• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4112 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۸ خرداد

برجام منهاي امريكا سرمايه‌گذاري‌ها را به چه سمتي مي‌برد؟

سلام به صنايع كوچك

احمد پورفلاح

 

 

با خروج امريكا از برجام، اتحاديه اروپا كه بارها موضع مثبت خود در پابرجا ماندن برجام را مطرح كرده بود نكته مثبتي را براي ادامه فعاليت‌هاي خود با ايران مطرح كردكه اتفاقا مي‌تواند به عنوان سرنخ مهمي براي بهبود شرايط اقتصادي كشور باشد. تمركز بر فعاليت كسب و كارهاي كوچك و متوسط در شرايطي كه محدوديت‌هايي براي ارتباط با بانك‌هاي بزرگ دنيا را به وجود آورده، مي‌تواند گزينه كاربردي و مناسبي براي ادامه تنفس اقتصاد كشور باشد و اين درست راه‌حلي است كه از طرف بخش خصوصي نيز مطرح شده بود. ماهيت كوچك و متوسط بودن اين دست صنايع شرايطي را ايجاد مي‌كند كه به موجب آن مي‌توان براي عبور از تحريم‌هاي بانكي امريكا دست بازتري داشت. به موجب همين اقدام است كه تنوع در توليد و رقابت‌پذيري صنايع داخل نيز مي‌تواند حاصل شود و شرايطي را ايجاد كند كه شركاي تجاري جديدي در اين عرصه روي كار بيايند.

در اين ميان بايد عنوان كرد كه در بيانيه اخير اتحاديه اروپا، تلاش براي ادامه فعاليت‌ها در تمام زمينه‌ها مطرح است كه با توجه به واكنش دنيا به رفتارهاي غيراخلاقي امريكا مي‌توان به نرمش‌ها در اين زمينه اميدوارتر بود.

تقويت بخش‌هاي توليدي كوچك و متوسط مي‌تواند شرايط را براي استقرار مكانيسم قيمت در برخي بازارها ايجاد كند كه به موجب واقعي شدن قيمت‌ها مي‌تواند نقش مهمي در همه‌گير شدن اين قانون در بازارهاي ديگر داشته باشد.

در اين ميان ايتاليايي‌ها به عنوان قطب صنايع كوچك و متوسط دنيا مي‌توانند كمك شاياني به ما كنند و به جمع حاميان اروپايي ما بپيوندند. سازمان گسترش‌و نوسازي صنايع ايران كه با نام اختصاري ايدرو از آن ياد مي‌شود در دهه 40 با الگو‌برداري از سازماني در ايتاليا تاسيس شده تا صنايع كوچك و متوسط فارغ از برخي مقررات دست‌وپاگير بتوانند با مشاركت دولت و بخش خصوصي در ايران شكل گيرند.

صنايع كوچك و متوسط داراي چند ويژگي مهم هستند. نخست آنكه دربرگيري زيادي دارند به‌گونه‌اي كه يك برند در محصولات غذايي يا نساجي قادر است تا نام كالاي ايراني را در دنيا بر سر زبان‌ها بيندازد. روشي كه صنايع فرش، پسته، خاويار و زعفران در پيش گرفته‌اند و توانسته‌اند اين چهار كالاي ايراني را در دنيا به عنوان برند معرفي كنند.

رقابت‌پذيري با قابليت صادرات بالا از ديگر ويژگي‌هاي صنايع كوچك است. كالاهاي توليد شده در رشته صنايع كوچك و متوسط مي‌توانند با جذب سرمايه‌هاي كم بيشترين اشتغال را ايجاد كرده و گردش مالي بزرگي را به وجود آورند. چرخه توليد و توزيع كالاهايي كه در دسته صنايع كوچك و متوسط قرار مي‌گيرد به گونه‌اي است كه مي‌تواند شبكه‌اي بزرگ از مشاغل غير مستقيم را به وجود آورد و به صورت زنجيروار باعث اشتغال بسياري از افراد در سطح كشور شود.

با توجه به اين ويژگي‌ها، حال كه اتحاديه اروپا نيز خواهان ماندن در برجام است، شايد وقت آن رسيده كه سرمايه‌گذاري‌هاي جديدي در اين صنايع صورت گرفته و ساير برندهاي مطرح در اين خصوص نيز با گرفتن شركاي معتبر و جذب سرمايه‌گذاري‌ها، ضمن نوسازي واحدهاي خود، راه ورود به بازارهاي جهاني را بيابند و بتوانند قراردادهاي مختلفي را در اين زمينه به امضا برسانند تا اثرگذاري تحريم‌ها در روابط تجاري آنان كم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون