• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4099 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ خرداد

دفاع معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش از دولتي ماندن دوره پيش‌دبستاني:

حفظ انسجام ملي در گرو گسترش آموزش زبان فارسي است

گروه اجتماعي| روز گذشته معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با خبرگزاري ايلنا در مورد ضرورت حفظ جايگاه فعلي دوره‌هاي پيش‌دبستاني به عنوان مراكز دولتي و رايگان صحبت كرد. رضوان حكيم‌زاده در گفت‌وگويش چند بار در مورد خطرات واگذاري اين دوره به بخش غيردولتي هشدار داد. اين هشدار براي چيست و چه چيزي سبب شده تا بحث دولتي يا غيردولتي بودن پيش‌دبستاني دوباره مطرح شود؟ او در پاسخ به سوال «اعتماد» مي‌گويد: «اتفاق جديدي نيفتاده. آموزش پيش‌دبستاني مثل همه جاي دنيا در كشور ما هم زيرنظر معاونت ابتدايي است منتها خبرنگاران مي‌گفتند زمزمه‌هايي شده كه تغييري مانند سال 91 اتفاق بيفتد.» اشاره حكيم‌زاده به واگذاري پيش‌دبستاني به بخش مدارس غيرانتفاعي در سال 91 است. حكيم‌زاده تاكيد دارد كه رويكرد تمامي كشورها بر رايگان بودن دوره‌هاي پيش‌دبستاني است و اين روند بايد در ايران هم حفظ شود: «يكي از مهم‌ترين و بهترين اقدامات دولت يازدهم و دوازدهم در بحث ارتقاي عدالت آموزشي و فراهم كردن فرصت‌هاي برابر براي بچه‌هاي ساكن در مناطق محروم و دو زبانه، همين حمايتش از پيش‌دبستاني رايگان بوده. ما در اين مدت توانسته‌ايم نرخ پوشش پيش‌دبستاني در كشور را از 38 درصد به بالاي 70 درصد برسانيم. در مناطق دو زبانه و محروم اين عدد در استان‌هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان، خراسان شمالي، ايلام و قزوين به بالاي 90 درصد رسيده است.» به گفته او براي برخي استان‌ها به صورت خاص در حال برنامه‌ريزي هستند تا وضعيت موجود اصلاح شود: «در استان كرمانشاه آمارها نگران‌كننده بود. بعد از سفر به منطقه و ديدن وضعيت آموزشي نونهالان در مناطق زلزله‌زده جلسه‌اي تشكيل داديم و با حمايت استاندار زمينه اصلي براي آماده شدن حضور كودكان در دوره پيش‌دبستاني را فراهم كرديم. »

تاكيد او براي رايگان ماندن و گسترش پوشش دوره پيش‌دبستاني در مناطق دو زبانه كشور براي اين است كه به گفته او بسياري از اين كودكان تا پيش از دبستان در معرض زبان فارسي قرار نمي‌گيرند و براي داشتن فرصت تحصيلي برابر با ساير دانش‌آموزان بايد مهارت‌هاي زباني آنها تقويت شود.

«در فرانسه سن پيش‌دبستاني سه سالگي اعلام شده كه دو سال دوره دولتي و رايگان را در بر مي‌گيرد. در ژاپن هم اين دوره رايگان است و انگلستان به سمت 100 درصدي كردن آموزش پيش‌دبستاني رايگان براي كودكان مي‌رود. در اقتصادهاي نوظهوري مثل برزيل هم در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري عظيمي روي اين دوره كرده‌اند. وقتي روند جهاني اين گونه است خيلي نگران‌كننده است اگر خداي نكرده تصميمي بر خلاف اين گرفته شود. » آيا او هم زمزمه‌هايي كه برخي از خبرنگاران شنيده بودند را شنيده كه در صحبت‌هايش از امكان واگذاري آموزش پيش‌دبستاني به بخش غيردولتي ابراز نگراني مي‌كند؟ «هيچ چيزي به صورت جدي و رسمي مطرح نشده و ما هم شايعاتي شنيده‌ايم. گاهي در رسانه‌ها مطرح شده و مثلا در يك برنامه تلويزيوني در موردش حرف زدند و ما هم اعلام كرده‌ايم كه هيچ تصميمي در اين مورد گرفته نشده است. »

اما بحث تاكيد بر آموزش و تقويت زبان فارسي در مناطق دو زبانه تنها محدود به فراهم آوردن امكان برابر براي دانش‌آموزان آينده نيست، حكيم‌زاده مي‌گويد كه يكي از نكاتي كه دولت براي تقويت اين بخش مد نظر دارد تحكيم وحدت ملي است: «يكي از علت‌هاي اساسي كه دولت اعتبارات مورد نياز را براي مناطق محروم و دوزبانه مصوب و دوره‌هاي پيش‌دبستاني اجباري كرده به خاطر تقويت هويت و انسجام ملي است. تاكيد بر زبان آموزي در اين دوره بسيار زياد است. رشد مهارت‌هاي اجتماعي در اين دوره به صورت كلي يكي از مسائل اصلي است اما در مناطق دو زبانه تاكيد ويژه‌اي هم بر آموزش زبان فارسي معيار است.» به گفته او از زمان بالا بردن پوشش پيش‌دبستاني در كشور و ارتقاي مهارت زبان فارسي كودكان، ثمره‌هايش در كاهش آمار عقب‌ماندگي تحصيلي در دوره دبستان مشهود بوده است: « از وقتي پوشش پيش‌دبستاني در مناطق دو زبانه را بالا برديم تا 11 درصد نرخ تكرار پايه اول دبستان‌مان كاهش پيدا كرده است و در برخي از استان‌ها اين عدد بالاتر هم رفته است. اين كار در كاهش افت تحصيلي در مقاطع ديگر هم تاثيرگذار است. »

وقتي بحث بر سر عدالت آموزشي از طريق آموزش اجباري در دوره پيش‌دبستاني و تقويت زبان فارسي در ميان است در كنارش تا چه اندازه به عامل تنوع قوميتي و هويت بومي توجه مي‌شود؟ حكيم‌زاده مي‌گويد: «ما به صورت جدي به اين موضوع توجه مي‌كنيم. يعني در عين حال كه آموختن درست زبان فارسي را كليد موفق دانش‌آموزان به مدرسه، به دنياي بزرگ‌تر از شهر و روستاي‌شان و البته حضور در بازار كار آينده مي‌دانيم، بر حفظ هويت بومي و قومي‌شان بسيار تاكيد مي‌كنيم. حتي توليد محتواي ما در اين دوره به صورت غيرمتمركز انجام مي‌شود كه مقتضيات بومي و قومي هر منطقه را مورد توجه قرار دهد. در اين دوره‌ها آموزش‌هايي هستند كه بر مبناي آن كودكان بتوانند زبان، فرهنگ و ادبيات مادري را در مهدهاي كودك و پيش‌دبستاني‌ها تمرين كنند.»


از وقتي پوشش پيش‌دبستاني در مناطق دو زبانه را بالا برديم تا 11 درصد، نرخ تكرار پايه اول دبستان‌مان كاهش پيدا كرده است.

ما در اين مدت توانسته‌ايم نرخ پوشش پيش‌دبستاني در كشور را از 38 درصد به بالاي 70 درصد برسانيم. در مناطق دو زبانه و محروم اين عدد در استان‌هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان، خراسان شمالي، ايلام و قزوين به بالاي 90 درصد رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون