• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4149 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد

خبر

دولت هيچگاه نمي‌تواند كارهاي بزرگ انجمن‌هاي مردم نهاد را انجام دهد

گروه اجتماعي |كمال اكبري معاون مشاركت‌هاي سازمان امور اجتماعي وزارت كشور گفت: يكي از سياست‌ها و اهداف مهم ما اين است كه در آينده نزديك، اعتبارات دولتي مرتبط با فعاليت‌هاي حمايتي و مردمي را در اختيار انجمن‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد قرار دهيم تا با نظر و صلاحديد آنها هزينه شود. به گزارش روابط عمومي انجمن بيماران كليوي، كمال اكبري در جريان بازديد از انجمن حمايت از بيماران كليوي ايران اظهار داشت: مهم‌ترين سياست ما استفاده از مشاركت‌هاي مردمي و حضور اقشار جامعه در فعاليت‌هاي اجتماعي است، چراكه دولت هيچگاه نمي‌تواند كارهاي بزرگ شما را انجام دهد. بنابراين بايد با اعتماد به مردم، بسترهاي قانوني را براي حضور و مشاركت موثر و گسترده آنها فراهم كنيم. وي از برنامه‌ريزي وزارت كشور براي نظارت بيشتر و دقيق‌تر بر سازمان‌هاي مردم‌نهاد خبر داد و افزود: البته هدف ما از نظارت اين نيست كه مانع حركت سريع و رو‌به‌رشد اين سازمان‌ها شويم بلكه مي‌خواهيم مشاركت‌هاي اجتماعي افزايش يابد و اعتماد عمومي كامل به سازمان‌هاي مردم‌نهاد جلب شود تا مردم با خيال راحت براي فعاليت‌هاي نيكوكارانه و خيريه گام بردارند. اكبري با بيان اينكه همچنان پيگير تصويب لايحه جامع سازمان‌هاي مردم‌نهاد در مجلس شوراي اسلامي هستيم، گفت: اين لايحه مي‌تواند نيازهاي مهم و حياتي سازمان‌هاي مردم‌نهاد را پوشش داده و مشاركت‌هاي اجتماعي را افزايش دهد تا اين سازمان‌ها واقعا مردمي و بدون دخالت دولت اداره شوند و دولت فقط نقش نظارتي براي اجراي قوانين داشته باشد. معاون مشاركت‌هاي سازمان امور اجتماعي وزارت كشور در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: انجمن حمايت از بيماران كليوي ايران جزو سازمان‌هاي خوب و موفق مردم‌نهاد محسوب مي‌شود كه به ويژه در دوره مديريتي جديد، گام‌هاي مثبت و روبه جلو براي كاهش درد و رنج بيماران برداشته است. وي افزود: حضور تعدادي از بيماران كليوي به عنوان اعضاي هيات‌مديره و پرسنل انجمن و خدمات دهي آنها به ديگر بيماران تحت پوشش، موضوع بسيار ارزشمندي است كه در اين بازديد با آن مواجه شديم.

ضرورت همراهي دولت براي ساخت مسكن بيماران دياليزي زلزله زده

داريوش آرمان، مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي ايران نيز در اين ديدار گفت: تمركز اين انجمن در دوره مديريتي جديد بر افزايش تعامل با نيكوكاران، دولت و نيز انجام فعاليت‌هاي علمي، استفاده از ظرفيت‌هاي گسترده جامعه پزشكي، افزايش كيفيت خدمات رساني به بيماران به ويژه در مناطق محروم، اطلاع‌رساني و آگاهي بخشي به عموم جامعه و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي كليوي است.

وي با اشاره به اينكه فعاليت‌ها و خدمات مددكاري و اطلاع‌رساني جزو اولويت‌هاي مديريت جديد انجمن است، افزود: ما مي‌خواهيم در راستاي عمل به فرمايش مقام معظم رهبري، شاهد ايجاد شرايطي در انجمن باشيم كه بيماران به جز رنج بيماري، رنج و دغدغه ديگري نداشته باشند و بر همين اساس براي جلب حمايت‌هاي خيرين و نيكوكاران تلاش مي‌كنيم تا از اين طريق مشكلات و دغدغه‌هاي بيماران نيازمند در زمينه تامين دارو و هزينه‌هاي درمان شان كاهش يابد. وي با اشاره به برنامه‌ريزي انجمن حمايت از بيماران كليوي به منظور مشاركت در ساخت و تكميل حدود 150 واحد مسكن براي بيماران دياليزي ساكن در مناطق زلزله زده استان كرمانشاه اظهار داشت: تلاش ما اين است كه پيش از آغاز فصل سرد، اين بيماران از مشكلات زندگي در كانكس و چادر رها شوند و انتظار داريم مجموعه دولت و نهادهاي مختلف مربوطه نيز در اين مسير با انجمن و نيكوكاران همراه شوند. گفتني است انجمن حمايت از بيماران كليوي ايران با 40 سال سابقه خدمت، بيش از 100هزار بيمار پيوند كليه و دياليزي را تحت پوشش دارد.

 


سخنگوي وزارت بهداشت: تعداد تخت‌هاي بيمارستاني جوابگوي نياز كشور نيست

ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت گفت: «به ازاي هر هزار نفر 1.6 تخت در بيمارستان‌هاي كشور وجود دارد در حالي كه اين تعداد با توجه به جمعيت كشور كافي نيست. سرانه بستري بيماران 118 نفر در هر هزار نفر جمعيت كشور طي يك سال است كه براي پوشش اين تعداد بيمار با كمبود تخت مواجه هستيم. در حال حاضر براي جلوگيري از بستري شدن بيماران، اقدامات سرپايي بيشتري در بيمارستان‌ها انجام مي‌شود. به دليل كمبود تخت، رعايت نشدن بهداشت و داشتن بار مالي در بيمارستان‌ها، ترخيص بيماران به ويژه مادراني كه زايمان كردند، زودتر انجام مي‌شود و به دليل كمبود تخت در بيمارستان‌ها، به‌ويژه براي بيماران رواني، ديابتي و مادراني كه زايمان كرده‌اند، مشكلاتي به وجود مي‌آيد كه عوارض جدي براي آنها در پي دارد.» ايرنا


10 درصد زنان سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد، كمتر از 25 سال سن دارند

فاطمه رهبر، معاون حمايت و سلامت خانواده كميته امداد گفت: «بيش از سه ميليون زن در كشور، سرپرست خانوار هستند و از اين تعداد حدود يك‌ ميليون نفر حمايت كميته امداد را دارند كه بر اين اساس 61 درصد از سرپرست خانوارهاي تحت حمايت اين نهاد زن هستند. همچنين در بيش از 500 هزار خانوار تحت حمايت كميته امداد، زنان به دليل ازكارافتادگي مرد خانواده، وظايف سرپرستي را برعهده‌ دارند. زنان سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد شامل زنان همسر فوت‌شده، مطلقه، همسر متاركه، همسر زنداني و متواري، دختران خودسرپرست، زنان داراي سرپرست فاقد صلاحيت و همسر سرباز مي‌شوند. علاوه بر مشكلات معيشتي و اقتصادي، كم‌سوادي يا بي‌سوادي، نداشتن مهارت براي پذيرش شغل، آشنا نبودن به حقوق قانوني خود، پايين بودن سن و داشتن تعدد نقش‌ها از ديگر مشكلات اين بخش از جامعه تحت حمايت كميته امداد است. در سال‌هاي اخير پرونده مددجويي زنان سرپرست خانوار كمتر از 50 سال به بانوان مددكار ارجاع داده مي‌شود و 10 درصد زنان سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد كمتر از 25 سال سن دارند.» ايرنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون