• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4118 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۴ تير

ساختار فربه آموزش

همچنين بعضي از مدارس نيز براي رفع كمبود نيروي خود از محل منابع مالي دولتي- كه بعدها در قالب مطالبه مالي حق‌التدريس مي‌شود- يا از محل دريافتي مشاركت‌هاي مردمي نسبت به رفع مشكل اقدام به جذب نيروي حق‌التدريس مي‌كنند؛ بيان اين مطلب خالي از لطف نيست كه نيروهاي راكدي را مي‌توان در ادارات و مدارس يافت كه از كارايي لازم برخوردار نيستند و به سبب رضاي خدا به عنوان نيروي ناكارآمد معرفي نمي‌شوند و كسي مقدمات بازخريد يا اخراج آنها را فراهم نمي‌كند و از طرف ديگر كاركنان شرافتمندي وجود دارند كه جبران عدم كارآيي اين افراد برگرده آنها است. اگر قرار باشد از چاقي آموزش و پرورش كه حركت و چابك بودن را از او گرفته است تغييري ايجاد كرد به دو مهارت بايد توجه كرد: اول تشخيص و دوم اجرا. تشخيص شامل روشي براي پرسش سوال درست، طراحي برنامه، مشاهده، جمع‌آوري داده‌ها و استفاده از روش‌هاي درست براي تحليل داده‌ها مي‌شود.

اجرا شامل شناسايي راه‌حل‌ها و استراتژي ممكن و اجرايي، پيش‌بيني نتايج كه از استفاده اين استراتژي‌ها به دست مي‌آيد و در نهايت يك راهكار خاص و عمل به آن است. لازم به ذكر است تغيير در ساختار تشكيلاتي آموزش و پرورش بايد از نيروهاي ستادي در وزارت آموزش و پرورش آغاز شود كه گستردگي و عريض و طويل بودن آن با 6 معاونت و 8 مركز و دفتر ستادي و 10سازمان اقماري قابل گذشت و گذر نيست. تاكنون آموزش و پرورش با دستورالعمل‌هايي چون ساماندهي نيروي انساني چندان موفق نبوده است و متاسفانه مديران انتصابي با سهم‌خواهي خود نسبت به كاهش حجم ادارات و نيروهاي اداري آموزش و پرورش و سنگ‌اندازي در اين رابطه اجازه تغيير در اين ساختار نابسامان را نمي‌دهند و از طرفي كسي را ياراي مقابله و تقابل با افراد ذي‌نفوذ سهم‌خواه نيست چون ماندگاري آنها با جلب رضايت لابي‌هاي پشت‌پرده گره خورده است و در صورت سماجت و پايبندي وزارت آموزش و پرورش به ادامه كار با ساختار فعلي خود سر‌انجامي جز ناكامي و شكست نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون