• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4158 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

در نشست خبري كنسرت سيامك آقايي مطرح شد

خودسانسوري را جايز نمي‌دانم

گروه فرهنگ و هنر| سيامك آقايي نوازنده و آهنگساز شناخته شده سنتور در آستانه برگزاري تازه‌ترين كنسرتش در نشست خبري كه در سالن كنفرانس تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد، از جزييات برنامه و فعاليت‌هايش گفت. اين كنسرت كه قرار است با عنوان «يورش» روي صحنه رود به لحاظ محتواي اجرايي قالبي كاملا متفاوت با كنسرت‌هاي پيشين سيامك آقايي دارد. او درباره آنسامبلي كه قرار است به همراه آنها روي صحنه رود، گفت: «فضاي موسيقي امروز ايران به سمتي رفته كه اگر گروه‌ها از دو يا سه خواننده‌اي كه اين روزها مطرح شده‌اند، در چيدمان خود استفاده نكنند اجراي‌شان مورد توجه قرار نمي‌گيرد. اين در حالي است كه من مي‌كوشم در فضاي مردم‌پسند موسيقي امروز ايران شرايطي را ايجاد كنم كه نوازندگان جوان مستعد مجال بروز و ظهور داشته باشند. به همين دليل براي تركيب نوازندگان كنسرت تلاش شده تا از گروه سني با ميانگين ۳۰ سال استفاده كنيم كه هم توانايي‌هاي تكنيكي در عرصه نوازندگي دارند و هم ساده‌تر از هم‌نسلان خودم براي تمرينات گروهي و... آماده مي‌شوند.»

 

بازتاب‌ رخدادهاي روز

سيامك آقايي كه معمولا در مسير فعاليت هنري‌اش گزيده‌كار بوده و چندان ميل به اجراي صحنه‌اي ندارد در پاسخ به پرسش روزنامه اعتماد مبني براينكه در شرايط اقتصادي، اجتماعي و سياسي حاضر چه فاكتورهايي او را به برگزاري كنسرت ترغيب كرد، گفت: «من تا انگيزه‌اي اساسي براي روي صحنه رفتن نداشته باشم اين كار را انجام نمي‌دهم. كما‌اينكه اجراي گروه سنتور‌نوازان با عنوان «ز بعد ما» برگرفته از زلزله بم و زرند بود. علاوه بر آن «ياد باد» در سال 88 بعد از فوت استادم پرويز مشكاتيان و در آن شرايط اجتماعي روي صحنه رفت؛ در شرايطي كه اكثر هنرمندان كنسرت‌هاي خود را لغو مي‌كردند. بنابراين شأن نزول كنسرت فعلي هم منطبق با شرايط موجود است. من به عنوان يك موسيقيدان خودسانسوري را جايز نمي‌دانم و معتقدم موسيقي مي‌تواند به لحاظ تاريخي بازتاب‌دهنده خوبي از اتفاقات روز باشد.»

 

ديگر تالار وحدت جاي بزرگان نيست

اين نوازنده سنتور در بخش ديگري از سخنانش دليل انتخاب تالار انديشه براي اجراي كنسرت به جاي تالار وحدت را مديريت بنياد رودكي دانست و گفت: «تمامي گروه‌هاي حرفه‌اي تلاش مي‌كنند تا در تالار وحدت كنسرت برگزار كنند. اما از وقتي سوبسيدها برداشته شد ماجرا به سمت خودگرداني رفت و كار را براي حضور در صحنه سخت‌تر كرد. چنانكه همين حالا در وحدت روزي چندين برنامه برگزار مي‌شود كه مسائل فني قبل از كنسرت را دچار چالش مي‌كند. به هر حال فكر مي‌كنم در تالار انديشه كار راحت‌تر باشد.ضمن آنكه اخيرا تالار وحدت ديگر فضاي قديم خود را ندارد و به‌جاي بزرگان موسيقي به همه قشر هنرمندي كه فقط تمكن مالي اجرا در وحدت را داشته باشد، اختصاص مي‌يابد. به عقيده من اين تالار كه زماني جاي بزرگان موسيقي كشور بود ديگر لزوما ماواي اصلي هنرمندان تراز بالا نيست.»

 

ساز و آواز، عنصر مغفول كنسرت‌هاي امروز

آقايي درباره قطعات در نظر گرفته شده براي اين كنسرت گفت: «يكي از نقاط قابل توجه اجراي ما پرداختن به ساز و آواز است. ما در اين كنسرت از فرم‌هاي مختلف استفاده كرديم كه يكي از آنها پيش از اين در قالب كنسرت «باز عشق» اجرا شده اما اين بار با تنظيم جديد پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرد. يكي از قطعات شكل مركب‌خواني دارد و در قالب يك قطعه ۲۵ دقيقه‌اي با شعر عراقي اجرا مي‌شود كه از شور به دشتي، بيات راجه و اوج مي‌رود، در نهايت به بيات ترك و دوباره شور و دشتي مي‌رسد.»

 

رديف آوازي مرجع در دست تدوين

سيامك آقايي به غير از پروژه‌هاي موسيقي كه در اين سال‌ها در قالب آلبوم و كنسرت داشته، بخشي از فعاليت خود را به تدريس آكادميك موسيقي و پژوهش درباره رديف ايراني اختصاص داده است. چنان كه در پايان‌نامه كارشناسي ارشدش نيز به بررسي آواز ابوعطا در 26 رديف ارايه شده، مي‌پردازد. او در ادامه نشست درباره انتشار اين رديف آوازي كه مي‌تواند رخداد مهمي در موسيقي ايراني باشد، گفت: «متاسفانه موسيقي ايراني در حال حذف شدن از سبد خريد كالاهاي فرهنگي مردم است. ما بايد آگاه باشيم كه حضور در اين عرصه فقط نبايد محدود به اجراي زنده و توليد آلبوم باشد؛ بايد به سمت كارهاي ديگري برويم كه لزوم توجه به آن ضروري است. شايد اصلا در اين مورد هم از خيلي كارها عقب بمانيم اما با توجه به اينكه متولي مديريتي در اين زمينه وجود ندارد بنابراين بايد اشخاص به صورت فردي كارهايي را انجام دهند. البته در حوزه رديف موسيقي ايراني برنامه‌هاي پژوهشي ويژه‌اي را با تعدادي از دانشجويان و فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه تهران پيش گرفته‌ايم كه اميدوارم بتواند در خدمت رديف موسيقي ايراني باشد.»

سيامك آقايي آهنگساز و نوازنده سنتور روزهاي هشتم و نهم شهريورماه سال ۹۷ كنسرت «يورش» را در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي‌كند. اين نوازنده در كنسرت پيش رو، قطعات جديدي را در قالب گروه‌نوازي با همراهي يك خواننده جوان به مخاطبان ارايه خواهد كرد. سيامك آقايي (آهنگساز و سرپرست گروه)، دانيال معمارنژاد (خواننده)، شروين مهاجر (كمانچه)، مهرزاد اعظمي‌كيا (كمانچه آلتو)، ميثم ملكي (تار)، پيام جواني (تارباس)، نيما جوزي (ني) و همايون جهانشاهي (تمبك)، گروه اجرايي اين كنسرت را تشكيل مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون