مداحان سياسيتر شدهاند
عبدالله ناصري، فعال سياسي اصلاحطلب از روند رو به رشد سياسي شدن مداحان بعد از دوم خرداد و بهويژه از سال 84 گفت و سياسي و جناحي كردن تريبون نماز عيد فطر را پالس عدم وحدت و انسجام به جامعه دانست. وي گفت: «پديده نقد و كنايه مداحان به رييسجمهور جديد نيست. سال گذشته در حسينيه امام خميني مشابه چنين اتفاقي در مورد برجام رخ داد. مداحان اشعاري در نقد دولت و جريان اصلاحطلبي ميخواندند. قبلا هم منتقدان گفتهاند كه اين نوع رفتارها پالسي از عدم انسجام و بيانگر به هم ريختگي سياست داخلي است و نشان از دوقطبي شدن جامعه دارد.»
اين فعال سياسي اصلاحطلب در مورد وظايف و حساسيت شغلي مداحان گفت: «مداحان در طول تاريخ فرهنگي و اجتماعي كشور وظيفه خاصي داشتهاند. بنابراين نبايد وارد عرصه سياست شوند. وظيفه مداحان اين است كه منطبق بر واقعيتهاي تاريخي- مذهبي مستند و دقيق اشعاري بخوانند. از زمان جنبش دوم خرداد و سال 84 به بعد با سياسي شدن مداحان و وعاظ مواجه هستيم. بزرگترين نتيجه اين بوده كه جامعه نگاه سنتي و دلپسند كه به مداح و واعظ و خطيب داشته، از دست داده است.»
او ادامه داد: «تلقي جامعه مدني و نخبگان اين است كه به كار گرفتن مداحان براي بيان ديدگاههاي سياسي خواست بخشي از حاكميت است. اين امر سازماندهي شده است و خودجوش نيست. بنابراين مداحان هم سياسي شدهاند و خيلي به عنوان گروه مرجع بسيار موثر معنوي و روحي در جامعه مطرح نيستند. جامعه باور نميكند كه اين مداحان به صورت خودجوش به سياست ميپردازند.»