برنداشته است. كارشناسان معتقدند اگر مديريت بنگاه‌هايي كه اكنون در اختيار شبه‌دولتي‌ها و برخي نهادها است، در مديريت دولت بود، مي‌شد با احضار كردن دولت در مجلس از آنها در قبال فعاليت­ هاي‌شان سوال پرسيد و با وضع قوانين و محدوديت­‌هايي، جلوي ناكارآمدي‌شان را گرفت، ولي اكنون اين‌گونه نيست. مديريت اين بنگاه‌ها از دست دولت خارج شده است و گروهي بر فعاليت­‌هاي اين بنگاه‌ها مديريت مي‌كنند كه در برابر خطاهاي‌شان به هيچ عنوان پاسخگو نيستند. آن‌گونه كه «اعتماد» با برخي كارشناسان به گفت‌وگو پرداخته، در كشورهاي توسعه‌نيافته، بخش خصوصي توانمند كه هويت واحد و يكپارچه داشته باشد، نداريم. بخش خصوصي يا در زير سايه بخش دولتي ديده نمي‌شود يا وابسته و امتياز‌بگير و وابسته به دولت است. پس بايد از طريق روابط و بده بستان سياسي با اشخاص صاحب منصب بتواند به امتياز و منافع محدود شخصي برسد. اين شرايط هم موقتي است يعني تا زماني كه آن شخص و باند و محفل داراي قدرت است يا مصدر كار است امكان فعاليت آن فعاليت اقتصادي خصوصي وجود دارد. به محض تضعيف يا كنار رفتن آنها، اين امتيازات و رانت‌خواري‌ها نصيب گروه خصوصي ديگري خواهد شد. از اين رو همه‌چيز متكي به ارتباطات شخصي و وفاداري‌هاي سياسي است كه با تغيير اشخاص هم از بين مي‌رود. البته بايد توجه داشت كه انجام فعاليت­هاي مولد و با بهره­وري بالا مورد نقد نيست. به طور مثال ممكن است شركت­هاي دولتي به علت فعاليت­هاي مولد مولد و كارا بر توليد‌كنندگان بخش خصوصي در يك حوزه خاص ارجحيت داشته باشند. اما نكته­اي كه بايد در نظر داشت اين است كه در يك نظام اجتماعي و سازوكار حاكم بر آن، براي هر بخش وظايفي تعريف شده است كه اگر جداي از اين وظايف عمل شود در بلندمدت مي‌تواند آثار سويي بر جاي بگذرد. به طور مثال ورود دولت در اقتصاد به خودي خود بد نيست ولي انگيزه استفاده از رانت و امتيازات دولتي براي شركت‌هاي دولتي، به مرور زمان ديگر بخش‌ها را از صحنه اقتصاد خارج ساخته و عملا در بلندمت انگيزه هرگونه پيگيري فعاليت توليدي را خواهد گرفت چرا كه اقتصادي كه رانت و امتيازات دولتي توليد مي‌كند يا بخش خصوصي نخواهد داشت يا اگر داشته باشد، وابسته به بدنه دولت خواهد بود. در همين راستا مي‌توان به ورود برخي نهادها در حوزه فعاليت­هاي اقتصادي نيز اشاره كرد كه اين ورود مي‌تواند سدي در برابر رشد بخش خصوصي در اقتصاد باشد. در كشورمان پيرو اصل خصوصي‌­سازي و واگذاري بسياري از شركت­هاي دولتي، به علت نبود زيرساخت­ها و البته ضعف قوانين و بسياري مسائل ديگر، اين انتقال مالكيت به خوبي صورت نگرفت و به عبارت ديگر شاهد خصولتي‌سازي بنگاه‌ها بوده­ايم. امروزه بسياري از شركت­ها در اختيار برخي نهاد ها و البته شبه‌دولتي قرار دارند كه به اعتقاد كارشناسان، آثار اقتصادي منفي بسياري به دنبال داشته است؛ ازجمله ناكارآمدي در فعاليت­ها، منع ورود و خروج ديگر بازيگران اقتصادي، عدم پاسخگويي در قبال فعاليت‌هاي‌شان و درنهايت توليد رانت و فساد در بدنه اقتصاد. كارشناسان معتقدند اگر مديريت بنگاه‌هايي كه اكنون در اختيار شبه‌دولتي­ها است در مديريت دولت بود، مي‌شد با احضار كردن دولت در مجلس از آن­ها در قبال فعاليت­هاي‌شان سوال پرسيد و با وضع قوانين و محدوديت­هايي، جلوي ناكارآمدي‌شان را گرفت، ولي اكنون اينگونه نيست. مديريت اين بنگاه‌ها از دست دولت خارج شده و گروهي بر فعاليت­هاي اين بنگاه‌ها مديريت مي‌كنند كه در برابر خطاهاي‌شان به هيچ عنوان پاسخگو نيستند. برخي نهادها كه خدمات آنها بسيار ارزشمند و حياتي است. اما نقش آنها در توسعه اقتصادي به شرطي مثبت خواهد بود كه مستقيمابرخي نهاد ها نخواهند تصميم‌گير باشند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون