• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4112 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۸ خرداد

اوراق گواهي سكه قابل خريد و فروش است

بازگشت تعادل به بازارسكه

يكي از برنامه‌هاي بانك مركزي، ارايه گواهي سكه به جاي سكه به خريداران آن است و در اين باره پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي گفته است: با انتشار خبر صدور اوراق گواهي سكه طلا، با وجود افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني شاهد افت پنج درصدي قيمت سكه در روز پنجشنبه بوديم. در اين طرح امكان نقدپذيري سكه‌هاي پيش فروش شده در دستور كار قرار دارد.

او با اشاره به مراحل پيش فروش سكه در سال گذشته و سال جاري افزود: در طرح پيش فروش سكه با قيمت قطعي در مجموع 7.6 ميليون قطعه سكه پيش فروش شده است كه تاكنون حدود ۸۰۰ هزار قطعه از آنها در زمان سررسيد تحويل شده و مابقي سكه‌ها در سررسيد مقرر به خريداران تحويل خواهد شد. در قالب طرح‌هاي پيش فروش سكه 10.8 هزار ميليارد تومان، معادل ۶ درصد پايه پولي سال ۹۵ و 5.1 درصد پايه پولي سال ۹۶ نقدينگي جمع شد كه در كاهش پايه پولي موثر بود.

قرباني در ادامه به تبيين ابعاد سياست جديد اين نهاد براي بازار سكه پرداخت و توضيح داد: در اين روش، خريداران سكه‌هاي پيش فروش، مي‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانك ملي، در قبال ارايه رسيدهاي دريافتي خود، اوراق گواهي سكه طلا دريافت كرده و آنها را پيش از سررسيد در بازار بورس با قيمتي متناسب با زمان باقيمانده تا سررسيد به فروش برسانند. با توجه به اينكه دريافت و نگهداري سكه به صورت فيزيكي در معرض ريسك‌هايي مانند مفقودي، دزدي و... قرار دارد، تبديل رسيد سكه‌هاي پيش خريد شده به اوراق گواهي سكه طلا اين ريسك را از بين مي‌برد. اين اوراق با نام بوده و به نام خريدار در سامانه مربوطه ثبت شده است؛ لذا از هر لحاظ ايمن است.

او ادامه داد: اوراق گواهي سكه طلا قبل و بعد از سررسيد در بازار بورس قابل خريد و فروش است با اين تفاوت كه قبل از سررسيد قابليت تبديل به سكه را ندارد و پس از آن و حسب درخواست دارنده اوراق، امكان تبديل آن به سكه طلا وجود دارد. ايجاد قابليت نقدپذير كردن گواهي‌هاي پيش فروش شده موجب تعميق بازار مي‌شود چرا‌كه بر اين اساس 6.8 ميليون سكه پيش فروش شده باقي مانده در عمل و پيش از سررسيد وارد بازار مي‌شود و ميزان عرضه را متعادل مي‌كند.

معاون اقتصادي بانك مركزي افزود: بانك مركزي با درك ماهيت علاقه افراد به سرمايه‌گذاري در بازار سكه طرح صدور اوراق گواهي پيش خريد سكه را در پيش گرفته كه بر اساس آن خريداران مي‌توانند اوراق خود را قبل از سرسيد نقد كنند. اين اوراق به پشتوانه سكه‌هاي پيش خريداري شده صادر شده و در حكم سكه است؛ لذا دارنده اوراق مي‌تواند در زمان سررسيد سكه را دريافت كند يا تا پيش از سررسيد اوراق آن را نقد كند. ضمن اينكه در زمان سررسيد اوراق يا پس از آن، امكان تبديل اوراق گواهي به سكه طلا وجود خواهد داشت. زمان آغاز صدور گواهي‌هاي پيش‌فروش سكه و مكانيزم اجراي آن در آينده نزديك اعلام مي‌شود.

معاون اقتصادي بانك مركزي با بيان اينكه در شرايط حساس كنوني كه در جنگ اقتصادي به سر مي‌بريم لازم است حمايت لازم را از پول ملي، توليد ملي و اقتصاد ملي داشته باشيم، گفت: يكي از اهداف دشمن ايجاد جنگ رواني با هدف سوق دادن مردم به سمت فعاليت‌هاي سفته بازي و ايجاد آشفتگي در بازارهاست. بنابراين به هموطنان توصيه مي‌كنيم سرمايه‌هاي خود را به بخش‌هاي مولد اقتصاد هدايت كنند تا ضمن حفظ سرمايه خود، توليد و اشتغال در كشور رونق يافته و همگان از عوايد آن بهره مند شوند.

پايگاه اطلاع‌رساني دولت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون