• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4118 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۴ تير

عبادي و صدر پس از 3 ساعت مذاكره توافق كردند

عراق در انتظار ائتلاف بزرگ

گروه جهان| در حالي كه روند دستي شمارش آراي انتخابات پارلماني عراق ادامه دارد و برخي از گزارش‌ها حاكي از تخلفات جدي و حتي تغيير نتايج انتخابات مطرح مي‌شود، اما حيدر العبادي، نخست‌وزير و رهبر حزب سوم انتخابات به نجف رفت و با مقتدي صدر، رهبر ائتلاف سائرون كه پيروز انتخابات با 54 كرسي است مذاكراتي را براي ائتلاف انجام دهد و پس از آن ائتلاف رسمي خود براي تشكيل دولت را با مقتدي اعلام كرد. اين خبر پس از هفته‌ها تنش‌هاي سياسي پس از انتخابات پارلماني ماه گذشته ميلادي نشان از شكل‌گيري يك ائتلافي بزرگ و قدرتمند در عراق دارد. ائتلاف سائرون به رهبري مقتدي صدر در حالي كه بيشترين كرسي‌ها را در پارلمان آينده در اختيار دارد، رفته رفته با ائتلاف خود با احزاب شيعي در حال ايجاد بزرگ‌ترين بلوك در پارلمان عراق است. پارلماني كه در مجموع 329 كرسي دارد و اكنون با حضور عبادي در ائتلافي كه پيش‌تر توانسته بود در مجموع 141 كرسي را با گروه‌هاي مختلف به دست آورد با اضافه شدن كرسي‌هاي عبادي به اين ائتلاف بزرگ به رقم 183 كرسي مي‌رسد كه ائتلافي بزرگ را در پارلمان شكل خواهد داد كه ساير احزاب را نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

گفتني است اين ائتلاف پس از يك جلسه سه‌ساعته ميان عبادي و مقتدي صدر به ثمر نشست؛ جلسه‌اي كه در شهر مقدس نجف برگزار شد ودر نهايت طرفين با قرائت بيانيه مشترك رسما ائتلاف خود را اعلام كردند. در اين بيانيه تاكيد شد كه اتحاد ميان طرفين فراتر از فرقه‌گرايي و مسائل قومي است تا سرعت تشكيل دولت جديد را بالا ببرد و طرفين نيز بر اصولي كه به آرمان‌هاي مردم ما برسد، توافق دارد.

صدر در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با عبادي گفت: ما يك اتحاد غيرفرقه‌اي و ن‍ژادي را تشكيل داديم كه دولت آينده منافع مردم عراق را تضمين كند. گفتني است مقتدي صدر هرچند به صورت مستقيم نامزد انتخابات نشده است اما اكنون پس از انتخابات نقشي تعيين‌كننده را براي تشكيل دولت آينده عراق ايفا كرده است و اكنون همه مي‌دانند كه تمام راه‌ها براي تشكيل دولت آينده به مقتدي ختم مي‌شود. مقتدي صدر از ابتدا خواستار اتحادي گسترده در پارلمان با تمام اجزاي جامعه عراق بود تا يك دولت فراگير تشكيل شود. اما تاكنون مقتدي صدر هيچ اقدامي براي ائتلاف با ساير گروه‌هاي سني يا كرد براي تشكيل دولت انجام نداده است.

گفتني است در اوايل ماه جاري ميلادي نيز صدر توانست با هادي العامري، رهبر گروه فتح ائتلاف كند. اقدامي كه كمتر كسي تصور آن را داشت كه مقتدي صدر در شرايطي كه موضع نه‌چندان مطلوبي نسبت به ايران داشت بتواند با حزب عامري كه نزديك به ايران و فرمانده نيروهاي نظامي شيعه حشد الشعبي بود وارد ائتلاف شد. به نظر مي‌رسد ورود عبادي به اين ائتلاف هيچ گروهي در عراق را چندان ناراحت نكرده باشد و تاكنون نشانه‌اي از به خطر افتادن ديگر ائتلاف‌ها وجود ندارد. حيدر عبادي نيز در سخنان خود تاكيد كرد كه اين اتحاد در مقايسه با ساير اتحادها تضادي ندارد بلكه در همان جهت و اصول مشابه نيز جريان دارد.

اكنون با توجه به شرايط براي تشكيل دولت تنها 165كرسي نياز است و در صورت موفقيت ائتلاف تعداد كرسي‌ها نيز بيش از حد انتظار است و اگر بتوانند با يكي از احزاب كردي نيز ائتلاف را انجام دهند عملا براي تعيين رييس‌جمهور و نخست‌وزير كار سختي وجود نخواهد داشت و اضافه شدن هر گروه ديگر مي‌تواند به گسترده‌تر شدن اين بلوك كمك كند و به احتمال زياد در آينده نزديك و تكميل ائتلاف شيعيان بايد منتظر حضور كردها و سني‌ها نيز بود. چرا كه طبق سنت رييس‌جمهور يك كرد و رييس مجلس يك فرد اهل سنت خواهد بود.

اما واقعيت آن است هر اتفاقي كه رخ دهد چهره سياسي عراق نيز تغيير كرده است. اتحاد سائرون به رهبري مقتدي صدر شامل كمونيست‌ها و عراقي‌هاي سكولار نيز مي‌شود و اعلام كرده است كه به‌شدت مخالف هرگونه دخالت خارجي در عراق است و تفاوتي ندارد اين مداخله در تهران يا واشنگتن باشد. از سوي ديگر هادي العامري، نزديك‌ترين متحد ايران در عراق به شمار مي‌آيد كه در دوران صدام دوسال در ايران زندگي كرده است و حيدر العبادي نيز فردي است كه توانست طي چهارسال يك توازن ميان بازيگران سياسي و نظامي در عراق ايجاد كند.

بيل لاو، روزنامه‌نگاري كه سال‌ها تجربه در زمينه پوشش اخبار و سياست‌هاي عراق داشته است به الجزيره در خصوص ائتلاف سياسي عراق گفت: اين ائتلاف بايد به خاطر عراق كار كند. سفري كه عبادي به نجف انجام داد بهترين اتفاق براي مقتدي محسوب مي‌شود. وي مي‌افزايد: كمي بيش از 10 سال پيش، ارتش مهدي به رهبري مقتدي صدر با سربازان امريكايي در عراق درگير شدند و اكنون او در انتخابات حضور دارد و سعي كرد بسياري از اتهامات را ناديده بگيرد و موفق به كسب مقام اول در اين رقابت شده است و اكنون توانسته ائتلاف خود را نيز گسترده‌تر كند و حال بايد منتظر اعلام تصميم ديوان عالي عراق براي نتيجه نهايي انتخابات عراق بود تا دولت آينده اين كشور هرچه سريع‌تر تشكيل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون