• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 1125 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ خرداد

رييس رنو - نيسان: ايران را ترك نمي‌كنيم

وعده كارلوس

نرگس رسولي

 

 

كارلوس گون، رييس گروه رنو – نيسان جمعه گذشته در جمع سهامداران اين خودروساز فرانسوي – ژاپني رسما اعلام كرد كه «با وجود احتمال تحريم‌هاي امريكايي عليه شركتش اما در ايران مي‌ماند و در عين حال اقداماتي را براي اجتناب از ريسك مجازات‌هاي امريكا به دليل نقض تحريم‌ها اتخاذ خواهد كرد.»

خبري كوتاه و در عين حال اميدوارانه در خصوص بقاي همكاري يك برند اروپايي – آسيايي با ايران آن هم در زماني كه بازار خودروي ايران بعد از اعلام خروج برندهاي اروپايي و آسيايي وارد فاز جديدي شده است.

گون، مديري آرژانتيني‌تبار است كه از او به نام منجي گروه خودروسازي رنو –نيسان ياد مي‌كنند. او به سهامداران اين گروه خودروسازي گفته است: «ما آن (بازار ايران) را رها نخواهيم كرد، حتي اگر مجبور شويم حجم فعاليت‌هاي‌مان را به شكل قابل توجهي كاهش دهيم. زماني كه بازار (ايران) دوباره باز شود، اين واقعيت كه ما (در دوران تحريم‌ها) در اين بازار باقي مانده‌ايم به ما مزيت خواهد بخشيد.»

مديرعامل رنو – نيسان در حالي در نشست سالانه سهامداران رنو در پاريس از بقا در ايران گفته است كه پيش از اين هم رنو در پيش از برجام زماني كه شاهد تشديد تحريم‌هاي غربي بوديم در ايران ماند. اين شركت در آن زمان در ايران تنها خودروي تندر90 را به عنوان محصول مشترك‌شان با ايران‌خودرو و سايپا توليد مي‌كردند و هنوز خبري در مورد گسترش بيشتر همكاري‌ها و توليدات جديد نبود. در آن روزها شركت رنو در حالي در ايران ماند كه ميزان توليد خودرو در ايران به ميزان اكنون نبود و حتي سهم آنها در توليد خودروي ايران در مقايسه با رقيب فرانسوي‌شان به اندازه‌اي نبود كه خروج از ايران بخواهد بازار خودروي كشورمان را، تحت تاثير قرار دهد اما رنويي ماند كه بعد از برجام با شرايط بهتري پاي قراردادجديد خودرويي بماند و سختي‌هاي رقبا را نداشته باشد.

در آن زمان ماندگاري در ايران اگر چه تضميني براي ثبات توليد نبود و حتي توليد مشترك رنو و خودروسازان ايراني نيز به مدد تنگ‌نظري‌هاي غربي با كاهش مواجه شد اما بقاي اين خودروساز فرانسوي موجب شد تا نگاه منفي كه ايراني‌ها به عهدشكني پژو پيداكردند در مورد رنو ايجاد نشود.

حتي تنها محصول مشترك توليدي فرانسوي در ايران به مدد وجود سايت‌هاي توليدي رنو در تركيه و ساير كشورهاي اطراف موجب شد تا در برهه‌اي با دور زدن تحريم‌ها برخي قطعات كه ورودشان با مشكلات عديده‌اي مواجه شده بود، به كشور بيايد و رنو تا حدي در حاشيه كمتري براي توليد نسبت به پژو قرار گيرند و در عين حال اگر بقاي اين برند فرانسوي جلوي كاهش توليد را نگرفت اما بعد از اجراي برجام تنوع محصولات رنو در ايران سريع‌تر از ديگر خودروسازان اروپايي و آسيايي گسترش يافت و سهم توليد آنان در مجموعه سايپا و ايران‌خودرو به نزديك 11 درصد رسيد.

رنو توانست به مدد همان نگاه مثبتي كه از ماندن در روزهاي سخت با ايران ايجاد كرده بود در روزهاي پسابرجامي با هر يك از خودروسازان ايراني اين‌بار جداگانه بر سر ميز توافق بنشيند و محصولات جديدش را انحصارا با يك برند ايراني خاص توليد كند.

توافقاتي كه امروز سبد حضور رنو در بازار خودرويي ايران را علاوه بر توليدات داخلي كه از تندر 90 به «ساندرو» و «استپ وي» رسيده، با وورد كپچر، داستر، تليسمان و... متنوع‌تر از قبل كند و حتي توافقاتي براي توليدات جديد در ايران در سايت‌هاي خودرويي داخلي داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون