• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4144 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ مرداد

محمدكشاني، مديرعامل فولاد خوزستان:

ابهام در بازار فولاد منجر به رانت خودساخته مي‌شود

محمدكشاني، مديرعامل فولاد خوزستان طي گفت‌وگويي اعلام كرد: وقتي بازار فولاد به صورت يك نيمه پنهان و يك نيمه آشكار عملياتي مي‌شود، سرانجامي به جز تبلور رانت‌هاي خودساخته نخواهد داشت.

وي افزود: در حالي كه انتظار بود سياست‌هاي اتخاذ شده وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند شرايط عمومي بازار فولاد را به عنوان يك كالاي استراتژيك در همه مقاطع توليد اعم از سنگ آهن - فولاد خام و محصولات نوردي به سمت توجيه منطقي و اقتصادي هدايت نمايد، فشار مضاعف و غير قابل توجيه بر توليدكنندگان فولاد خام و از سوي ديگر رها نمودن دست‌هاي پنهان در قيمت‌گذاري محصولات نوردي، تناقضي معني‌دار را در شرايط تحريك آميز كشورمان به بازار تحميل نموده است.

كشاني با تاكيد بر حضور دلالان در بازار فولاد تصريح كرد: تداوم چنين رفتاري فقط مي‌تواند به توسعه فرهنگ دلالي و بازرگاني بي‌ريشه و بدون هرگونه زحمت، بينجامد. وي افزود از يك سو توليدكنندگان فولاد خام بالاجبار در صفوف بورس كالا، كالاي خويش را به بهاي 2340 تومان عرضه مي‌نمايند، اما از ديگر سو با رسيدن قيمت ميلگرد در بازار آزاد به بيش از 4 هزار تومان تفاوت معناداري معادل 60 درصد را تحت عنوان ارزش افزوده به بخش دلالي، هدايت مي‌نمايد. مديرعامل شركت فولاد خوزستان تاكيد نمود: مراكز مطالعات اقتصادي وزارتخانه‌هاي مختلف دولت به راستي توانايي تشخيص مراحل شكل‌گيري نهاده‌هاي توليد از بستر كنستانتره سنگ آهن تا محصولي مثل ميلگرد و ساير محصولات نوردي را ندارند كه اينگونه گرايش معناداري در حوزه توليد فولاد حادث شده است؟

وي افزود: به راستي اگر مفهوم نظارت عمومي دولت بر اقتصاد ملي اينگونه است، از شرايط عدم تسلط دولت بر بازار پس چه انتظاري مي‌توان داشت؟

مديرعامل فولاد خوزستان با اشاره به ضرورت حضور بيشتر سازمان بورس در توزيع همه محصولات فولادي در بازار تصريح كرد: در فرآيندي كه سازمان بورس به عنوان يك نهاد حافظ منافع عمومي مصرف‌كننده نتواند بر كالاهايي كه به مصرف نهايي مي‌رسند، نظارت داشته باشد، به زير سوال خواهد رفت، مكانيسمي كه در فلسفه وجودي آن نظم و انضباط و حمايت از حلقه نهايي مصرف و جلوگيري از حباب‌ قيمت مد نظر قرار گرفته اما وقتي بازار به صورت يك نيمه پنهان و يك نيمه آشكار عملياتي ‌شود، سرانجامي به جز تبلور رانت‌هاي خود ساخته، نخواهد داشت. فولاد خوزستان طي سه ماه نخست سال 97 با سه درصد رشد، توليد خود را در فصل بهار به يك ميليون تن نزديك‌تر كرد. مدير برنامه‌ريزي و كنترل توليد شركت فولاد خوزستان با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما تصريح كرد: بيشترين رشد توليد در اين مدت مربوط به گندله سنگ آهن در كارخانه شماره يك و بريكت‌سازي با 15 درصد و ماشين ريخته‌گري شمش اسلب با 14 درصد رشد بوده است.

غلامرضا طالبي افزود: فولادگران پرتلاش شركت فولاد خوزستان در ادامه كارنامه درخشان توليد و عرضه شمش فولاد در سال گذشته، طي سه ماه بهار امسال توانستند به توليد 976هزار و 434 تن شمش فولاد دست يابند كه نسبت به مدت مشابه سال پيش رشدي معادل 3 درصد را نشان مي‌دهد و آغازي شايسته براي اين فولادساز بزرگ كشور در سال جديد محسوب مي‌شود. طالبي يادآور شد اين رشد توليد در شرايط دشوار آب و هوايي و با رعايت الگوي مصرف استاندارد و محدوديت‌هاي مورد انتظار توزيع برق خوزستان و اهواز در ماه‌هاي اخير استان حاصل شده است. وي افزود: در همين مدت 6 درصد رشد توليد گندله سنگ آهن و 5 درصد رشد توليد شمش بيلت نيز حاصل تلاش فولادگران خوزستان در بخش‌هاي مواد اوليه و فولادسازي بوده است. به نقل از مدير برنامه‌ريزي و كنترل توليد همزمان با اين رشد توليد، رشد 43 درصدي در سيستم جمع‌آوري دود فولادسازي آسماني پاك و آبي در اين منطقه به شهروندان هديه كرده و گزارشات زيست محيطي و ايمني در مدت ياد شده نيز بيانگر موفقيت شركت فولاد خوزستان در كاهش آلاينده‌ها و سپري نمودن ماه‌هاي بدون حادثه شديد در تمامي بخش‌هاي اين صنعت بوده است. غلامرضا طالبي در پايان ابراز اميدواري نمود با همين روند مطلوب، تحقق اهداف برنامه‌ريزي شده فولاد خوزستان تا پايان فصل تابستان با تلاش و همدلي مثال‌زدني كاركنان شركت ادامه يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون