• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 1125 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ خرداد

مداحان سياسي‌تر شده‌اند

عبدالله ناصري، فعال سياسي اصلاح‌طلب از روند رو به رشد سياسي شدن مداحان بعد از دوم خرداد و به‌ويژه از سال 84 گفت و سياسي و جناحي كردن تريبون نماز عيد فطر را پالس عدم وحدت و انسجام به جامعه دانست. وي گفت: «پديده نقد و كنايه مداحان به رييس‌جمهور جديد نيست. سال گذشته در حسينيه امام خميني مشابه چنين اتفاقي در مورد برجام رخ داد. مداحان اشعاري در نقد دولت و جريان اصلاح‌طلبي مي‌خواندند. قبلا هم منتقدان گفته‌اند كه اين نوع رفتارها پالسي از عدم انسجام و بيانگر به هم ريختگي سياست داخلي است و نشان از دو‌قطبي شدن جامعه دارد.»

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در مورد وظايف و حساسيت شغلي مداحان گفت: «مداحان در طول تاريخ فرهنگي و اجتماعي كشور وظيفه خاصي داشته‌اند. بنابراين نبايد وارد عرصه سياست شوند. وظيفه مداحان اين است كه منطبق بر واقعيت‌هاي تاريخي- مذهبي مستند و دقيق اشعاري بخوانند. از زمان جنبش دوم خرداد و سال 84 به بعد با سياسي شدن مداحان و وعاظ مواجه هستيم. بزرگ‌ترين نتيجه اين بوده كه جامعه نگاه سنتي و دلپسند كه به مداح و واعظ و خطيب داشته، از دست داده است.»

او ادامه داد: «تلقي جامعه مدني و نخبگان اين است كه به كار گرفتن مداحان براي بيان ديدگاه‌هاي سياسي خواست بخشي از حاكميت است. اين امر سازماندهي شده است و خودجوش نيست. بنابراين مداحان هم سياسي شده‌اند و خيلي به عنوان گروه مرجع بسيار موثر معنوي و روحي در جامعه مطرح نيستند. جامعه باور نمي‌كند كه اين مداحان به صورت خودجوش به سياست مي‌پردازند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون