• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

تحريم ايران توجه بازار را جلب كرد

تمسخر ترامپ در روز طلايي

گروه اقتصادي: در روزي كه چين رييس‌جمهور اولين اقتصاد جهان را مسخره كرد، جهش بورس دومين اقتصاد جهان، بازارهاي سهام را به اوج 6ماهه برد. سه‌شنبه، رسانه‌هاي دولتي چيني انتقادها از دونالد ترامپ را ادامه دادند تا جايي كه يكي از روزنامه‌هاي دولتي، باور ترامپ به اينكه افت‌و خيز ارزش بورس‌هاي چين وابسته به جنگ تجاري با امريكاست را «خواب خوش» خواند. ازسوي ديگر، بازارها به تحريم ايران توجه كردند اما هنوز تاثير شديدي از آن نگرفته‌اند.

 

بورس

بازارهاي سهام جهان سه‌شنبه به قله شش ماهه رفتند آن هم به دليل جهش بورسي در كشوري كه با امريكا درگير جنگ تجاري است. بازارهاي سهام چين روز گذشته بيشترين جهش روزانه در دو سال اخير را تجربه كردند. پس از آن همتايان اروپايي آنها نيز رشد خوبي را به خود ديدند تا بازارهاي امريكا هم روز خوبي را شروع كنند. بازارهاي سهام امريكا دوشنبه با ثبت بهترين وضعيت خود از ابتداي سال 2018 ميلادي، بازارهاي سهام آسيا و اروپاي سه‌شنبه را تحت‌تاثير قرار دادند. اين ركوردها در حالي ثبت شد كه با اقتصاد جهان درگير چندين مساله است. جنگ تجاري، جدال ارزي و شروع تحريم‌هاي ايران مسائلي است كه بازارها بر آن متمركزند.

سه‌شنبه با تمركز بورس‌هاي چين به تشديد سياست‌هاي انبساطي، باعث جهش 2.7 درصدي شاخص‌هاي اين كشور شد. در ادامه روز، بورس‌هاي لندن، پاريس و فرانكفورت با رشدهايي از 0.6 تا 0.9 درصد، روند رشد را ادامه دادند. اروپايي‌ها علاوه بر چين، تحت تاثير نتايج تست بزرگ‌ترين بانك ايتاليا «يوني كرديت» و رشد سهام‌هاي نفت و معدني بودند. پيش از آغاز به كار بازارهاي سه‌شنبه، شاخص «اس‌اند پي 500» وال استريت به بالاترين سطح از 29 ژانويه سال جاري ميلادي رسيد. اين سطح تنها يك درصد كمتر از اوجي بود كه ابتداي همين ماه ثبت شده بود. از سوي ديگر، شاخص نوسان Vix كه ميزان تزلزل بازارها را نشان مي‌دهد، به كمترين سطح از 26 ژانويه رسيده است. دليل اين اتفاقات، افزايش درآمد شركت‌هاي امريكايي به دليل كاهش ماليات است. اين شركت‌ها در سه ماهه دوم سال 2018 در مجموع 25 درصد جهش كرده‌اند.

 

دلار

همزمان با تحولات بازارهاي سهام در روز سه‌شنبه، بازارهاي جهاني ارز نيز اخبار زيادي براي مخابره داشتند. يكي از مهم‌ترين رويداد‌ها، بازپس گرفتن بخشي از ارزش لير تركيه بود. لير تركيه روز گذشته 2 درصد جهش كرد اما اين جهش از بدترين روز آن در يك دهه گذشته بود. دوشنبه، لير به دليل ادامه تنش‌هاي تركيه با امريكا به‌شدت تضعيف شد. در پي دستگيري يك كشيش در تركيه و تهديد ترامپ به تحريم تركيه، لير در موقعيت بدي قرار گرفته است.

ديگر ارزها هم نوسان داشتند، گرچه نوسان‌ها نسبت به روزهاي قبل كمتر بود. يورو روز گذشته توانست از كف 6 هفته‌اي ناشي از داده‌هاي بد از اقتصاد آلمان جهش كند و نرخ برابري آن مقابل دلار به 1.1583 رسيد. از سوي ديگر، پوند بريتانيا با ادامه هراس از «برگزيت» به كف 11 ماه رفت. رشد يورو و همين طور يوان باعث شد شاخص دلار كمي افت كند. شاخص دلار كه دوشنبه تا عدد 95.36 واحد جهش كرده بود، سه‌شنبه اندكي افت كرد.

 

طلا

طلا كه مدت‌هاست تحت فشار ارزش دلار و خوش‌بيني به آينده اقتصاد جهان است، نفع محدودي از چالش‌هاي اقتصاد جهان برده اما همچنان تحت فشار است. اونس در اولين روز كاري بازارهاي جهاني بيش از پيش به مرز كانالي 1200 دلار نزديك شد.

اونس طلا روز دوشنبه تا بهاي 1206 دلار هم پايين آمد و در نهايت روي قيمت 1207.20 دلار ايستاد. نزديك شدن به مرز كانال پايين‌تر، چهره فني اين كالاي گرانبها را بيش از پيش تضعيف و احتمال سقوط قيمت‌ها را تشديد خواهد كرد. با اين همه، روز سه‌شنبه، افزايش خريدها در كف قيمتي همزمان با افت شاخص دلار باعث رشد بهاي طلا از همان ابتداي روز تا قيمت 1216 دلار شد. در اين ميان، رشد بهاي نفت خام نيز به طلا كمك كرد. با اين حال، نبايد فراموش كرد كه تنها يك بحران اقتصادي يا سياسي مي‌تواند باعث جهش طلا شود.

رشد صبح سه‌شنبه طلا رشد خوبي بود، اما اينكه طلا نتوانسته از موانع اقتصاد جهان نفع قابل ملاحظه‌اي ببرد، نشان مي‌دهد كه اين كالاي خام فعلا قدرت فني و بنيادي جهش را ندارد. اونس از ميانه ماه آوريل حدود 12 درصد از ارزش خود را از دست داده است و رشد صبح سه‌شنبه هم نتيجه شناسايي سود معامله‌گران در بازار بود.ديگر موضوعي كه روز گذشته اثري جزيي در بازار داشت، تحريم فروش طلا به ايران بود كه مي‌تواند در بازارهاي منطقه‌اي تفاوت‌هايي ايجاد كند. دونالد ترامپ ضمن بازگرداندن تحريم‌هاي ايران، سه‌شنبه در توييتر نوشت كه امريكا با كشوري كه با ايران تجارت كند، تجارت نخواهد كرد.

 

نفت

تحريم‌هايي كه به تازگي عليه ايران تجديد شده، نفت را شامل نمي‌شود. با اين همه، ‌تحريم فروش دلار به ايران و دشوار شدن مبادلات بانكي مي‌تواند خريد نفت از ايران را سخت‌تر كند. همچنين، تحريم‌هاي آبان ماه در چشم‌انداز است كه مي‌تواند ميزان عرضه در بازارهاي جهاني را كاهش و قيمت نفت را افزايش دهد.

روز گذشته، نفت خام مانند روز دوشنبه، رشد اندكي را ثبت كرد كه ناشي از مسائل ايران و خبرهاي خوب از چين و همچنين رشد بورس‌ها بود. صبح سه‌شنبه، نفت برنت با 1.6 دلار رشد به قيمت 74.81 دلار رسيد و نفت وست تگزاس اينترمديت با 1.04 درصد رشد روي قيمت 69.73 دلار ايستاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون