• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4099 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ خرداد

پيشنهاد الحاق مناطق آزاد به وزارتخانه گردشگري

گروه اجتماعي| در آخرين اظهارنظر در رابطه تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه گردشگري، جبار كوچكي‌نژاد، رييس فراكسيون گردشگري مجلس روز گذشته به خبرگزاري مهر گفت: «به دنبال اين هستيم تا مناطق آزاد را در حوزه وزارتخانه گردشگري و ميراث فرهنگي بياوريم ما در تلاشيم تا اين اقدام انجام شود. ولي هنوز با رييس شوراي عالي مناطق آزاد در اين‌باره، صحبتي نكرده‌ايم ما قانونگذار هستيم و اين موضوع را مورد بررسي قرار مي‌دهيم. همه بخش‌هاي مناطق آزاد از وزارت اقتصاد و دارايي جدا شده و به وزارتخانه گردشگري و ميراث فرهنگي اضافه مي‌شود.» اواسط ارديبهشت ماه بود كه مجلسي‌ها با كليات طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه موافقت كردند.

طرحي كه سال‌هاست مورد بحث است و منتقدان و مدافعاني دارد. مدافعان طرح معتقدند با تصويب اين طرح مجلس مي‌تواند نظارت بيشتري به فعاليت‌هاي اين نهاد داشته باشد و مخالفان موضوع بزرگ‌تر شدن ساختار دولت و افزايش هزينه‌هاي دولت را مطرح مي‌كنند. به هر روي فراكسيون گردشگري به جد پيگير اين طرح است اما آنچه مسلم است اين است كه نگاه اعضاي اين فراكسيون به اين سازمان نگاهي فرهنگي نيست و تاكيد آنها بيشتر بر موضوع گردشگري است، همان‌طور كه مدام در اظهارنظرها از ايجاد «وزارتخانه گردشگري» مي‌گويند. در حالي كه اين سازمان بخش‌هاي ديگري با عناوين «ميراث فرهنگي» و «صنايع دستي» هم دارد كه به نظر مي‌رسد در نگاه مجلسي‌ها چنانكه بايد پر رنگ نيستند و همين موضوع نگراني‌هاي را در رابطه با اين دو حوزه فرهنگي و پژوهشي بيشتر مي‌كند.

هر چند رييس فراكسيون گردشگري درباره اينكه چرا هميشه در جلسات بررسي طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه حرفي از الحاق بخش صنايع دستي و ميراث فرهنگي به ميان نمي‌آيد و اين طور به نظر مي‌رسد كه اين وزارتخانه تنها در بخش گردشگري فعال خواهد بود، مي‌گويد: «شايد چون بحث گردشگري پررنگ‌تر از بقيه بخش‌هاست و بخش‌هاي ديگر مظلوم‌تر واقع شده‌اند ولي در هر حال متوليان آنها بايد بيشتر فعال شوند. دوستان در بخش گردشگري تلاش بيشتري كرده و جلسات متعددتري برپا مي‌كنند اما اين وزارتخانه، صنايع دستي و ميراث فرهنگي را نيز در بر مي‌گيرد. صنايع دستي جزو مهمي از اين سازمان است و گردشگران هم به خاطر وجود ميراث فرهنگي به گردش و سفر مي‌پردازند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون