• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4104 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد

احياي ارزش‌هاي برادري و برابري

امام به گونه‌اي سخن مي‌گفت كه فراتر از زمان بود. از همين روي هميشه و در همه زمان مي‌شود از بيانات و رهنمود‌هاي امام استفاده كرد. منشور برادري امام دايره‌المعارفي است كه اگر امروز واقعا به آن توجه شود بسياري از كدورت‌ها و كينه‌ها از بين خواهد رفت. امام نه‌تنها در اين منشور برادري بلكه در فرازهاي مختلفي از سخنراني‌هاي‌شان به فضاي ارزشي برادري‌ها و برابري‌ها تاكيد داشتند. ارزش‌هايي كه احياي آن لازمه امروز ما است. هر چه جلو مي‌رويم و زمان مي‌گذرد، هم به دليل وجود ارتباطات و هم به دليل افزايش اطلاعات ونيازمندي‌هايي كه جز با ارتباطات و اطلاعات ميسر نمي‌شود به اين جمع‌بندي مي‌رسيم كه امروز بيشتر از ديروز نيازمنديم و فردا بيشتر از امروز نيازمند. در چنين شرايطي يك حقيقت مي‌تواند افراد را به هم نزديك و يك تشكيك، تشتت و ترديد فاصله‌ها را افزون كند. از همين رو تاكيد بر ارزش‌هاي برادري و برابري كه امام بر آن باور داشتند و از آن ياد مي‌كردند در زمانه حال بسيار به كار خواهد آمد. در همين راستا بايد اول بر آگاهي و دانايي خود بيفزاييم و دوم اينكه دشمنان‌مان را بهتر بشناسيم و از آنها فاصله بگيريم تا خدشه‌اي به وحدت و انسجام ما وارد نشود. در اين راه نبايد تفاوتي ميان مسوولان و مردم قائل بود. در اين راه هر فردي مي‌تواند كارساز باشد و تك‌تك ما اگر به اين راه بي‌تفاوت باشيم، مي‌توانيم در اختلافات اثر بگذاريم. ما بايد ملت و امت و مكتب را در كنار هم قرار دهيم. پيرو مكتب باشيم. در ميان امت اتحاد ايجاد كنيم و واقعا ولايت را رهنمود زندگي خود قرار دهيم.

اتحاد و وحدت و همدلي از نقاط كانوني گفتمان امام در دهه 60 بود. در همه سال‌هاي پس از انقلاب امام خميني به واقع بر روي اتحاد تاكيد داشتند و به‌شدت از تفرقه و تقابل بيزار بودند و همواره توصيه مي‌كردند در همه كار اتحاد را در نظر گرفته و از تقابل بپرهيزيم.

وصيتنامه عبادي- سياسي حضرت امام هم منشور 29 صفحه‌اي است كه در جاي جاي آن بر موضع اتحاد و وحدت تاكيد شده است. البته فراز آخر وصيت امام هم بسيار دلچسب و دل‌نشين است. آنجايي كه مي‌فرمايند «اكنون با دلي آرام و قلبي مطمئن و روحي اميدوار به رحمت الهي از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوي جايگاه ابدي سفر مي‌كنم.» اين فراز تا پايان بسيار دلپذير ودلچسب است. امام سمبل رحمت الهي بود و همواره توصيه مي‌كردند در همه زندگي خدا را در نظر داشته‌ باشيم؛ توصيه‌اي كه هم‌پاي توصيه به وحدت و اتحاد مي‌تواند در شرايط امروز براي مردم و مسوولان بسيار كارساز باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون