• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4099 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ خرداد

نقش پدري روحانيت

محمدتقي رهبر

رييس‌جمهوري شنبه شب در ضيافت افطاري با برخي علما و روحانيون به ورود روحانيت به جناح‌بندي‌هاي سياسي اشاره كرد. روحاني در اين نشست گفت كه‌اي كاش روحانيتي كه در ابتداي انقلاب آستين بالا زده و بار مسووليت اداره كشور را بر عهده گرفت و به حق و صحيح وارد متن سياست شد، امروز وارد جناح‌بندي‌ها و گروه‌بندي سياسي نشده‌بود. روحاني البته تاكيد داشت كه واقعيت موضوع آن است كه امروز روحانيت وارد جناح‌بندي‌ها شده و بابت اين ورود نيز هزينه‌هاي زيادي پرداخته كه اين، اشتباه و بي‌نتيجه است.

در راستاي سخنان شنبه شب رييس‌جمهوري بايد تاكيد كرد كه همه در انتخاب آزاد هستند. فرقي ندارد فردي روحاني باشد يا غير روحاني. هر كس مي‌تواند راه خود را انتخاب كند، جريان سياسي خاصي را حمايت كند، تعلقاتي به جناح و خطي فكري داشته‌باشد و آزادانه عمل كند. هيچ كس نمي‌تواند فرد ديگري را ملزم كند كه اينگونه باش، آنگونه نباش يا خط فكري و سياسي را به روحاني يا غيرروحاني القا كند. با همه اين تفاسير و تاكيد بر انتخاب خط و مشي به صورت آزادانه نبايد فراموش كرد كه در برخي بزنگاه‌ها و در زمان مصلحت‌سنجي و مصلحت‌انديشي‌ها بايد همه ما در چارچوب نظام و انقلاب عمل كرده و فراجناحي بنگريم. نبايد فراموش كنيم كه اصلاح‌طلب و اصولگرا، روحاني و غير‌روحاني جملگي زير يك خيمه و يك پرچم قرار دارند. اصل خدمت به مردم و گره‌گشايي از وضعيت موجود و مصلحت انديشي و مصلحت‌سنجي در مواجهه با بحران‌هاي پيش‌رو است. دغدغه همه ما بايد همين باشد كه در چارچوب‌هاي مشخص اين گره‌گشايي‌ها را انجام دهيم. در اين مسير روحانيت هم بايد كمك كند چرا كه روحانيت هم منفك از مردم نيست. جامعه روحانيت مبارز يا جامعه مدرسين و محققين حوزه علميه قم، روحانيون همه حوزه‌ها و حتي روحانيون مساجد و در يك كلام همه آنان كه لباس روحانيت بر تن دارند بايد نقش هدايتگري ايفا كنند و از اينكه صرفا از يك جريان و نگاه سياسي حمايت كنند درست نيست.

نگاه روحانيت نگاهي همه‌جانبه است و نقش روحانيت نقش هدايتگري. روحانيت در جامعه و فضاي سياسي حكم پدري دارد. پدري كه همه فرزندان زير بال و پر او هستند و صرفا با نگاه جانبدارانه رفتار نمي‌كند و دست پدري بر گردن همه دارد. روحانيت بايد در متن و بطن سياست در راستاي وحدت و انسجام ملي تلاش كند و در جهت منافع ملي گام بردارد. چه بسا در مناسبات سياسي اگر سياست‌ورزان از مدار منافع ملي خارج شدند اين روحانيت است كه بايد با ايفاي نقش هدايت‌گري همه را در خط مصالح ملي قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون