• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4144 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ مرداد

زيستن معاصر بزرگان

علي‌اكبر قرباني

فعاليت هنري استاد فرهاد فخرالديني در زمينه موسيقي را مي‌توان در چهار بخش دسته‌بندي كرد. نخست وجه آهنگساز او كه شامل آثار ساخته‌شده در زمينه موسيقي ملي ايران و موسيقي متن فيلم و سريال مي‌شود كه نه‌تنها قابل توجه بلكه منحصر به فرد و خاص او است.

دوم؛ رهبري اركستر است. استاد فخرالديني از سال 1377 اركستر موسيقي ملي ايران را تاسيس كرد كه با وجود فراز و نشيب‌هاي فراوانش توانست سال‌ها آن را رهبري و هدايت كند. البته وجه رهبري اركستر او به تاريخ دور موسيقي ايران برمي‌گردد؛ زماني كه اركسترهاي مختلف ايران را (هم در راديو و هم در وزارت فرهنگ و هنر و هنرستان) رهبري مي‌كرد.

جنبه سوم زندگي هنري فرهاد فخرالديني به آموزش موسيقيدانان اين سرزمين معطوف مي‌شود. او در اين زمينه از معلمان باسابقه ايران است چنان كه هر يك از بزرگان موسيقي ايران به نوعي از كلاس‌هايش بهره برده يا دوره‌اي هنرجوي او بوده‌اند.

وجه چهارم فعاليت‌هاي او تحقيق، پژوهش و تاليف كتاب‌هاي بسيار مهمي در زمينه موسيقي ايران است كه از جمله آنها مي‌توان به كتاب «تجزيه و تحليل و شرح رديف موسيقي ايران» اشاره كرد. علاوه بر اين او سال‌ها در زمينه رمزگشايي آثار گذشتگان نيز تلاش كرده كه از جمله آنها مي‌توان به رمزگشايي اثري از عبدالقادر مراغه‌اي اشاره كرد كه تصنيف «كل صبحٍ» را براساس همين پژوهش‌ها ساخته و پرداخته است. در اين باره تلاش‌هاي استاد بسيار واجد اهميت است چرا كه در گذشته موسيقي را به صورت حروف ابجد مي‌نوشتند و اطلاع دقيقي از نواختار آنها وجود نداشت اما او توانست اين آثار را براي اجرا در روزگار امروز رمزگشايي كند.

با توجه به مواردي كه اشاره كردم فرهاد فخرالديني بخش مهمي از تاريخ موسيقي ايران به شمار مي‌رود و من به عنوان يك موزيسين بسيار خوشحالم در عصري زندگي مي‌كنم كه او حضور دارد و ما مي‌توانيم از مصاحبت و آرا و نظراتش بهره‌مند شويم.

لازم به ذكر است استاد فخرالديني به خواست خودش از حضور در اركستر موسيقي ملي ايران كناره‌گيري كرده ولي چندي پيش ما براي تماشاي يكي از اجراهاي اركستر «فرهنگ و هنر» از او دعوت كرديم كه خوشبختانه كيفيت كار اعضاي اركستر توانست نظرشان را جلب كند. همين تاييد موجب افزايش روحيه بين نوازندگان و هنرمندان حاضر در اركستر شد. به همين دليل سعي كرديم فعاليت صحنه‌اي كمتري داشته باشيم تا تمرين كنيم و به خودمان اين جرات را داديم تا از او دعوت كنيم تا به عنوان رهبر ميهمان در كنار اركستر باشد. خوشبختانه استاد فخرالدين اين فرصت را در اختيار ما گذاشت و ما هم درخواست كرديم در اين مقطع آثار خودش را اجرا كنيم. آثاري كه اگر از آغاز تا امروز بررسي كنيد شامل يك بازه زماني پنجاه ساله مي‌شود؛ مثلا سوييت «همايون» كه بيش از 50 سال قبل (در سال 1347) ساخته شده يا قطعه «به ياد جواني» كه به تازگي (در سال 1394) براي ويلن و اركستر نوشته شده و قرار است ارسلان كامكار سولوي ويلن آن را اجرا كند.

گذشته از اين ما با قطعاتي مواجه هستيم كه به واسطه استفاده در آثار سينمايي و تلويزيوني بسيار به گوش مخاطبان آشنا هستند. اما بايد اين نكته را يادآور شوم كه بسياري از قطعات موجود در اين كنسرت تا به امروز اجرا نشده‌اند. به هر حال خوشحالم كه بعد از سال‌ها اين آثار با خوانندگي وحيد تاج و مجتبي عسگري به همراه گروه كر دانشگاه علمي- كاربردي واحد 46 با رهبري شهلا ميلاني اجرا مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون