• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

شفافيت، نه افشاگري

اسماعيل گرامي‌مقدم

با افشاگري مسائل حل‌وفصل نمي‌شود اما با شفافيت برخي مشكلات كشور قابل‌حل است. روحاني در مصاحبه دوشنبه شب تاكيد داشت كه پاسخ‌هاي اصلي را در مجلس و در مقابل نمايندگان پارلمان مطرح مي‌كند. او در اين گفت‌وگوي تلويزيوني بيان كرد كه در اين شرايط نمي‌تواند به برخي موضوعات بپردازد و خيلي از حرف‌ها را بگويد اما اگر در مجلس حضور پيدا كند آن وقت نمايندگان از او به عنوان رييس‌جمهوري سوال مي‌پرسند و او هم از اين جايگاه به مجلس پاسخ مناسب مي‌دهد و به مسائلي مي‌پردازد كه مشكلات امروز را به وجود آورده‌ و از موانع مي‌گويد. معتقدم اين رويكرد درستي بود كه روحاني پيش گرفت و شفاف حرف زدن را به روز حضور در مجلس موكول كرد.

در واقع قرار گرفتن در چارچوب رسانه ملي با صحن مجلس بسيار متفاوت است. در صداوسيما همه‌چيز از پيش تعيين شده است و بايد در همان چارچوب پاسخ داده‌شود اما اگر فضاي رسانه‌اي آزاد باشد و خبرنگار ديگري روي صندلي مصاحبه‌كننده بنشيند، آن‌وقت مي‌توان انتظار سوالات متفاوتي را داشت. براي مثال سوالاتي در مورد هزينه‌كرد ما در منطقه و سياست‌هاي ما در اين زمينه؛ در اين شرايط روحاني هم موظف است به سوالات پاسخ شفاف دهد.

از سويي روحاني در مورد شرايط اقتصادي و مطالبات مردم و مشكلات پيش روي آنها نيز شفاف صحبت نكرد. بايد بپذيريم مشكلات اقتصادي ما صرفا از دلايل اقتصادي حادث نشده است و شايد حدود 20 تا 30درصد از مشكلات اقتصادي ما ريشه در اقتصاد داشته‌ باشد. بخش قابل‌توجهي از مشكلات اقتصادي ما ريشه در سياست خارجي دارد. بروز و ظهور همه اين مشكلات صرفا به دليل برنامه‌هاي اقتصادي نبوده و نيست و مشكلات اقتصادي از سياست خارجي حادث مي‌شود. روحاني بايد اين مسائل را به صورت شفاف مطرح مي‌كرد و بر‌مي‌شمرد. البته در خلال مصاحبه دوشنبه شب، روحاني تلويحا اشاره كرد كه امريكايي‌ها در مساله تحريم عقب‌نشيني كردند و اگر خواسته‌هاي ما را محقق كنند مذاكرات با امريكا هم ممكن است.

بايد بدانيم كه اگر روحاني در تلويزيون از افزايش صادرات، ‌اجازه ورود طلا و ارز و ... صحبت مي‌كند بايد به مسائل و مصايب روابط بانكي بين‌المللي هم اشاره كند كه با دور جديد تحريم‌ها حتما در شرايط بدي قرار خواهد گرفت. در پرداخت به اين موضوع شفافيتي ديده نشد. اگر روحاني با شفافيت در مورد مشكلات اقتصادي و دلايل سياست خارجي آن صحبت مي‌كرد شايد در جلب اعتماد مردم موثرتر بود.

سخنگوي حزب اعتماد ملي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون